Få upp självförtroendet och inte oroa sig..

J

_jossan__

...för mycket...

Jupp sån är jag :angel:
händer det någotning i stallet (inget allvarligt alltså) utan mer en sketen grej på en ridtur med en kompis exempelvis (hästarna börjar tävla, eller att hästen vart rädd, typ!) , då blir jag jätteorolig och och mår piss. Typ: Nej, nu kommer ingen tycka om mig osv osv.

Det är jättejobbigt, och jag försöker verkligen att tänka: Men det är ju inget allvarligt, ingen komme bry sig någon längre tid, dom kanske inte bryr sig alls!

Men, Hur, HUR får man upp sitt självförtroende och sluta oroa sig för småsaker? Det är likadant i skolan också! Någonting man sagt eller liknande.. Det är jättejobbigt..:crazy:

Någon som kan komma med råd?:confused:

Sv: Få upp självförtroendet och inte oroa sig..

guud tackatt det finns någon mer som är som jagskulle också vilja veta hur man kan få upp självförtroednet

Jag tycker att ni ska vara scyssta mot er själva. Det är det bästa sättet att få upp självförtroende och självkänsla.
Om man mår piss för något man har sagt eller gjort kan man tänka:

"Ok, jag sa det och det och jag är orolig för att andra ska tycka ditten och datten...men det gör ingenting! Det är ok!"

Det kan tyckas banalt men det funkar faktiskt bra.
Det kan göra att man stoppar sig själv innan man ältar ihjäl sig...:crazy:

jag har försökt med et men det funkar inte för varge gång har jag typ blivit retad för det ajg har sagt och inbillat mig att det inte gjorde något!!!

Tjena! Jag kan också bli osäker o tappa självförtroendet... kan dock del med mig av ett tips som funkar ganska bra.

Börja skriv en enkel dagbok där du dokumenterar häst-händelser/ridturer så detaljrikt som möjligt. Även "onödiga detaljer" såsom väder, hur du kände dig innan ridturen/lektionspasset etc.

Tex: Idag när vi red hem så började hästarna galoppera och jag var nära att åka av. Det var ganska pinsamt och när vi kom tillbaka var jag helt skakis. Hästarna hade inte blivit ridna på hela helgen och kanske var det därför som min bockade och verkade otålig. Jag hade ont i magen redan innan och var ganska spänd.

Om man skriver av sig slipper man älta och får lite perspektiv. Det är också mer produktivt och utvecklande än att gå och gräma sig eftersom det ger dig möjligheter att analysera varför det gick dåligt för att kunna lära av det till nästa gång...

Skriv också ner händelser när det går riktigt bra! Då kan du gå tillbaka o läsa om de ridtillfällen sm du är stolt över när det gått dåligt.

Och kom ihåg! De flesta känner nog sig osäkra och dåliga, men det syns oftast inte utanpå och många erättar aldrig om det heller! Lycka till!

Det där känner jag igen så mycket.

Har dock blivigt bättre med tiden på vissa punkter. Jag försöker umgås med folk jag redan vet har en bra uppfatning om mig och som inte bryr sig om jag gör fel. Så när man är med folk jag kännermig osäkrare med så tänker jag på att jag klarar det med mina andra vänner. Så domhär bryr sig nog inte heller så mycket.

Inte samma situation som du kanske, men så gör jag.
Men det är så himmla jobbigt!

Tjena! Jag kan också bli osäker o tappa självförtroendet... kan dock del med mig av ett tips som funkar ganska bra.

Börja skriv en enkel dagbok där du dokumenterar häst-händelser/ridturer så detaljrikt som möjligt. Även "onödiga detaljer" såsom väder, hur du kände dig innan ridturen/lektionspasset etc.

Tex: Idag när vi red hem så började hästarna galoppera och jag var nära att åka av. Det var ganska pinsamt och när vi kom tillbaka var jag helt skakis. Hästarna hade inte blivit ridna på hela helgen och kanske var det därför som min bockade och verkade otålig. Jag hade ont i magen redan innan och var ganska spänd.

Om man skriver av sig slipper man älta och får lite perspektiv. Det är också mer produktivt och utvecklande än att gå och gräma sig eftersom det ger dig möjligheter att analysera varför det gick dåligt för att kunna lära av det till nästa gång...

Skriv också ner händelser när det går riktigt bra! Då kan du gå tillbaka o läsa om de ridtillfällen sm du är stolt över när det gått dåligt.

Och kom ihåg! De flesta känner nog sig osäkra och dåliga, men det syns oftast inte utanpå och många erättar aldrig om det heller! Lycka till!

Tilläggstips: Var noga med att skriva jag. T ex Idag red jag ut på Svante, jag tyckte det var läskigt osv. Det stärker jaget och är som en bekräftelse på att det är du som har gjort det här och det är du som är viktigt. Det har funkat väldigt bra för mig.

:bump: Jag känner igen det där från när jag gick i 7-9:an.
Man måste hela tiden vara på sin vakt, akta sig för vad man säger och till vem man säger det. Jobbigt, jag vet. Det enda man kan göra är att ha en sådan låg profil som möjligt. Bry dig inte om någon snackar skit bakom din rygg, låtsas i alla fall som att du inte bryr dig. Stå på dig och inta en stark profil! Det är kanske svårt, men vill du att de ska vinna? Nej, stå på dig och var stark.

:bump: Jag känner igen det där från när jag gick i 7-9:an.
Man måste hela tiden vara på sin vakt, akta sig för vad man säger och till vem man säger det. Jobbigt, jag vet. Det enda man kan göra är att ha en sådan låg profil som möjligt. Bry dig inte om någon snackar skit bakom din rygg, låtsas i alla fall som att du inte bryr dig. Stå på dig och inta en stark profil! Det är kanske svårt, men vill du att de ska vinna? Nej, stå på dig och var stark.

Jag försöker, och jag bryr mig inte, i skolan..
I stalelt där vi är rider alla engelskt, och jag rider western, kanmske är det därför. Jag vil helt enkelt inte klanta mig och om jag gör en enda liten tabbe, så tror jag att dom andra tycker jag är jätteklantig och: "hon kan väl itne vara duktig" och liknande...

Så, det är mest i stallet, men jag ska testa dagbokstipset, och tackl alla som kommer mer en massa tips! tack så jättemycket!:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 838
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 974
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 716
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka