Få i sig järntillskott efter blodgivning utan att magen kraschar?

Kakis

Trådstartare
Jag är blodgivare och efter blodgivning ska man i princip alltid som kvinna äta järntillskott. Jag har provat båda sorterna som ges ut av blodcentralen (Duroferon och Niferex) och båda kraschar min mage. Innan kunde jag äta ett par dagar och sen ha uppehåll ett par dagar så funkade det. Gick över från Duroferon till Niferex som skulle vara snällare men nu är magen helt ur spel på förmiddagen dagen efter. Jag äter enligt deras rekommendation på kvällen och sväljs med juice eller c-vitaminbrus.
Någon som har tips på vad jag kan göra för att få i mig det utan att magen kraschar? Hela dagen blir ju förstörd då jag inte tar upp någon näring för kvällsmaten och tarmen töms i raketfart på förmiddagen 🙈
Jag har inga låga järnvärden annars utan brukar ligga mellan 131 och 144, så detta är bara för att kompensera blodgivningen.
 
Jag kunde äta Duroferon veckovis i sträck förut (köpte en egen burk när det var slut på Blodcentralen en gång och glömde bort att kolla hur många tabletter de brukar skicka med en... :bag: ) men nu blir jag illamående om jag tar dem för ofta, det är ju inte kul att vakna mitt i natten och må illa... Jag har glesat ut till ungefär var tredje, fjärde kväll och då går det bra.
 
Marker du nagra problem om du inte tar nagra tabletter alls da?
Jag har gett blod 10 ggr och aldrig hort att jag bor ta jarntabletter, och trillat over har jag inte gjort an..?
Jag brukar ata nagra kakor och dricka lite saft efterar och sen traska ivag

Ska faktiskt donera nu i eftermiddag, vilket blir forsta gangen pa nastan 2 ar da jag inte kunde donera medans jag deltog i en vaccinstudie!
 
Jag klarade ingen av de två utan fick en annan variant i gelkapsel.

Men för att få i mig de kassa tabletterna så tog jag en tablett var 4-5 dag, ungefär.
 
Testa att strunta i att ta järntabletterna mellan två blodgivningar och se om värdena ser ok ut.

Min mamma är en av de som har donerat flest gånger i Stockholms Län (jobbar inom sjukvården) och hon tar aldrig järntabletterna och det har aldrig varit några problem sedan hon började ge blod för typ 30 år sedan 😂

Själv har man en kropp som vägrar ta upp järn så här händer knappt något även om jag tar Niferex varje dag 🙈
 
Marker du nagra problem om du inte tar nagra tabletter alls da?
Jag har gett blod 10 ggr och aldrig hort att jag bor ta jarntabletter, och trillat over har jag inte gjort an..?
Jag brukar ata nagra kakor och dricka lite saft efterar och sen traska ivag

Ska faktiskt donera nu i eftermiddag, vilket blir forsta gangen pa nastan 2 ar da jag inte kunde donera medans jag deltog i en vaccinstudie!
Jag har inte testat att inte ta dem alls. I sverige är det rutin att ge järntabletter till kvinnor och män får om de har under ett visst värde. Jag får ju bar ge var 4:e månad så kanske värt att testa att inte ta, för jag kan inte ha det så här.
 
Jag har köpt egna med hemjärn. Och äter rött kött hyfsat ofta, plus blodpudding någon enstaka gång. Har höga järnvärden även efter 20 års blodgivning med slarv med tabletterna.
Jag äter väldigt lite kött men äter annars varierad kost och nu under vinterhalvåret brukar jag ta en multivitamin som även innehåller järn.
 
Jag har fått sluta ge blod. Blir förstoppad av alla sorters järntabletter. Har alltid haft bra blodvärde så det har inte varit något problem. Men nu kollar de även järnreserven genom att ta ferritin och det är tydligen lågt på mig. Om det hämtar sig får jag ge igen men det kan ta lång tid om man inte kan ta tillskott.
 
Winst Iron - sugtabletter! Ingen magreaktion alls för mig iaf då de smälter i munnen först.
Jag ger inte blod så den biten vet jag inget om. Jag fick dock plötsligt lågt järnvärde och behövde äta järntabletter, men kroppen vägrade acceptera vilken sort jag än testade. Winst iron är nog den som är lindrigast för mig även om min mage ändå ballar ur, illamåendet kommer och så även magknipet.

Det som var lösningen var järndropp på vc istället, och vilken härlig känsla att plötsligt känna sig pigg igen! Nu kollas mitt värde regelbundet, men ligger än så länge över referensvärdet, men det dalar ju så tids nog är det dags igen. Jag har gjort en gastric sleeveoperation och ska ju ta järn dagligen egentligen, men vägrar det pga att jag mår så dåligt av det, fungerar inte alls att ta järn när det skapar så mycket problem.
 
Jag ger inte blod så den biten vet jag inget om. Jag fick dock plötsligt lågt järnvärde och behövde äta järntabletter, men kroppen vägrade acceptera vilken sort jag än testade. Winst iron är nog den som är lindrigast för mig även om min mage ändå ballar ur, illamåendet kommer och så även magknipet.

Det som var lösningen var järndropp på vc istället, och vilken härlig känsla att plötsligt känna sig pigg igen! Nu kollas mitt värde regelbundet, men ligger än så länge över referensvärdet, men det dalar ju så tids nog är det dags igen. Jag har gjort en gastric sleeveoperation och ska ju ta järn dagligen egentligen, men vägrar det pga att jag mår så dåligt av det, fungerar inte alls att ta järn när det skapar så mycket problem.
Jag får bara i förebyggande syfte efter blodgivning. Så jag har inga problem med järnvärdet annars. Men jag vill ju inte få problem med uttömda depåer heller och jag vill fortsätta ge blod då jag är 0- :)
 
När jag började ge blod kunde jag äta vilka järntabletter som helst utan att få problem, men då hade jag också mindre stabila blodvärden och låg ofta på gränsen för att få ge (ibland under gränsen).

Nu tio år senare är blodvärdet bättre, men jag kan inte längre ta järntabletter utan att magen kraschar. Det kan eventuellt funka med en tablett då och då, men inte mer än det - så det har blivit så att jag kanske tar någon fåtal tablett av de jag får, resten hamnar i ett köksskåp och "glöms bort". Dock mår jag inte på något sätt dåligt efter att ha gett blod, och värdena ligger som sagt bra nästa gång jag ger.
 
Jag får bara i förebyggande syfte efter blodgivning. Så jag har inga problem med järnvärdet annars. Men jag vill ju inte få problem med uttömda depåer heller och jag vill fortsätta ge blod då jag är 0- :)
Kan du inte testa Winst Iron tex och att äta mycket mat med järn? Se hur det fungerar?
 
Jag har gett strax över 50 gånger och mina första 30 hade jag blodvärde som en elitskidåkare med ett högsta värde på 155 ;) (kanske beroende på att jag då åt leverpastej på mackorna varenda dag)
Sedan har det blivit betydligt mindre av den varan och även av annan inälvsmat, så mina depåer har sjunkit rejält.
Jag ligger på gränsen varje gång; 122 - 125 och får därför bara lämna två gånger per år för att inte depåerna ska tömmas för fort. Ska kämpa på med mina två tabletter i veckan tills de är slut och gå och kolla blodvärdet sedan för att se om det gett resultat.
 
Testa att strunta i att ta järntabletterna mellan två blodgivningar och se om värdena ser ok ut.

Min mamma är en av de som har donerat flest gånger i Stockholms Län (jobbar inom sjukvården) och hon tar aldrig järntabletterna och det har aldrig varit några problem sedan hon började ge blod för typ 30 år sedan 😂

Själv har man en kropp som vägrar ta upp järn så här händer knappt något även om jag tar Niferex varje dag 🙈
När jag var ung och dum och osårbar så struntade jag i att ta tabletterna tills en gång då de ringde hem till mig efter att jag var där och var bestämda med att jag måste ta (hade då 99 i blodvärde).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp