Få kattungen att gå på lådan?

L

Lollolollo

Hej!
Det är så att min katt för fem veckort sen fick en kattunge och allt är som det ska, hon har nu dragot ner på diandet men eftersom ungen är ensam får hon ändå rätt mkt uppmärksamhet.
Jag har märkt att hon varit seg på att börja tömma blåsan och tarmen, antagligen för att hennes mamma varit så uppmärksam och slickat henne mkt.
Imorse blev det då så att hon kissade på en väska som låg på golvet (ganska mkt faktiskt). avlägsnade den och allt annat som kan vara lockande förutom alla mattor. Men hon har inte gått på sin låda idag och verkar helt ointresserad. haar dock inte sett henne kissa elelr bajsa någon annanstans.
Det enda hon vill göra i kattkådan är att äta sitt strö. Hade klumpsand i först (vet att man inte ska ha det till kattungar men har hört att det inte brukar vara ett problem, och har inte varit det för oss tidigare heller), så köpte pellets, Toa-lätt, men de vill hon också äta, dock inte lika farligt som klumpsand såklart, men heelt ointresserad av att uträtta behov. Går bara och äter det om jag försöker sätta henne i lådan och krafsar lite.

Har läst at tdet är nbra att begränsa ytan de kan röra sig på men bor i en etta och har väldigt svårt att göra det.

Dessutom är hon väldigt ointresserad av all mat som inte har sitt ursprung i mamma, hon dricker vatten och så, både vid sin bolåda och vid de stora katternas vattenskål, men alltså ointresserad av bebismaten, vare sig den är uppblött eller ej. Även ointresserad av blötmat på burk som jag försökt få henne intresserad av.

om någon har tips angående lådan och mat så mottages det gärna. Det kanske bara handlar om att hon är lite sen, bla pga av att hon är ensamt barn, men ändå!
 
Sv: Få kattungen att gå på lådan?

Hej hej, mina ungar är i samma ålder. Jag har dem i hage (ca 4 kvm). Där har de alltid nära till lådan (annars blir det ju lätt olyckor), Tyvärr är mina också bortskämda med både mor och styvmor som ser till deras behov, och hitills har bara 2 kissat på lådan som jag sett.
Stående tips är väl: sätt ungen på lådan när den vaknat, när den ätit samt direkt om den gör en olycka på golvet.
 
Sv: Få kattungen att gå på lådan?

Bra om det luktar dass

Om kattmamman också har låda så kan du ta lite sand dærifrån och blanda i lillans låda. Den ska inte vara skitig, men det hjælper om det luktar lite kiss.
Om den gjort på golvet kan du skura och sedan gnida flæcken med ættiksprit
før katter gillar inte ættikslukt, då blir det inte så frestande att sætta sig på
samma stælle igen.
 
Sv: Få kattungen att gå på lådan?

jaaa, lite svårt att hägna in henne bara eftersom jag redan har så trångt, men får kanskeförsöka ordna något iaf.. idag hade jag henne uppe hos mig i soffan och efter ett tag märker jag att det är blött på mig, då har hon kissat på sig på mig! Men satt fortfarande kvar så antar att hon inte har riktig koll, jag som tänkt att mina bengaler är så intelligenta, haha.

Dessutom har hennes mamma legat hos henne hela kvällen och diat och sovit så antar att hon inte är hungrig elller sugen på annat då..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 176
Senast: mackan
·
Övr. Katt Kan man lära en kattunge det på något sätt :confused: Lillmissen som flyttade in i går är ju en hittekatt, med en mkt ung mamma som...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp