Få vuxen hund rumsren

Angelina

Trådstartare
Jag har tagit hand om en vuxen hund som inte är rumsren. Har tränat nu i cirka 5 månader och visst har det blivit bättre men långtifrån bra.
Nån som varit med om samma sak? Gick det att få hunden rumsren och isf hur lång tid tog det innan "poletten trillade ner"?

Sv: Få vuxen hund rumsren

Har du sett något "mönster" i när hunden gör inne?
Ungefär samma tid varje dag, efter en viss aktivitet eller liknande?

När jag hade hand om en tik som inte var helt rumsren tog det bara typ två dagar innan hon förstod grejen. Hon var nog egentligen rumsren innan med, men så understimulerad att när hon kom utanför dörren fanns det en miljon andra spännande saker att göra/titta på istället för att kissa, så hon glömde helt enkelt av sig.

Jag behandlade henne precis som en valp. Dessutom gick jag alltid till samma ställe, stod stilla själv medan hon gick runt mig med bara koppellängden att röra sig på. Stannade hon upp och tittade för mycket så lirkade jag bara lite så att hon skulle sluta fokusera på vad det nu var (en bil, ett ljud, en fågel, en människa osv) och tillslut gjorde hon sitt. I början stod jag säkert en halvtimme och glodde.

Den hunden kunde gå långpromenad i två timmar utan att kissa och sedan sätta sig så fort hon kom innanför porten. Med henne gick det jättesnabbt som sagt.

När det har gått så lång tid skulle jag nog kolla upp om hunden är helt frisk med, om det inte redan har gjorts.

Hon är helt frisk:-) Hon har helt enkelt aldrig fått lära sej att man gör sina behov ute. Det är lite lustigt att hon kissar oftast ute men bajsar helst inne...

Jag kämpar vidare!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 765
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 988
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 526
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈