Få till en parning

H

Haxa

Har både tik och hane själv så hundarna känner varandra väl. Tiken är ganska låg i rang och står stadigt och viker svans då hanen hoppar upp. Sen kommer vi till problemet, hanen sväller utanför! Jag kan inte vara där och hjälpa till för då blir det inget alls av det. Vad gör man?

Sv: Få till en parning

Är det rätt dygn?
Är det första gången för båda?

Börja med att skilja på dom ett par timmar minst.
Helst om möjligt att en av dom får vara på annan plats inte bara i ett anat rum alltså. (eftersom de hör/luktar varandra)
Så det lugnar ner sig.

Låt de vara lösa/leka helst ute, ha koppel i beredskap och när hon ställer upp sig och viker svansen, koppla tiken.
Sätt dig lungt bredvid henne och stötta henne.
Väldigt viktigt att du är lugn och tar det varsamt.

Har hållit dem särade, hanen fick prova med erfaren tik för 3 veckor sedan men gick inte det heller. Denna tiken är oerfaren men står väldigt duktigt tills jag visar mig. Provar att ha dem i trädgården och övervakar ifrån ett fönster.
Ser ingen av den som parningsovilliga utan problemet är att hanen inte kommer rätt utan hinner svälla utanför.

Har "kollat" tiken med erfaren hane och han skulle ha parat direkt om han fått.

*KL*

Bara en liten fundering...

Om en hane inte kan para en tik, borde inte det beröras av den här texten ur SKKs grundregler om vad man ska göra vid avel:
"2:6 att till avel endast använda hund som kan
fortplanta sig på ett naturligt sätt."

(Förlåt för att jag kanske uttrycker mig klumpigt nu, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar ändå.)

Tja fast första parningen kan ju vara lite knepig. Det är ofta svårt för hanhundarna att "hitta rätt". Har varit med om jätte duktiga hanhundar som gjort allt "rätt" men inte hittat riktigt rätt :p.

Däremot så är det ju en helt annan sak om man måste trycka här och hålla där och lyfta upp hanhunden på tiken och allt konstigt man har hört om :p

*KL*

Bara en liten fundering...

Om en hane inte kan para en tik, borde inte det beröras av den här texten ur SKKs grundregler om vad man ska göra vid avel:
"2:6 att till avel endast använda hund som kan
fortplanta sig på ett naturligt sätt."

(Förlåt för att jag kanske uttrycker mig klumpigt nu, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar ändå.)

Håller med i sakfrågan, anser också att hundar som inte kan para normalt, inte ska gå i avel.

Dock är det inget ovanligt att oprövade hannar är osäkra vid sin första parning.
Jag vet tex en välkänd avels hanne som vid sin första parning fick sin ägare och tikägaren att tro att han var ”dum i huvet”
Han envisades nämligen med att para tiken på ett framben, trots att tiken ”våldtog” honom och på alla sätt försökte visa honom tillrätta…

Tog två dygn och tikägaren hade gett upp och skulle åka hem, då dom släptes ihop, för ett sista försök.
Och då hade polletten ramlat ner och det blev en parning.
Han parade senare ganska många och det var aldrig det minsta lilla problem
Så jag tycker man måste ge det en chans så at säga innan man dömer ut honom.

Behövs kanske inte i detta fall, men många tikar behöver lite stöd specielt under hägningen då de kan skada hannen alvarligt om de försöker koma los.

Håller med, skulle aldrig våga låta hundarna vara själva under hängningen utan alltid finnas med bredvid. Känns dumt att riskera skador för något som är så pass lätt att hundvika.

Vad är det för ras? Tänker på om det finns massor med hindrande hår eller om det är fritt fram.

Finns ingen päls i vägen och hanen är fortfarande upp över öronen förälskad i tiken.

Vilket dygn är tiken på?

Är hon kollad så att hon inte har något veck som hindrar inträngning?
Inte helt ovanligt.

Störst sannolikhet är det nog att ni är för tidiga! Det tycker jag bukar vara det vanligaste felet man gör
Att tiken står och hanen är intresserad visar ju att ni knappast är förbi höglöpet i alla fall.
Om ni är oroliga så åk och gör ett utstryk eller ännu heller ta ett blodprov och se var tiken ligger!

Kanske kan ni dessutom få några bra råd från tikens uppfödare om hur de brukar agera?
Själv försöker jag alltid göra så lite som möjligt och på sin höjd hålla en mjuk hand under magen på tiken. Helst ser jag att de får uppvakta varandra i lugn och ro - gärna utomhus - och när hanen sedan klivit på så går jag och håller tiken så hon står/ligger stilla.

/Swat

Jag som har chihuahua är van att behöva hjälpa till vid parning. Jag brukar hålla tiken lite under magen så jag känner vart penis befinner sig. Jag hjälper även till att guida rätt den ifall det behövs. Inte så att jag tar tag i den och kör in den, men blockerar med fingrarna vid sidan om för att penis ska hitta rätt. Speciellt på hanar som inte parat innan är detta nästan ett måste på chihuahua.

Däremot håller jag absolut med de som ovan skrivit att det säkert är lite tidigt än så länge.

Vilken dag är hon på och vilken ras handlar det om? Vissa raser är svårare än andra liksom.

Det tog några dagar för min hane innan han kom på hur har skulle göra och då var det på tik nr 2 han försökt få till det med. Efter första lyckade hängningen så gick det som smort följande dagarna (tikägaren ville ha 3 lyckade hängningar då vi ändå bodde nära varandra) Vi släppte ihop de 1 gång per dag (han blev ju alldeles slut :p ) och lät de sköta det mesta själv tills de satt ihop.

Bara att låta han försöka på tror jag.

Har varit och gjort utstryk i förmiddags. Borde vara på topp i kväll el i morgonbitti enligt vet. Hon stod också helt still vid provtagningen.

Har varit och gjort utstryk i förmiddags. Borde vara på topp i kväll el i morgonbitti enligt vet. Är på dag 13.

Dag 13 är rel. tidigt många höglöp infaller inte förrän betydligt senare.
Ha is i magen och låt hundarna sköta sitt så skall ni se att det ordnar sej!

Vilken ras är det ni parar?

/Swat

För att fortsätta vara anonym kan jag inte skriva ut rasen, tyvärr.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 090
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka