Få kattunge att äta rätt mat

Novienna

Trådstartare
Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå ner i vikt (han tappade nästan 2 kg på några månader), möjligtvis till följd av ett foderbyte, och efter ett besök hos veterinären visade blodprov att han hade dåliga njurvärden (dock bara precis utanför vad som är normalt). Vi bytte till njurmat och bokade in ultraljud tre veckor senare som visade två normala, jämnstora njurar så vi gjorde nya blodprov och hans värden hade gått tillbaka till normala. Veterinären friskförklarade honom men eftersom det var möjligt att det var just ett foderbyte som startade det och vi vill inte att hans njurproblem ska komma tillbaka valde vi att fortsätta med njurmaten. Han åt dock inte så mycket som han borde i förhållande till sin vikt (rådgjorde mycket med veterinär) så vi bytte till den godare varianten vilket har fungerat bra för båda katterna.

Problemet är att för tre dagar sedan så har ytterligare en katt flyttat in i vårat hushåll, en liten Siamespojke på 14 veckor, och han ÄLSKAR njurmaten och ratar helt kattungefodret som han är uppvuxen på. Innan han flyttade in gjorde jag i ordning en låda med en liten ingång som bara han kommer igenom där jag ställde hans mat. Han vet att den finns där men den enda som är intresserad av maten är den vuxna hanen... Jag förstår naturligtvis att njurmat inte är lämpligt för en växande kattunge så jag skulle behöva lite råd om hur jag ska lägga upp utfodringen så att alla katter får (och vill äta) den mat de behöver.

De vuxna har haft fri tillgång på torrfoder och får blötmat ibland men jag är hemma på dagarna så jag är öppen för förslag på andra lösningar, dock ej BARF eftersom hanen inte är det minsta intresserad av annat än torrfoder och (såsen från) blötmat. Kattungen har fått både torrfoder och blötmat hos uppfödaren så det har vi fortsatt med men han är inte särskilt intresserad av blötmaten eftersom han äter sig mätt på njurmat.

Tack för att du tog dig tid att läsa igenom mitt inlägg, jag hoppas att någon har några bra tips att dela med sig av :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 318
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Liten
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 792
Senast: Lager
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 062
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp