Få hyreslägenhet trots prick?

Lite information vad som krävs om man ska få en betalningsanmärkning för obetald tv-livens. Radiotjänst skickar två påminnelser, sedan lämnar de det till Kronofogden. Och sen skickar fogden brev.

Så två räkningar till KFM som resulterat i anmärkning är åtminstone 8 brev man måste ignorerat. Dessutom så måste man bekräfta att man fått betalningsföreläggandet från KFM. (Annars delges man personligen).

Så. Tre brev från Radiotjänst. Sen ett brev från KFM som man bekräftat man mottagit. Och sen inte varken betalat eller bestridit. SEN får man ett utslag - och då får man sin anmärkning.

Ja och detta har ju dessutom redan redovisats och stötts och blötts i den andra tråden 🙄
 
Jag har inte sett ”den andra tråden” vilken den nu är

Nej det förstår jag - mitt svar kvarstår bortsett från det i sammanhanget, dvs reflektionen var att din illustration är helt korrekt men TS har fått till sig det mångfalt i den andra tråden .

Ingen kommentar till dig alls egentligen, utan bara ett bekräftande att TS som sagt fått denna info till sig många gånger 😄

Jag förstår att mitt inlägg då du inte känner till den andra tråden lätt tolkas som att det var dig jag kommenterade. Det var inte min avsikt utan snarare tvärtom s.a.s .
 
Phuuuuu lägenhet fixad och min kille skriver kontrakt imorgon! Jag behöver inte stå med. Dock blev det att hyra i 2a hand en bostadsrätt men han som äger lägenheten vill hyra ut den så länge som möjligt, då han har bara köpt den för att investering. Hyfsat ok hyra och perfekt för min kille då han sen vill köpa. Jag känner mig bäst just nu då han fått över 100 svar men valde oss.
 
Phuuuuu lägenhet fixad och min kille skriver kontrakt imorgon! Dock blev det att hyra i 2a hand en bostadsrätt men han som äger lägenheten vill hyra ut den så länge som möjligt, då han har bara köpt den för att investering

Dubbelkolla bara att Föreningen har godkänt uthyrningen. Även om de godkänt är det inte heller säkert att de kommer godkänna längre tids uthyrning. Föreningen kräver motiverad orsak till andrahandsuthyrning tex tidsbegränsade studier/arbete på annan ort. Man kan alltså inte köpa en BR med syfte att idka egen uthyrningsverksamhet i ekonomiskt syfte, det kommer föreningen motsätta sig
 
Senast ändrad av en moderator:
Dubbelkolla bara att Föreningen har godkänt uthyrningen. Även om de godkänt är det inte heller säkert att de kommer godkänna längre tids uthyrning. Föreningen kräver motiverad orsak till andrahandsuthyrning tex tidsbegränsade studier/arbete på annan ort. Man kan alltså inte köpa en BR med syfte att idka egen uthyrningsverksamhet i ekonomiskt syfte, det kommer föreningen motsätta sig

Han som äger lägenheten har en lägenhet till i samma hus, och han sitter i föreningen. Så allt verkar vara ok. Han köpte lägenheten för att hans dotter ska bo i den sen.
 
Han som äger lägenheten har en lägenhet till i samma hus, och han sitter i föreningen. Så allt verkar vara ok. Han köpte lägenheten för att hans dotter ska bo i den sen.

Man ska alltid vara lite misstänksam (läs: realist) som andrahandshyresgäst. Är väldigt lätt att bli blåst. Kolla med föreningen att det är grönt. Vet de om att din kille har en prick? Föreningen har rätt att neka andrahandshyresgäst av tex den anledningen. Vet att många begär ut en kreditupplysning.
Om det är 100 sökande till lägenheten, varför har de valt att hyra ut till ngn som har en anmärkning?
Menar inte att vara negativ, men det är värt att kolla.
 
Man ska alltid vara lite misstänksam (läs: realist) som andrahandshyresgäst. Är väldigt lätt att bli blåst. Kolla med föreningen att det är grönt. Vet de om att din kille har en prick? Föreningen har rätt att neka andrahandshyresgäst av tex den anledningen. Vet att många begär ut en kreditupplysning.
Om det är 100 sökande till lägenheten, varför har de valt att hyra ut till ngn som har en anmärkning?
Menar inte att vara negativ, men det är värt att kolla.
Ja de brukar vara stenhårda i bostadsrätter
 
En nära släkting som själv bor i villa köper upp bostadsrätter och hyr ut. Tydligen inga problem då det är små föreningar enligt den förklaring jag fått. Eller man har rätta kontakterna.
 
I Stockholm är de flesta BR stenhårda. En person jag känner bor i en liten BR på Östermalm, 13 lägenheter. Hen lät en yngre släkting bo i lägenheten under 5-6 månader när det blev vattenskador i släktingens lägenhet. Vet inte om det var några pengar inblandade men gissar att det minsta var väl ersättning för el och andra löpande kostnader. Men genast var det någon granne som klagade och personen blev misstänkliggjord, trots att hen var där ibland och är folkbokförd på adressen.
 
I Stockholm är de flesta BR stenhårda. En person jag känner bor i en liten BR på Östermalm, 13 lägenheter. Hen lät en yngre släkting bo i lägenheten under 5-6 månader när det blev vattenskador i släktingens lägenhet. Vet inte om det var några pengar inblandade men gissar att det minsta var väl ersättning för el och andra löpande kostnader. Men genast var det någon granne som klagade och personen blev misstänkliggjord, trots att hen var där ibland och är folkbokförd på adressen.

Jag tror man blev det när priserna började gå upp om inte annat. De ville inte ha folk som köpte, hyrde ut dyrt och sålde 6 månader-1 år senare i spekulationssyfte. Det fick i alla fall jag höra när jag hyrde en bostadsrätt i andra hand. 6 månader i taget var det då som gällde, och jag blev ordentligt uppkollad och diskuterar på styrelsemöte.
 
En nära släkting som själv bor i villa köper upp bostadsrätter och hyr ut. Tydligen inga problem då det är små föreningar enligt den förklaring jag fått. Eller man har rätta kontakterna.

Hade inte funkat här!

Verkar märkligt att Föreningen godkänner att folk köper bostadsrätter och agerar "hyresvärd" utan att bo där själv öht.
 
Hade inte funkat här!

Verkar märkligt att Föreningen godkänner att folk köper bostadsrätter och agerar "hyresvärd" utan att bo där själv öht.
Jag tappade hakan rejält när jag hörde det. Det är ju inte för att de har det knapert i den familjen precis, tvärtom.
 
Jag tror man blev det när priserna började gå upp om inte annat. De ville inte ha folk som köpte, hyrde ut dyrt och sålde 6 månader-1 år senare i spekulationssyfte. Det fick i alla fall jag höra när jag hyrde en bostadsrätt i andra hand. 6 månader i taget var det då som gällde, och jag blev ordentligt uppkollad och diskuterar på styrelsemöte.

Jag tror att det lagstiftades om en mer generös hållning till uthyrning av brf för några år sedan. Förr krävdes särskilda skäl, nu tror jag att föreningen måste tillåta uthyrning i åtminstone ett år även utan att innehavaren uppger särskilda skäl.

Vilket såklart är något helt annat än att köpa en lägenhet enkom för att hyra ut den.
 
I Stockholm är de flesta BR stenhårda. En person jag känner bor i en liten BR på Östermalm, 13 lägenheter. Hen lät en yngre släkting bo i lägenheten under 5-6 månader när det blev vattenskador i släktingens lägenhet. Vet inte om det var några pengar inblandade men gissar att det minsta var väl ersättning för el och andra löpande kostnader. Men genast var det någon granne som klagade och personen blev misstänkliggjord, trots att hen var där ibland och är folkbokförd på adressen.
Antagligen klagade de för att brf-innehavaren inte ansökt om tillstånd att hyra ut, men om hen gjort det bör brf inte kunna neka uthyrning under en begränsad tid, om det nu inte var något innehavaren satt i system att göra, förstås.
 

Liknande trådar

Äldre Min kille letar just nu lägenhet och gjorde kreditkoll på sig själv. Såg då att han fått prick att 2 avgifter från TV-avgiften hade gått...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp