Lokkur

Trådstartare
Hej! Jag undrar om det är någon mer som har använt Fabrol till sin häst för hosta? Fick de till min islandshäst för ca 2 år sedan, han hostar bara på sen sommaren och lite in på hösten, fast inte varje sommar. är lite knepigt, enligt vetrinären är han allergisk mot en växt för han blir slemig i halsen.
Men nu undrar jag om någon mer har erfarenhet om fabrol vad ni tycker om de?
min häst har börjat hosta nu igen då och ska ringa igen efter recept til det.
Men är de någon som vet om man kan tävla samtidigt som hästen äter fabrol? för karenstiden gäller ju bara om den skall slaktas inte vid tävling?:cool:

tack för svar

Sv: Fabrol

Jag skulle tro att det är minst 96 timmars startkarens, om inte det är 14 dagar. Det är startkarens på alla läkemedel (möjligtvis någon ögonsalva klarar sig)!

Det är 96 timmars startkarens på akupunktur oxå.

Jag vet inte om det är andra regler inom ridsporten, men inom travsporten är det benhårda regler och det följs även upp med provtagningar varje tävlingstillfälle på vinnare och slumpvis utvalda hästar.

Snabbkollade med min kompis veterinären. 14 dagars startkarens!

Tävlingskarens 14 dygn. Tävl karensen står inte alltid på förpackningen, utan det åligger en själv att ta reda på, t ex via ridsportförbundets hemsida.

en av våra som har bronkit har fått fabrol (slemlösande) och ventipulmin (luftrörsvidgande) i många år med bra resultat (under perioder både sommar och vintertid)

i vinter prövade vi den tinktur som ofta rek. här på buke med anis, lakritsrot och timjan villket resulterade i att hon inget annat behövt, även vet. vart förvånad över resultatet :laugh:

detta är en äldre fd. tävlingshäst (fick bronkit efter avslutad tävlingskarriär "på äldre dagar") så vad karensen för tävling är har jag ingen susning om, men det har du ju fått svar på :laugh:.

Det är nog samma karens för alla slemlösande eller luftrörsvidgande.
Om hästen har problem med andning eller hosta ska den inte tävla alls.

Hej! Tack för alla svar. Då vet jag detta. Det är ingen allvarlig hosta han har utan att han bara frå en liten allergisk reaktion, typ som pållen för oss. vi nyser (oftast) och han hostar, så vetrinären har sagt att man kan starta han på tävlingar OM de inte skulle bli värre förstårs. Men då vet jag ialf att de är 14 dagar. För jag ska bara behandla honom i 14 dagar med det om han blir dålig. För just nu är de från och till.

Mitt islandssto stod på behandling med ventipulmin och där var veterinären tydlig med att först och främst är det 14 dagars karens men också att varför tävla en häst som så nyligen behandlats med slemlösande eller luftrörvidgande?!

Nu hade mitt sto astma men även en allergi är för mig tillräckligt allvarligt för att inte tävla om hästen är så påverkad att man måste medicinera.

Mitt islandssto stod på behandling med ventipulmin och där var veterinären tydlig med att först och främst är det 14 dagars karens men också att varför tävla en häst som så nyligen behandlats med slemlösande eller luftrörvidgande?!

Nu hade mitt sto astma men även en allergi är för mig tillräckligt allvarligt för att inte tävla om hästen är så påverkad att man måste medicinera.

Han behövs bara behandlats 2 veckor, sen hostar han inte förän nästa år.
så ja undrade bara hur lång tid de är efter åt man kan ut och tävla alltså, om de var någon ide att anmäla sig till tävlingen i sept. Jag har frågat vetrinären och enligt honom är de ingen fara för de är ingen allvarlig hosta. så länge han inte går på fabrol samtidigt som tävling, men de hade jag inte tänkt heller. utan de var mest hur lång karenstiden var.
för de är över 1 vecka sen han sluta äta fabrol och de är 4 veckor kavr till tävling.

Senast ändrad:

Fabrol har 14 dagars karens, eller 12. hmm..
Jag tycker det är skit. Skit och dyrt.
ta ventipulmin iställen, det tycker jag är effektivare.

fabrol är slemlösande och ventipulmin luftrörsvidgande. ofta ges dom 2 preparaten ihop.
så jag ser inte riktigt jämförelsen ?

Vad kostar Fabrolen då? har för mig att den är billigare än ventipulminen (kan ha fel) och min står just nu på flytande ventipulmin och den flaskan kostar 559:- och räcker i nio dagar!!! Granulatet är något billigare 533.50 men räcker bara i sju dagar... så det är inte så billigt och den är ju lufrörsvidgande och fabrolen slemlösande..

Senast ändrad av en moderator:

vad heter tinkturen? är det något man kokar sj el köper man det färdigt?

man gör den själv.

40 gram anis
30 gram timjan
1 msk.lakritsrot

koka 1.2 liter vatten och anis i ca. 10 min.
tag av kastrullen och lägg i timjan och lakritsrot
låt dra minst 12 timmar. pressa ur frön och blad och avlägsna.

till stor häst.
1 1/2 dl avkok, 1 dl äppelcidervinäger och 1 msk vitlökspulver per dag

OBS. timjan ska ej ges till dräktiga ston.

man gör den själv.

40 gram anis
30 gram timjan
1 msk.lakritsrot

koka 1.2 liter vatten och anis i ca. 10 min.
tag av kastrullen och lägg i timjan och lakritsrot
låt dra minst 12 timmar. pressa ur frön och blad och avlägsna.

till stor häst.
1 1/2 dl avkok, 1 dl äppelcidervinäger och 1 msk vitlökspulver per dag

OBS. timjan ska ej ges till dräktiga ston.

ä det 12 dl vatten eller 1½ liter??

en fråga - vitlökspulvret - är det alltså vanliga torkade pulvret du köper till häst? eller kan man använda färsk vitlök? (ska ju vara bättre)

det går fint med färsk vitlök med. dosen som anges i hästägarens örtabok är för färskpressad 6-8 klyftor/dag eller 15-30 gram torkat pulver/dag.

vi använder samma som man köper i affären till människor ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 505
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka