Fackförbund?

karamelldrottningen

Trådstartare
Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför? Vad bör man tänka på när man väljer vilket?

Hur ser ni på fackförbundet och a-kassan? Har det betydelse om vart man bor vilket man ska gå med i?
 
Jag är med i kommunals a-kassa. Blev kommunal eftersom jag jobbar som uska i kommunen. Är inte med i facket av politiska skäl. Den dagen facket inte håller sossarna bakom ryggen kan jag tänka mig gå med i facket.
 
Är med i a-kassa men inte facket. Var med i HTF ett år när jag kom ut på arbetsmarknaden. Tyvärr tog det evig tid att beviljas utträde när jag kom fram till att medlemskap inte var något för mig. Efter det känns facket förlegat, om man måste leva på tvångsrekrytering/icke beviljat utträde, har man verkligen existensberättigande då?

Håller också med ovanstående om att det p g a politiska skäl inte är aktuellt.
 
Jag är med i Unionen, både A-kassan och förbundet, då jag är anställd inom den privata industrin. Unionen har inga kopplingar till något politiskt parti.
Jag tycker inte att det har någon betydelse vart man bor utan snarare inom vilket område man arbetar.

För mig är det en självklarhet att vara med i facket för jag vill kunna påverka. Har därför också valt att engagera mig i klubben som finns på min arbetsplats. Vår klubbstyrelses mål är att våra medlemmar ska ha en bra arbetsplats att gå till med bra villkor MEN det kräver naturligtvis också att de själva bidrar med bra saker. Alla måste dra sitt strå till stacken. :)