Få honom engagerad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Få honom engagerad?

Jag tycker att det är fullständigt orimligt att man ska kunna föreställa sig exakt vilka processer ett barn sätter igång hos ett par. Visst kan man vara överens om värderingarna man vill ska råda men att veta exakt hur man kommer att agera och fördela arbetet är ju helt omöjligt.

Som en allmän reflektion i tråden tycker jag mig spåra antydningar om att det skulle vara en jämställdhetsfråga att kvinnor ska få skita i barnen i samma utsträckning som vissa män gör. Det tycker jag är att göra mannen till norm och ideal på ett fullständigt omotiverat sätt, är det något kön som bör sätta standarden och vara ett ideal för hur vi i detta samhälle tar hand om barn så är det kvinnor. Jag vill ha ett samhälle där det inte är okej för någon vuxen människa att ignorera sina barn.
 
Sv: Få honom engagerad?

Jag tycker att det är fullständigt orimligt att man ska kunna föreställa sig exakt vilka processer ett barn sätter igång hos ett par. Visst kan man vara överens om värderingarna man vill ska råda men att veta exakt hur man kommer att agera och fördela arbetet är ju helt omöjligt.

Som en allmän reflektion i tråden tycker jag mig spåra antydningar om att det skulle vara en jämställdhetsfråga att kvinnor ska få skita i barnen i samma utsträckning som vissa män gör. Det tycker jag är att göra mannen till norm och ideal på ett fullständigt omotiverat sätt, är det något kön som bör sätta standarden och vara ett ideal för hur vi i detta samhälle tar hand om barn så är det kvinnor. Jag vill ha ett samhälle där det inte är okej för någon vuxen människa att ignorera sina barn.

Jag håller med dig helt. Tyvärr är det den som innehar makten som sätter normen. Särskilt tydligt är det på våra arbetsplatser då de anställda ofta följer chefen när det gäller sociala koder.

I samhället i stort är det männen som grupp som har makten. Det är den många kvinnor vill åt och väljer därmed att anamma männens stil snarare än att ge utrymme för de män de har i sin närhet att värdera familjen och barnen. Ibland så är kvinnan mer konseravtiv än mannen.

Kanske är det så att harmoniska barn som utvecklas positivt inte ger någon status i samhället?

Själv blir jag imponerad av de familjer där man tydligt ser att barnen mår bra och får sina behov av uppmärksamhet, fostran och kärlek tillgodosedda. Kanske inte lika lätt att lägga märke till som familjens nya bil, men ändå...

Tänk om det vore status att satsa på sin familj på ett känslomässigt plan snarare än materiellt? *leker med tanken*
 
Sv: Få honom engagerad?

Jag tycker att det är fullständigt orimligt att man ska kunna föreställa sig exakt vilka processer ett barn sätter igång hos ett par. Visst kan man vara överens om värderingarna man vill ska råda men att veta exakt hur man kommer att agera och fördela arbetet är ju helt omöjligt.

Som en allmän reflektion i tråden tycker jag mig spåra antydningar om att det skulle vara en jämställdhetsfråga att kvinnor ska få skita i barnen i samma utsträckning som vissa män gör. Det tycker jag är att göra mannen till norm och ideal på ett fullständigt omotiverat sätt, är det något kön som bör sätta standarden och vara ett ideal för hur vi i detta samhälle tar hand om barn så är det kvinnor. Jag vill ha ett samhälle där det inte är okej för någon vuxen människa att ignorera sina barn.

Väl skrivet!!!:bow:
 
Sv: Få honom engagerad?

kl

TS jag känner igen mig i så mycket du skriver. Min man är inte heller den snacksaliga typen medan jag gärna vill prata/diskutera/analysera ALLT mellan himmel och jord.
Det har blivit bättre och bättre, men det har tagit 8 år :grin:
Han kommer från en familj (ganska stor med tre syskon) som inte pratar. Dom skojar och har roligt, visst, men mest på ytan. Detta är väldigt sorgligt tycker jag. Och i början tyckte jag det var ganska jobbigt att lirka ur honom saker. Nu känner jag honom så väl och han mig framförallt att han är så trygg att han vill och kan prata med mig.

Jag har också ett alldeles för stort kontrollbehov. Har inte varit särskilt intresserad av barn (och kan inte påstå att jag är det nu heller, förutom mitt eget ;)). När sonen väl kom så visste jag inte hur jag skulle byta blöjan, eller klä på honom kläder. Jag stod helt handfallen medan maken fick visa mig hur man gjorde.

Det är så svårt att hjälpa dig att få honom att prata när jag inte känner någon av er. Det brukar finnas anledningar till att man inte kan prata om vissa saker och det är det man måste jobba med.
Eftersom du ändå vill vänta ett par år med barn så behöver ni ju egentligen inte prata om detta precis NU. Det räcker kanske för stunden att du har talat om att du nog vill ha barn. Bara det kanske är mycket för honom att smälta.
Bara du vet om han är rätt pappamaterial och bara för att han inte vill prata om det just nu innebär ju inte det heller att han är fel.
 
Sv: Få honom engagerad?

Som en allmän reflektion i tråden tycker jag mig spåra antydningar om att det skulle vara en jämställdhetsfråga att kvinnor ska få skita i barnen i samma utsträckning som vissa män gör. Det tycker jag är att göra mannen till norm och ideal på ett fullständigt omotiverat sätt, är det något kön som bör sätta standarden och vara ett ideal för hur vi i detta samhälle tar hand om barn så är det kvinnor. Jag vill ha ett samhälle där det inte är okej för någon vuxen människa att ignorera sina barn.

Jag tror också att det bästa för både barnen och själva förhållandet skulle vara om alla föräldrar oavsett kön antog "mammarollen". Två "mammor" (oavsett kön), är ungefär den mängd vårdande, kärlek, omsorg och engagemang som är lagom för barn, tror jag, plus att det lämnar utrymme för båda de inblandade vuxna "mammorna" att göra egna grejer också.

När det gäller barn och föräldraskap är det verkligen kvinnan som bör tas som norm, tycker jag!
 
Sv: Få honom engagerad?

Jo, så kan det nog vara för många tonårsföräldrar. Mina egna tonåringar har varit toppen inte alls någon jobbig period för våran relation, men visst har det varit jobbigt till och från för dem att vara just tonåringar. Men en väldigt intressant period i vårt liv tycker jag.
 
Sv: Få honom engagerad?

Jag tror också att det bästa för både barnen och själva förhållandet skulle vara om alla föräldrar oavsett kön antog "mammarollen". Två "mammor" (oavsett kön), är ungefär den mängd vårdande, kärlek, omsorg och engagemang som är lagom för barn, tror jag, plus att det lämnar utrymme för båda de inblandade vuxna "mammorna" att göra egna grejer också.

När det gäller barn och föräldraskap är det verkligen kvinnan som bör tas som norm, tycker jag!


Vilket är otroligt svårt att uppnå när så många kvinnor inte strävar efter detta alternativt inte förstår vilken handling som krävs av dem för att få önskad konsekvens.

Det jag menar att många kan känna missnöjet och se problemen men lösningarna ses inte/förstås inte.

Anledningen till att jag lägger kravansvaret på kvinnor är för att det främst är kvinnor som drabbas och är missnöjda, inte män.
 
Sv: Få honom engagerad?

Vilket är otroligt svårt att uppnå när så många kvinnor inte strävar efter detta alternativt inte förstår vilken handling som krävs av dem för att få önskad konsekvens.

Det jag menar att många kan känna missnöjet och se problemen men lösningarna ses inte/förstås inte.

Anledningen till att jag lägger kravansvaret på kvinnor är för att det främst är kvinnor som drabbas och är missnöjda, inte män.

Jag tycker att varje förälder själv är ansvarig för sin egen föräldraroll. Jag tycker också att det uppenbarligen är alldeles för lätt att "hindra" män, samma män som inte låter sig hindras från andra saker tillnärmelsevis lika lätt. Många män har uppenbarligen ingen aning om vad som krävs för att få till ett fungerande föräldraskap.

Vilka som oftast är missnöjda vet jag inte. Kvinnorna som verkar leva med rätt traditionell fördelning i den här tråden hävdar ju att deras män är perfekta fäder, samtidigt som de tycker att det är en smärre katastrof om en kvinna ens överväger att göra likadant med sitt föräldraskap som deras män gör.
 
Sv: Få honom engagerad?

Är det inte också dom kvinnorna som tycker det är en smärre katastrof om man som mamma inte rider på den "rosa fluffvågen"?
 
Sv: Få honom engagerad?

Jag tycker att varje förälder själv är ansvarig för sin egen föräldraroll. Jag tycker också att det uppenbarligen är alldeles för lätt att "hindra" män, samma män som inte låter sig hindras från andra saker tillnärmelsevis lika lätt. Många män har uppenbarligen ingen aning om vad som krävs för att få till ett fungerande föräldraskap.

Man kan tycka vad man vill men tyckandet får gärna vara applicerbart och genomförbart också.


Eftersom män uppenbarligen (?) är mer nöjda med sin föräldraroll/partnerroll än vad många kvinnor upplever så lär knappast männen ändra på sig om det inte behövs.

En bra idé är att diskutera föräldraskapet innan barnen så man vet vart man förhåller sig gentemot varandra och vilka förväntningar och krav som föreligger.
Nu är det väl så att majoriteten, enligt mig, inte lägger någon tonvikt vid detta utan tar det som det kommer.
Det löser sig ju alltid.



Vilka som oftast är missnöjda vet jag inte. Kvinnorna som verkar leva med rätt traditionell fördelning i den här tråden hävdar ju att deras män är perfekta fäder, samtidigt som de tycker att det är en smärre katastrof om en kvinna ens överväger att göra likadant med sitt föräldraskap som deras män gör.



Vi kan väl anta att kvinnor i större utsträckning är mer missnöjda med tanke på att de oftare initierar separation och uttrycker större missnöje och dåligt mående.
När jag jobbade på folksam gjordes en undersökning (gällande arbetssituation och privat situation) tillsammans med försäkringskassan gällande utbrändhet (tidigare täcktes detta tillstånd av privat försäkring men i samband med undersökningen togs den ersättningen bort pga lavinökningen av utbrända).
Som kort sammanfattning var kvinnor i överlägsen majoritet och trots att de sjukskrev sig för att de inte orkade med jobbet så var det snarare deras privata situation som tog kol på dem.
Kort sagt hade det varit mer logiskt att kvinnorna hade sjukskrivit sig hemifrån.

Ja, många kvinnor hävdar men många könsrollsbundna kvinnors livsöden har man kunnat följa, både irl och på buke, från första dejten till trådar om slöa män till trådar om bråk och separation.
Ibland är inte allting som det till synes vara - gäller inte alla men många.
 
Sv: Få honom engagerad?

Som en allmän reflektion i tråden tycker jag mig spåra antydningar om att det skulle vara en jämställdhetsfråga att kvinnor ska få skita i barnen i samma utsträckning som vissa män gör. Det tycker jag är att göra mannen till norm och ideal på ett fullständigt omotiverat sätt, är det något kön som bör sätta standarden och vara ett ideal för hur vi i detta samhälle tar hand om barn så är det kvinnor. Jag vill ha ett samhälle där det inte är okej för någon vuxen människa att ignorera sina barn.

Jag kan inte riktigt hålla med dig, eller så definierar vi "skita i sina barn" olika. Att jobba heltid när barnet är 15 månader gammalt är för mig inte att skita i sina barn precis. Ingen har ju förespråkat att man ska strunta i sina barn, ytterligheten har väl varit jag, och jag sträcker mig inte längre än att dela lika på föräldraledigheten och sedan jobba heltid. För mig är det definitivt inte att ignorera sina barn.
 
Sv: Få honom engagerad?

Är det inte också dom kvinnorna som tycker det är en smärre katastrof om man som mamma inte rider på den "rosa fluffvågen"?

Jo, jag skulle säga att det definitivt finns en koppling. Där moderskapet blir livets alltöverskuggande uppgift för en kvinna, allt annat kommer i bästa fall i tredje hand.

Det känns som en tankerest från 1800-talet, då man tänkte sig att kvinnans domän var den lilla, privata sfären, familjelivet, medan mannen är mer extrovert, och har samhället som sin sfär. Kvinnan är ansvarig för hemmet och familjen, mannen för samhället och den yttre världen. Olika världar för olika kön, så att säga.
 
Sv: Få honom engagerad?

Har inga tips eller råd.

Men har bekanta som har vänt rollen, Mamman var hemma med barnet i 4 månader, sen har pappan varit hemma med barnen.

Det har fungerat kanon.

Anledningen var rent ekonomiskt, hon tjänar bra mycket mer än honom, dom hade inte råd att göra det på annar sätt.
 
Sv: Få honom engagerad?

*kl*
Många personangrepp på olika håll i tråden och jag måste få lite tid för att se om jag ska rensa eller om jag ska hiva hela tråden i papperskorgen. Ni lär väl upptäcka om tråden öppnas igen.

Snurrfian-moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 862
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 519
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 297
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp