Fackförbund?

karamelldrottningen

Trådstartare
Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför? Vad bör man tänka på när man väljer vilket?

Hur ser ni på fackförbundet och a-kassan? Har det betydelse om vart man bor vilket man ska gå med i?
 
Jag är med i kommunals a-kassa. Blev kommunal eftersom jag jobbar som uska i kommunen. Är inte med i facket av politiska skäl. Den dagen facket inte håller sossarna bakom ryggen kan jag tänka mig gå med i facket.
 
Är med i a-kassa men inte facket. Var med i HTF ett år när jag kom ut på arbetsmarknaden. Tyvärr tog det evig tid att beviljas utträde när jag kom fram till att medlemskap inte var något för mig. Efter det känns facket förlegat, om man måste leva på tvångsrekrytering/icke beviljat utträde, har man verkligen existensberättigande då?

Håller också med ovanstående om att det p g a politiska skäl inte är aktuellt.
 
Jag är med i Unionen, både A-kassan och förbundet, då jag är anställd inom den privata industrin. Unionen har inga kopplingar till något politiskt parti.
Jag tycker inte att det har någon betydelse vart man bor utan snarare inom vilket område man arbetar.

För mig är det en självklarhet att vara med i facket för jag vill kunna påverka. Har därför också valt att engagera mig i klubben som finns på min arbetsplats. Vår klubbstyrelses mål är att våra medlemmar ska ha en bra arbetsplats att gå till med bra villkor MEN det kräver naturligtvis också att de själva bidrar med bra saker. Alla måste dra sitt strå till stacken. :)
 
Jag är med i SSR. Är med i facket då jag är privatanställd och har dåliga erfarenheter från arbetsgivare som inte följer lagstiftning, bestämmelser och som inte har upprättat kollektivavtal. Min nuvarande arbetsplats fackförbund har i år drivit igenom att vi har arbetat mer timmar än vad vårt kollektivavtal har angett är normal arbetstidsvecka på vår arbetsplats. Vilket efter processande har genererat många tiotusentalskronor åter till de anställda. Hade varit svårt att driva igenom som enskild mot en arbetsgivare utan pengar till jurister som tolkar lagtexter och som företräder i AD.
 
Min nuvarande arbetsplats fackförbund har i år drivit igenom att vi har arbetat mer timmar än vad vårt kollektivavtal har angett är normal arbetstidsvecka på vår arbetsplats.

Har FACKET drivit igenom att ni arbetar mer timmar än kollektivavtalet anger?

Kan inte tänka mig någon sämre reklam för det fackförbundet än ovanstående mening. Ytterligare en anledning att inte lämna sina pengar i medlemsavgift till fackföreningar.
 
  • Gilla
Reactions: CK
Har FACKET drivit igenom att ni arbetar mer timmar än kollektivavtalet anger?

Kan inte tänka mig någon sämre reklam för det fackförbundet än ovanstående mening. Ytterligare en anledning att inte lämna sina pengar i medlemsavgift till fackföreningar.

Resten av inlägget antyder att de har drivit frågan i AD och där fått rätt = medlemmarna har arbetat mer än vad som står i avtalet och inte heller fått betalt för det.

Nu har de fått betalt.
 
Jag är med i Seco, både fackförbund och a-kassa. Anledningen till just Seco är att jag är statsanställd tjänsteman.
 
Jag är medlem i Naturvetarna och i a-kassan. Facket eftersom de har en hel del trevliga tjänster att erbjuda och även utbildningar i min närhet. Jag har faktiskt haft en del nytta av mitt fack, så jag har inte funderar på att gå ur.

Däremot var jag inte med i facket när jag jobbade som knegare. Det gav för lite i förhållande till kostnad.
 
Oftast har man inte så mycket att välja på, eftersom man bör vara med i ett fack som är avtalsslutande på den arbetsplats där man tjänstgör. Jag har dock haft möjlighet att välja mellan Seko (LO) och ST (TCO). Det var då naturligt för mig att välja TCO-förbundet ST, som inte har politiska kopplingar till något parti.

Jag är med i Akademikernas a-kassa, eftersom den, när jag gick med, hade väsentligt lägre avgift. Nu har skillnaden minskat.
 
Nybliven medlem i LR och på väg att byta till AEA, tidigare varit med i Kommunal.
Valde LR bla pga tydligare inriktning på ämneslärare, att de ej organiserar skolledare, att de inte verkar lika brett som lärarförbundet.
 
Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför? Vad bör man tänka på när man väljer vilket?

Hur ser ni på fackförbundet och a-kassan? Har det betydelse om vart man bor vilket man ska gå med i?

Jag är medlem i Unionen, både fack och a-kassa. Gick med i Unionen då valet stod mellan dem och Akademikerna på min första arbetsplats när jag flyttade tillbaks till Sverige och... jag kommer inte ihåg varför det blev just dem ;) Har haft stor hjälp av dem när jag blev uppsagd pga arbetsbrist och kunde förhandla ett "avgångsvederlag" bättre än jag någonsin hade kunnat ensam, och a-kassan har varit otroligt bra att ha med att göra under arbetslösa perioder.
 
Jag var tidigare medlem i kommunal. Tröttnade på deras politiska tillhörighet och att det var dyr avgift i förhållande till det lilla det gav.
Krångligt att lämna var det också.

Numera betalar jag en liten summa var månad till småA då jag jobbar som egen företagare.
 
Jag är med i Fsa (Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter) mycket för att de erbjuder bra utbildningar och jag håller mig lättare uppdaterad på ny forskning osv men även för att jag har bra erfarenhet av att få hjälp av fack vid behov. Är även med i akademikernas a-kassa.
 
Kommunal är avtalsbärande fackförbund på min del av min arbetsplats och är således det givna valet.

LOs närhet till Socialdemokraterna är inget som bekymrar mig även om jag inte röstar på S. Kopplingen är logisk, i mitt tycke.

Jag är med för det är den bästa möjligheten jag har att påverka på min arbetsplats.
 
Är med i GS fack och akassa .Har varit medlem så länge att förbundet har bytt namn 3 ggr .Då vi haft flera nedskärningar på jobbet så har jag varit med och förhandlat om deras uppsägningar då jag är förhandlingsombud .
Och dom fick bra avgångsvederlag .Bättre än någon kunnat tro .Vi har även bra försäkringar som jag utnyttjat vid några tillfällen då jag blivit skadad på fritiden .Men vår nya skogvaktare sedan några år är bra att förhandla med så jag har inga problem och har inte behövt ta in någon central förhandlare på flera år !
Hade planer på att gå ur för några år sedan men företaget ville jag skulle fortsätta i facket då dom ville ha en part på arbetsplatsen att förhandla med !
 
Jag är med i Akademikernas a-kassa och funderar på att gå med i Naturvetarnas fack. Antar att fördelarna är rätt stora men om jag ska få valuta för pengarna måste jag ta mig tid att sätta mig in i det hela mer.
 
Är med i Seko, de är avtalsbärande fackförbund på min arbetsplats och dörför det naturliga valet.'´

Precis som Lil-sis bekymrar mig inte LO:s närhet till Socialdemokraterna mig något, det enda negativa är en småsak som att LO inför valen gärna ringer upp och uppmanar medlemmarna att rösta (helst socialdemokratiskt såklart). De samtalen irriterar mig något och jag kan ibland fundera på om jag tycker fackförbunden behöver lägga sig i var jag lägger min röst ;).

Det som har mest betydelse för vilket fack du bör gå med i är väl var du jobbar och vilka fack de förhandlar kollektivavtal med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Står i valet och kvalet, byta fackförbund eller inte? Är just nu med i SEKO, men har sen en tid halva tjänsten som chef. SEKO är ju de...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Texaz
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
951
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
11 180
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp