Få lite mer ggooo i hästen!!!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare marina w
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 132
M

marina w

Hejsan!!Vet inte om jag lägger den här tråden rätt nu, men jag chansar. Tänkte höra om man kan få en häst som är lite trög och seg att rida att ändra sig och bli mer framåt??Är väldigt noga med att han ska tycka det e kul att bli riden och känna att han vill ge mer men inte bli tvingad. Han behöver väldigt mycket omväxling och tröttnar lätt. Han har blivit väldigt dåligt behandlad innan och gick inte alls att rida i början men har nu vant sig och litar på mig. Han e lite väl mammakär ibland:smirk: Vill att han ska få mer ggooo men att han ska ha kul. Han gillar att bli riden det e inte det men tappar väldigt lätt intresset. Vi e tacksamma för alla svar vi kan få;)

Sv: Få lite mer ggooo i hästen!!!!

Docka-93 skrev:
Hur gammal är hästen?
Han e elva. Och har faktiskt varit väldigt pigg hela vintern men nu när det blivit varmare och de börjat gå ute dygmet runt så har han blivit annorlunda. Kan ju bero på omställningen han e ju trots allt lite bättre nu än för några dagar sen. Han e import och jag vet tyvärr inte vad det e för ras men han är i typ som en nordsvensk

Nu springer de runt i hagen han och kompisen(som idioter också)var ett tag sen de båda gjorde det så det kan ju ha vänt:smirk: Hoppas hoppas. Men det e ändå bra med lite tips och råd för att få honom lite mer motiverad

han kanske har vitaminbrist eller nåt?
eller behöver ändra något i foderstaten?
sen kanske han har det jobbigt nu vid fällningen.

hur/vart rider ni? i skogen, paddocken?

prova att ge han havre det kan räcka för att få dom o piggna till , lite b-vitamin nu oxå vid pälssättning hjälper nog :)

Tror inte att han har brist av något. Han har blivit mycket bättre nu när det blivit kyligare. Problemet är att han lätt tröttnar på det vi gör. Skulle vilja få än mer positiv inställning på honom. Var ute och red med en kompis och då jäklar gick det undan. Han stortrivdes, men efter ett tag så var det inte så kul längre. Alltså han tröttnar fort. Sen när vi började galoppera igen, då bar det av igen;) Han har blivit väldigt illa behandlad förut och det tog mig ett år innan han litade på mig såpass att jag kunde rida honom:( Han gillar att bli riden men man måste vara noga med att ge mycket beröm och inte kräva för mycket. Känner han så väl så jag vet när det är dags att sluta. Kan kanske ha nåt med detta att göra? Sen så får man ju tänka på att han är väldigt kraftigt byggd och inte orkar/klarar allt som tex.ett fullblod. Hade han varit en fjording så hade han levt upp till deras rykte:smirk:Säger nu inte att fjordingar är lata och envisa, pratar bara om deras rykte. Tänkte så jag inte får alla fjordingägare på mig.

lundborg skrev:
han kanske har vitaminbrist eller nåt?
eller behöver ändra något i foderstaten?
sen kanske han har det jobbigt nu vid fällningen.

hur/vart rider ni? i skogen, paddocken?
Vi rider mest i skogen, 99.9%själva:( Nu ska vi åka iväg för att rida med andra:smirk: Försöker att rida för instruktör en gång i veckan, och åka till ridhuset en gång i veckan. Kan hända att det kommer eftervart också, han blir ju trots allt bättre och bättre, men eftersom han är så känslig så vill jag verkligen skynda långsamt och respektera hans gränser. Han är en helt annan häst vintertid

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 225
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 821
Senast: Emuliiaa
·
Småbarn Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i... 2
Svar
26
· Visningar
1 798
Senast: nejlica
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka