Få upp sadel i bak

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare burninglove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 451
B

burninglove

Rådfrågar er här på Buke.

Jag behöver få upp sadeln i bak, då det känns som om man sitter i en uppfärsbacke när man rider.

Tänkte kolla om ni har några bra tips. Jag har funderat lite på en kilpad, men hittar ingen någonstans. Tänkte även på en fårskinspadd, men då kommer ju hela sadeln upp och inte bara i bak.

Tacksam för tips och idéer.

Sv: Få upp sadel i bak

Det enda som hjälper hästen är att byta till en sadel som passar. Om du bara ignorerar problemet och dämpar symptomen genom att skaffa en kilpadd eller motsvarande kommer du att förstöra hästens rygg.

Misstänkte nästan att det var så.

Då det inte är min häst, utan en häst jag har på foder, så känns det lite knas att köpa sadel som jag troligen inte kommer få ut samma peng för när hästen är tillbakalämnad.

Sadeln passar inte hästen om sitsen är i uppförsbacke, antagligen är den för smal. Att lägga en padd under förvärrar bara problemet och ger ännu mer dåligt tryck på ryggen.

Det enda som hjälper hästen är att byta till en sadel som passar. Om du bara ignorerar problemet och dämpar symptomen genom att skaffa en kilpadd eller motsvarande kommer du att förstöra hästens rygg.

Tänkte precis säga detsamma! Anledningen till att den ligger i bakvikt är ju helt enkelt att den inte passar ofta är bommen för smal för hästen och det löser du absolut inte genom en kilpadd.

Lutar en sadel bak så är den för smal i bomvidden och kommer inte hjälpa hästen ett dugg om du sätter en padd bak, det kommer bara öka trycket vid manken/bogarna

Misstänkte nästan att det var så.

Då det inte är min häst, utan en häst jag har på foder, så känns det lite knas att köpa sadel som jag troligen inte kommer få ut samma peng för när hästen är tillbakalämnad.

Jag skulle antingen be om en ny sadel som passar ifrån ägaren eller köpa en själv jag skulle aldrig kunna ha på mitt samvete att jag red runt i en sadel som inte passar. Då rider jag hellre barbacka. Köper du en begagnad får du med största sannolikhet tillbaka dina pengar om du är rädd om sadeln.

Misstänkte detta.

Får leta ny sadel och rida mer barbacka :-)

Jag skulle antingen be om en ny sadel som passar ifrån ägaren eller köpa en själv jag skulle aldrig kunna ha på mitt samvete att jag red runt i en sadel som inte passar. Då rider jag hellre barbacka. Köper du en begagnad får du med största sannolikhet tillbaka dina pengar om du är rädd om sadeln.

Det var den sadeln som hon kunde skicka med, så har inte så mycket val än att kolla efter ny sadel och rida mer barbacka.

Du kan ju höra om det kanske går att sälja sadeln du fick med, och köpa en ny? ev. kanske ägaren får lägga lite pengar emellan. Men är ägaren mån om sin häst kommer den garanterat att betala för en ny sadel som passar.

Vi hade samma delemma i mitt stall, det var verkligen inga problem då en sadelmakare kom, allt blev förklarat om vilka skador hästen tog och att sadeln inte skulle användas till den hästen. Den låg också i bakvikt, alltså var för smal i bomvidden.

När jag hade häst på foder så fick jag inte ens en sadel med, köper man en begagnad sadel så får man oftast igen pengarna. Risken är att hästen blir halt om du inte byter och då blir det garanterat dyrare för dig.

som andra har skrivit så är ny sadel det enda att göra. jag har precis haft samma problem själv och fick köpa en ny. jag var på sadelutprovning och det kan jag verkligen tipsa dig om att göra så får du en sadel som verkligen passar hästen:)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: warg
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 415
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka