Få upp hullet på fånghäst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Filippan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 558
F

Filippan

Vi har ett shettissto som är dräktig och har föl vid sidan (född i sep).
Hon har haft problem med fång men inte denna sommar.
Saken är den att hon är väldigt tunn och bukig.

Vi ger henne mycket (ca 3 kg per måltid kanske? 3 ggr om dagen) gammalt hö, som inte lika proteinrikt, för det är ju det där med fången...
Den träning hon får är att vi försöker köra henne 20-30 min 4-5 dagar i veckan, ökar sakta på. Hon tycker att det är kul och är arbetsvillig.

Hur ska vi göra så att hon får upp hullet?
Tar tacksamt emot tips!

Sv: Få upp hullet på fånghäst

En fånghästa har exakt samma näringsbehov som innan den blev sjuk. Så att ge mindre proteiner är bara bullshit. Först måste du analysera ditt grovfoder därefter täcka upp ev brister, dessutom måste din häst ha rejält med näring pga 1: föl vid sin sida 2: dräktig. Hur tror du din häst ska orka föda sig själv, sitt föl och samtidigt vara dräktig samt bli motionerad när den knappt får sitt näringsbehov tillfredsställt ??

Ge hästen det protein hon behöver så blir hon nog fin!

Om höet har dåliga värden och du inte kan byta så ge lusern. Linfrökaka är ett alternativ med skonsam energi i form av fett. Fång utlöses inte av protein o fett men av svårtillgängliga kolhydrater ffa från spannmål och stressat gräs. Det finns många trådar om det på forumet.

Just nu har hon behov som motsvarar ca 3 shettisars underhållsbehov så ös på bara, det är högre kastningsrisk vid dåligt näringsstillstånd.HH

Senast ändrad av en moderator:

Inte för att jag kan så mycket om fång, men hur ska man göra för att undvika att hon får fång igen då? Vad ska man akta sig för? Kan man ge lucern?
Jag trodde att det var protein man skulle akta sig för, men då hade jag fel då! Alltid får man lära sig något nytt :)

Alltså, hon får ju ändå rätt mycket hö som du kanske läste?
Som inte har DÅLIGA värden, men det är ett lägre proteinvärde än vårt nya hö, det var så jag menade!

Jag tror nog hon får sitt näringsbehov tillfredställt hyfsat med minst 10 kg hö varje dag, men jag vet inte jag, eftersom hon fortfarande är tunn. Än en gång, höet har inte dåliga värden, men proteinvärdet är lägre än på vårt nya hö som har väldigt högt proteinvärde.

Okej, tack för svaret! :) Men hur mycket protein behöver hon skulle ni tro? Om man ska ta och räkna lite. Hon är ju dräktig och har föl vid sidan så rätt mycket borde det ju vara ändå...

Men är det okej att ge henne det nya höet, som har dessa värden? http://s2.photobucket.com/albums/y29/kufl/analys-1.jpg
Isf, hur mycket?

Bör kanske tillägga att detta inte är min häst, utan hon står där jag jobbar, chefen som äger henne. Men jag har ju hand om henne s a s. Det var min chef som bad mig fråga här om tips!

Oj! Det låter så viktigt att Du borde ringa Din vet för att kolla läget!!!

Varför då ? Med den foderstaten så kanske man kan ana läget. Dräktig, digivande samt motion...9 kg hö kanske hästen inte ens orkar äta upp. Det kanske behövs något mer koncentrerat.

Okej, tack för svaret! :) Men hur mycket protein behöver hon skulle ni tro? Om man ska ta och räkna lite. Hon är ju dräktig och har föl vid sidan så rätt mycket borde det ju vara ändå...

Men är det okej att ge henne det nya höet, som har dessa värden? http://s2.photobucket.com/albums/y29/kufl/analys-1.jpg
Isf, hur mycket?

Bör kanske tillägga att detta inte är min häst, utan hon står där jag jobbar, chefen som äger henne. Men jag har ju hand om henne s a s. Det var min chef som bad mig fråga här om tips!

Med digivning i månad 3 och en timmes lätt arbete eller 30 min medelhårt är behovet i gmsnitt 500 SMRP/65-70 MJ. Ponnymammor har extra fet mjölk. För att hon samtidigt är i näringsminus skulle jag lägga på 200 gr SMRP och 20 MJ, detta kan man minska när hon blivit fin i hull. Det blir ca 700 gram SMRP och 90 MJ. Dvs 10-11 kg av ditt nya hö. Tror inte heller hon orkar äta så mkt hö. Med hänsyn till dräktigheten skulle jag inte arbeta henne förrän hon kommit upp i hull. Hon har ju redan ett tungt jobb! HH

Precis, det behövs nog något mer koncentrerat, men vad vågar man ge?

Tack ännu en gång för utförligt svar! :bow:

Okej så det är OK att ge av det nya höet, vad bra! Jag ska alltså ge så mycket hon orkar äta, men om hon inte orkar äta upp så mycket så måste jag ju ge något mer koncentrerat. Lättast är om vi kan ge lucern, funkar det tro?

Tack ännu en gång för utförligt svar! :bow:

Okej så det är OK att ge av det nya höet, vad bra! Jag ska alltså ge så mycket hon orkar äta, men om hon inte orkar äta upp så mycket så måste jag ju ge något mer koncentrerat. Lättast är om vi kan ge lucern, funkar det tro?

Ja men det är viktigt att du väger och beräknar hur mkt hon får i sig så du kan komplettera i tid. Det är ibland svårt att vända dräktiga digivande ston på vintern om de hunnit bli alltför smala. Sen, förståss extra försiktig tillvänjning av nytt foder m tanke på att hon haft fång.

Rapsolja är energitätt och lätt att ringla över lusernen. HH

Okej, tack! :) Sen har jag en till fråga, vad behöver hon för mineraler?

Okej, tack! :) Sen har jag en till fråga, vad behöver hon för mineraler?

Är hon alltså BÅDE digivande och dräktig just nu? Då har hon ju ett ENORMT behov. Men det är klart... dräktigheten har inte kommit så långt ännu? Fast ÄNDÅ har hon ju ett väldigt högt behov just nu (särskilt av protein) så det är inte så konstigt att hon tunnat ur - när ni inte vågat ge henne tillräckligt med protein av rädsla för fång (vilket ju dessutom är fel, tyvärr).

Mineralbehov räknar men efter MJ-behovet.

Digivande månad 1-3:
Ca 0.60g/MJ
P 0.40g/MJ
Mg 0.10g/MJ
(sen 0.45, 0.30 och 0.10 fr o m månad 4)

Dräktig:
0.55
0.40
0.15

Selenbehovet är detsamma (minst 0.2mg/100kg häst).

Tänk på att kvoten MJ/smbrp just nu ska vara 12 i dräktighetstillägget. Dvs att den totala kvoten i foderstaten ska vara högre än normalt! (ca7-8)

Milly, om man nu planerar att göda stoet med massor av MJ (över det behov hon haft om hon inte varit mager) betyder inte det att vi måste tillföra mineralerna per MJ. Det blir onödigt räknande och pillande.

Det är enklare att gå efter stoets behov som jag tog fram ovan. Behovet är mer relaterat till hästens klass=dräktig, smal och lätt arbetande än till MJ. Även om det kan bindas en o annan kalkjon till ngn fettkolkedja i maten så förvinner det obetydligt med mineraler den vägen (Om man inte ger mkt spannmål men det tror jag inte ts tänkte göra). HH

Milly, om man nu planerar att göda stoet med massor av MJ (över det behov hon haft om hon inte varit mager) betyder inte det att vi måste tillföra mineralerna per MJ. Det blir onödigt räknande och pillande.

Det är enklare att gå efter stoets behov som jag tog fram ovan. Behovet är mer relaterat till hästens klass=dräktig, smal och lätt arbetande än till MJ. Även om det kan bindas en o annan kalkjon till ngn fettkolkedja i maten så förvinner det obetydligt med mineraler den vägen (Om man inte ger mkt spannmål men det tror jag inte ts tänkte göra). HH

Okej. Jag tog fakta ur min foderbok bara (Hästens näringsbhov och utfodring). Men du som har utbildning och vet andra, enklare sätt kan ju detta bättre förstås! :bow:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 223
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett... 2
Svar
28
· Visningar
4 450
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej! Jag har en b-ponny på 30 år som har svårt med hullet. Hon har haft fång vilket gör att jag inte vågar ge henne vad som helst. Hon...
Svar
10
· Visningar
1 653
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka