Gammal ponny

hanny

Trådstartare
Hej!
Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I somras fick han dra ut de flesta av tänderna han hade kvar, men enligt veterinären skulle det kunna fungera för honom ändå om han fick höpelletsgröt. Han fungerade fint under sommaren och så länge hösten var varm, men nu är han orolig i hagen. Han tuggade gräs i somras, mer än hälften åkte ut men han var nöjd. Nu verkar han inte lika nöjd, verkar ha svårt att äta gräset nu när det börjar vissna och är grövre. Han har trampat upp en lerig gång i en hage som han bara använt två veckor, så jag misstänker att han vandrar mycket i hagen. Min inställning är att han ska vara smärtfri och nöjd med livet, men just nu vet jag inte om vintern blir för tuff och det blir för onaturligt att inte kunna beta som han önskar. Någon annan med nästan tandlösa hästar som har erfarenhet av vinterhalvåret? hur gör ni för att hålla gamlingarna nöjda? 🙏
 
Hej!
Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I somras fick han dra ut de flesta av tänderna han hade kvar, men enligt veterinären skulle det kunna fungera för honom ändå om han fick höpelletsgröt. Han fungerade fint under sommaren och så länge hösten var varm, men nu är han orolig i hagen. Han tuggade gräs i somras, mer än hälften åkte ut men han var nöjd. Nu verkar han inte lika nöjd, verkar ha svårt att äta gräset nu när det börjar vissna och är grövre. Han har trampat upp en lerig gång i en hage som han bara använt två veckor, så jag misstänker att han vandrar mycket i hagen. Min inställning är att han ska vara smärtfri och nöjd med livet, men just nu vet jag inte om vintern blir för tuff och det blir för onaturligt att inte kunna beta som han önskar. Någon annan med nästan tandlösa hästar som har erfarenhet av vinterhalvåret? hur gör ni för att hålla gamlingarna nöjda? 🙏
Det låter som att det bästa vore att ponnyn får fara till de eviga ängarna. Var glad för att ni har haft er fina ponny så länge :heart
 
Om du inte kan eller vill servera höpelletsgröt 4ggr/dygn för att ersätta höet helt, så låter det helt rimligt att låta trotjänaren somna in 💖. 30 år är mycket!
Han får tre gånger om dagen, men han verkar gå av sig hullet i hagen när han går runt 😕
 
Han får tre gånger om dagen, men han verkar gå av sig hullet i hagen när han går runt 😕
När en gammal häst väl börjat förlora tuggyta och har svårt att få till sig föda så kan de börja tappa i hull snabbt. 💔 Då kan det bli dags att fundera på om man inte ska avsluta där innan livskvaliteten sjunker för hästen. Att han endast kan äta höpelletsgröt (om jag förstår det rätt) gör även att hans behov av tuggtid nog inte blir uppfyllt. Något som är viktigt för hästars välbefinnande (och för att förebygga magsår).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 186
Senast: Sirap
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 741
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 246
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp