Få hyreslägenhet trots prick?

Smurfoff

Trådstartare
Hjälper min kille att leta lägenhet i Malmö. Han gjorde en kreditupplysning på sig själv och såg att han hade 2 obetalda fakturor från tv licens som gått till kronofogden så det blivit en prick. Klantigt av honom för nu känns de som att de är kört då han blev nekad en lägenhet pågrund av detta. Trots han har borgesman. Han har god stabil inkomst men har en provanställning. Jag är med och försöker hjälpa honom men jag vill samtidigt inte heller stå skriven på lägenheten då jag kommer bo kvar i min.
Är det kört för honom eller finns de hyresvärdar som accepterar detta?
 
Hjälper min kille att leta lägenhet i Malmö. Han gjorde en kreditupplysning på sig själv och såg att han hade 2 obetalda fakturor från tv licens som gått till kronofogden så det blivit en prick. Klantigt av honom för nu känns de som att de är kört då han blev nekad en lägenhet pågrund av detta. Trots han har borgesman. Han har god stabil inkomst men har en provanställning. Jag är med och försöker hjälpa honom men jag vill samtidigt inte heller stå skriven på lägenheten då jag kommer bo kvar i min.
Är det kört för honom eller finns de hyresvärdar som accepterar detta?

Det finns hyresvärdar som accepterar betalningsanmärkningar, men jag gissar att de flesta väljer någon utan betalningsanmärkning i första hand om de sökande är likvärdiga för övrigt. Ibland kan det räcka med en borgensman och ibland kan betalningsanmärkningen vara så obetydlig så att man inte behöver blanda in någon borgensman.
 
Hjälper min kille att leta lägenhet i Malmö. Han gjorde en kreditupplysning på sig själv och såg att han hade 2 obetalda fakturor från tv licens som gått till kronofogden så det blivit en prick. Klantigt av honom för nu känns de som att de är kört då han blev nekad en lägenhet pågrund av detta. Trots han har borgesman. Han har god stabil inkomst men har en provanställning. Jag är med och försöker hjälpa honom men jag vill samtidigt inte heller stå skriven på lägenheten då jag kommer bo kvar i min.
Är det kört för honom eller finns de hyresvärdar som accepterar detta?

MKB kan acceptera vissa prickar om de inte har med hyresskulder att göra. Vad du än gör, var inte med på något kontrakt. Du kan inte stå passiv utan att bli betalningsskyldig.
 
Kan man styrka med ex ett sparkonto med flera hundra tusen i om man nu ej kan stå på lägenhet pga prick? Han har nämligen mycket pengar sparade. Att han fick den pricken var ett misstag. De handlar om en skuld på 1200 kr som han betalade direkt när han såg de men nu är pricken redan där.
 
Kan man styrka med ex ett sparkonto med flera hundra tusen i om man nu ej kan stå på lägenhet pga prick? Han har nämligen mycket pengar sparade. Att han fick den pricken var ett misstag. De handlar om en skuld på 1200 kr som han betalade direkt när han såg de men nu är pricken redan där.
Hade jag haft så mycket sparat hade jag definitivt satsat på handpenning till en bostadsrätt istället! Vet dock inte hur pass mycket pricken skulle påverka ett ev. lånelöfte.
 
Hade jag haft så mycket sparat hade jag definitivt satsat på handpenning till en bostadsrätt istället! Vet dock inte hur pass mycket pricken skulle påverka ett ev. lånelöfte.

Japp hans plan är att köpa.. Dock vill han först prova på att bo i staden innan han köper, då han inte är säker än att han kommer vilja bo där en längre tid.
 
Kan man styrka med ex ett sparkonto med flera hundra tusen i om man nu ej kan stå på lägenhet pga prick? Han har nämligen mycket pengar sparade. Att han fick den pricken var ett misstag. De handlar om en skuld på 1200 kr som han betalade direkt när han såg de men nu är pricken redan där.

Jag hade hyrt ut till honom om det är den enda belastning han har. Om jag vore honom, så skulle jag ringa runt till hyresvärdarna och förklara situationen, så kanske han får napp.
 
Jag hade hyrt ut till honom om det är den enda belastning han har. Om jag vore honom, så skulle jag ringa runt till hyresvärdarna och förklara situationen, så kanske han får napp.
Jag har fixat 3 lägenhetsvisningar denna veckan. Jag kommer att följa med men jag kommer säga att jag kommer bo kvar i min lägenhet jag kommer enbart bo där när jag pendlar. Antar de försvårar om de är flera intresserade i kön, då man tar säkert de utan anmärkning i första hand trots han tjänar bra på sitt arbete. Men är ju bättre att vara ärlig och säga som de är om man skulle få lägenheten.
 
Jag har fixat 3 lägenhetsvisningar denna veckan. Jag kommer att följa med men jag kommer säga att jag kommer bo kvar i min lägenhet jag kommer enbart bo där när jag pendlar. Antar de försvårar om de är flera intresserade i kön, då man tar säkert de utan anmärkning i första hand trots han tjänar bra på sitt arbete. Men är ju bättre att vara ärlig och säga som de är om man skulle få lägenheten.
Absolut, man ska vara ärlig från första början, det lönar sig. Vänta inte till ett ev erbjudande om lägenhet, tala om det direkt.
 
Om han är ärlig och öppen med det som hänt (och varför det hände) samt kan ange en (prickfri) borgesman* så hade jag hyrt ut.
* tack @Zoya
Men jag hade inte hyrt ut till någon som mörkade om det och skyllde ifrån sig på diverse händelser, eller som hade hyresskulder osv.
 
Jag har av dina tidigare inlägg förstått att du är lite naiv och tror gott om alla (no offense) vilket gör att du blir ett lätt offer i sådana här sammanhang. Skriv absolut inte på som medsökande! Är du avtalsinnehavare så är du också skyldig att betala hyran och andra kostnader om inte pojkvänner gör det. Du riskerar att själv få en "prick" hos hyresvärdarna i staden.
Detta är dessutom en kille du känt en väldigt kort tid. varför vill du ta sådana risker för en person du knappt känner?

En "prick", eller betalningsanmärkning som jag antar att du menar, är dessutom inget man bara får hux flux. Man måste aktivt ha ignorerat både påminnelse, inkassokrav och sedan flera brev från Kronofogden innan det blir ett utslag och sedermera en betalningsanmärkning. Det är liksom inget man bara råkar få. Jag misstänker att det ligger mer bakom än att han bara "glömt" betala en faktura.
 
Oh jag ber så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att mitt inlägg i övrigt gick att förstå ändå:)

Du behöver inte be om ursäkt men det är jättevanligt att folk skriver borgenär när de egentligen menar borgensman. Antagligen för att man inte förstår skillnaden.

Borgenär är den som lånar ut pengar - t ex banken.
Gäldenär är den som är låntagare.
Borgensman är den som går i god för gäldenären gentemot borgenären.
 
Du behöver inte be om ursäkt men det är jättevanligt att folk skriver borgenär när de egentligen menar borgensman. Antagligen för att man inte förstår skillnaden.

Borgenär är den som lånar ut pengar - t ex banken.
Gäldenär är den som är låntagare.
Borgensman är den som går i god för gäldenären gentemot borgenären.
Jag är väl medveten om skillnaden men råkade skriva slarvigt. Men tack igen för ditt påpekande:)
 
En "prick", eller betalningsanmärkning som jag antar att du menar, är dessutom inget man bara får hux flux. Man måste aktivt ha ignorerat både påminnelse, inkassokrav och sedan flera brev från Kronofogden innan det blir ett utslag och sedermera en betalningsanmärkning. Det är liksom inget man bara råkar få. Jag misstänker att det ligger mer bakom än att han bara "glömt" betala en faktura.
Det tror jag också. Jag glömmer fakturor eftersom de numera kommer på flera olika ställen, har glömt 2-3 bara i sommar. Men betalningsanmärkning? Knappast. Märker man inte när fakturan kommer så märker man väl påminnelsen.

Den här killen gjorde dessutom en kreditupplysning på sig själv, borde det behövas? Jag skulle absolut inte våga ingå några avtal tillsammans med honom.
 
Jag kommer absolut inte skriva på något! Jag bara hjälper honom att hitta boende. Då jag har fixat lägenheter till 3 av mina andra vänner, (utan att skriva på något). Jag är flitig och tycker det är kul att hjälpa andra.
 

Liknande trådar

Äldre Min kille letar just nu lägenhet och gjorde kreditkoll på sig själv. Såg då att han fått prick att 2 avgifter från TV-avgiften hade gått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp