Fackförbund?

Vad jag vill säga är att detta med facket är en mycket större fråga än man tror. Varför har Sverige en föräldraförsäkring som inget annat land? Långtgående rättigheter i fråga om semester, övertid, bra arbetsmiljö...
 
Du som inte tillhör något fackförbund - vem förhandlar din lön? Gör du det helt på egen hand? Vem har koll på din arbetstid? Du själv? Eller åker du snålskjuts på de centrala förhandlingar som görs mellan arbetsgivaren och facket? Jag har flera kollegor som inte tycker facket gör något för just dem, och som tänker gå ur, men om alla kommer den svenska modellen att långsamt dö ut och vi kommer att få samma situation på arbetsmarknaden som i andra länder. Vem ska hålla koll på din lönebildning, din arbetsmiljö och dina förmåner?

Förhandlar gör jag själv, och ligger en bra bit över snittet. Tiden är 40h/vecka och den håller jag själv koll på. Förmåner upplyser företaget oss om. Centrala förhandlingar åker jag inte snålskjuts på då vi inte har något kollektivavtal på arbetsplatsen.
Jag har aldrig haft så bra villkor som på nuvarande arbetsplats och det här är den enda utan kollektivavtal.
 
Har inte arbetat så länge än, men fått lönen höjd två gånger hittills. Detta utan löneförhandling. Men det skall finnas kollektivavtal på mitt jobb och jag är med i facket. Men i "fel".
 
Håller med dig i att man drunknar bland alla sjuksköterskor, vilket är lite trist. En del tycker visst att IBL borde bli fack för Biomedicinska analytiker och inte bara en intresseförening, men jag vet inte.

Ja, det skulle nog vara bra med ett eget fack, men vi är en ganska liten grupp så frågan är väl också hur mycket ett så pass litet fack kan säga till om?

När vi är på träffar och nätverk tycker jag det är väldigt brett när det gäller yrken. Allt från veterinärer till egna företagare till de som jobbar med skog, typ.

Jo, jag har förstått att det är många olika :) Men iom att biomedicinska analytiker är en liten grupp och blir ännu mindre om vi splittras på två fack så känns det att vi kanske oavsett hamnar lite i "bakgrunden". Vi är också ett relativt okänt yrke (oftast antas man vara ssk eller uska) vilket jag också tror är en nackdel. Jag jobbar inom landstinget och där är det ju vårdförbundet som förhandlar fram avtalen, naturvetarna har någon form av hängavtal (om jag förstått det rätt), och representanter för vårdförbundet tycker man är en svikare om man är naturvetare, lika illa som om man skulle vara helt utanför facket.
 
Förhandlar gör jag själv, och ligger en bra bit över snittet. Tiden är 40h/vecka och den håller jag själv koll på. Förmåner upplyser företaget oss om. Centrala förhandlingar åker jag inte snålskjuts på då vi inte har något kollektivavtal på arbetsplatsen.
Jag har aldrig haft så bra villkor som på nuvarande arbetsplats och det här är den enda utan kollektivavtal.

Ja, då är ju allt perfekt. Men vad händer den dagen då du byter chef/företaget säljs eller villkoren förändras på något annat sätt? Om du hamnar i tvist med arbetsgivaren?
 
Jo, jag har förstått att det är många olika :) Men iom att biomedicinska analytiker är en liten grupp och blir ännu mindre om vi splittras på två fack så känns det att vi kanske oavsett hamnar lite i "bakgrunden". Vi är också ett relativt okänt yrke (oftast antas man vara ssk eller uska) vilket jag också tror är en nackdel. Jag jobbar inom landstinget och där är det ju vårdförbundet som förhandlar fram avtalen, naturvetarna har någon form av hängavtal (om jag förstått det rätt), och representanter för vårdförbundet tycker man är en svikare om man är naturvetare, lika illa som om man skulle vara helt utanför facket.

Ok, jag förstår. Jag är landskapsingenjör, så vi är också en liten grupp. Men de flesta är vad jag vet medlemmar i Naturvetarna, så då blir det ändå en samlad grupp på det sättet. Alla med samma utbildning som mig på min arbetsplats tillhör NV, vi är väl hela 8 stycken:D
 
Om du hamnar i tvist med arbetsgivaren?

Been there, done that och facket kunde inte göra ett skvatt, så det föll på mig som närmaste underchef att reda upp skiten och oredan, att gå via tingsrätten och verkligen driva på och hitta all tänkbar info om var och hur chefen skulle kunna nås för att a l l a anställda i slutändan skulle kunna få ut sina löner. Så nej, mitt "branchfack" tänker jag inte gynna med fler slantar.
 
Ja, då är ju allt perfekt. Men vad händer den dagen då du byter chef/företaget säljs eller villkoren förändras på något annat sätt? Om du hamnar i tvist med arbetsgivaren?

Jag har samma erfarenhet som andra i den här tråden. Jag har förhandlat till mig betydligt bättre lön än de fackligt anslutna jag jobbat med. Ibland mycket bättre. Trots att jag fått vänta på förhandlingen till efter de fackligt anslutna.

I det fall jag hade tvist med ag och var med i facket gjorde facket INGET. Och det var en av orsakerna till att jag gick ur också. Mycket pengar för ingenting.
 
Jag hade förmodligen stått på samma lön som 1995 om jag inte varit med i facket. Jag är värdelös på att förhandla.
 
Jag har alltid varit för fackförbund och det tänket men i staden där jag bor har jag nyss på nära håll sett hur en arbetsplats med 250 anställda transportmedlemmar inte haft ett vitten för det. När arbetsgivaren vill minska till 40 anställda istället så handplockades de till ett nytt bolag. Lönen kom inte som var inarbetad och ingen information gavs alls. Det var pådrag lite i radio och en del i tidningen men inget har hänt. Ingen som haft den minsta synpunkt på någonting fick vara kvar och gamla trotjänare som jobbat prickfritt i drygt tio år försvann till förmån för billigare anställda. Ett halvår senare så har fortfarande inga löner betalats ut och facket har inte fått någon kontakt.
Den här historien är på något sätt likvärd sådant jag sett ibland fast hos enskilda och mindre tydligt. Jag tror inte det minsta på fackets förmåga att påverka särskilt mycket vid ett haveri. Som rådgivare åt både arbetgivare och arbetstagare, ja om arbetsgivaren är välvilligt inställd men då kanske man tillsammans kan läsa kollektivavtalet istället.
Jag sparar de pengarna för egen del och är noga med att göra ett bra arbete,vara lojal och behandla alla väl.
 
Ja, då är ju allt perfekt. Men vad händer den dagen då du byter chef/företaget säljs eller villkoren förändras på något annat sätt? Om du hamnar i tvist med arbetsgivaren?
Säljs företaget så byter jag troligt företag. Ny chef borde inte spela någon roll ur det här perspektivet. Tvister kan så klart uppstå men hitintills har de skött allting snyggt, även när folk faktiskt fått gå....

Men nu jobbar jag i en lönsam branch och skulle ha lätt att få ett nytt jobb. I förra veckan blev jag kontaktad av två rekryterare som både hade intressanta uppdrag... Att arbetsmarknaden ser ut som den gör bidrar nog till att arbetsgivarna är så pass bra!
 
Är med i fack och för tillfället tyvärr inte med i a-kassa..Förhandlas just nu om mitt urträde pga fackets slarv ska ogiltigförklaras eller inte.

I framtiden kommer jag fundera starkt på lönsamheten med att vara med i fack alls då jag hittills bara haft strul. Detta vägrar erkänna sitt fel och det förra kunde jag nästan inte kliva ur utan giltig orsak??
Mitt förtroende är i botten rent sagt.

Av hänsyn eller ev rättsliga påföljder tänker jag inte skriva ut vad jag är med i idag, men det är fruktansvärt synd att det idag inte finns ett överhuvud som granskar fackliga organisationer.
Gör de fel = du som individ som hamnar i kläm/ditt fel oavsett
Gör arbetsplatsen fel = de kanske kan hjälpa dig men i mycket får du stå själv/kämpa för förbättring själv
 
Senast ändrad:
Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför? Vad bör man tänka på när man väljer vilket?

Hur ser ni på fackförbundet och a-kassan? Har det betydelse om vart man bor vilket man ska gå med i?

Jag är medlem i kommunal men inte i deras a-kassa. Jobbar som timvikarie och behöver ha facket i ryggen för att mina chefer inte ska köra över mig totalt. Dessutom är det mycket bättre att få avtalsenlig lön än att efter 10 år i jobbet fortfarande ligga på minimum...
 
Jag är med i kommunals a-kassa. Blev kommunal eftersom jag jobbar som uska i kommunen. Är inte med i facket av politiska skäl. Den dagen facket inte håller sossarna bakom ryggen kan jag tänka mig gå med i facket.

Av samma anledning skulle jag aldrig vara med i tex ett LO förbund. Jag är grymt nöjd med Saco som är politiskt obundna (medlem i Jusek) :) dvs jag sponsrar inte S med mina pengar ofrivilligt
 
Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför? Vad bör man tänka på när man väljer vilket?

Hur ser ni på fackförbundet och a-kassan? Har det betydelse om vart man bor vilket man ska gå med i?

Jag var med i Fastighetsanställdas i kanske 8 år, valde dock att gå ur för att det blev alldeles för dyrt.

Är endast med i a-kassan nu. Aldrig behövt nån kontakt med facket.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Står i valet och kvalet, byta fackförbund eller inte? Är just nu med i SEKO, men har sen en tid halva tjänsten som chef. SEKO är ju de...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Texaz
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
955
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
11 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp