Fackförbund?

Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför? Vad bör man tänka på när man väljer vilket?

Hur ser ni på fackförbundet och a-kassan? Har det betydelse om vart man bor vilket man ska gå med i?
Jag är nog med i Jusek tror jag, hade ett studentmedlemskap under studietiden av ngn anledning jag inte minns och så har det nog gått över till ett vanligt när jag började arbeta...

Så medvetet val har jag gjort. ;) är inte med i ngn a-kassa heller, har aldrig varit.

Jag är inget fan av fackförbund, a-kassan är säkert bra men har gjort en kalkylerad risktagning och valt att stå utanför.
 
Vårdförbundet för att det är det fack som finns för Biomedicinska analytiker, eller ja nu kan man visst välja Naturvetarna också men det känns lite långsökt för min del iaf.
Just nu arbetar jag på en arbetsplats som inte har kollektiv avtal, men då hade jag iaf hjälp av facket att kolla mitt anställningsavtal mm, innan jag skrev under och började min anställning.
A-kassa har jag AEA, funkade super när jag var arbetslös en kort tid för några år sen.
 
Har FACKET drivit igenom att ni arbetar mer timmar än kollektivavtalet anger
Kan inte tänka mig någon sämre reklam för det fackförbundet än ovanstående mening. Ytterligare en anledning att inte lämna sina pengar i medlemsavgift till fackföreningar.

Du behöver läsa igen:)
Ja vi har jobbar mer än vad kollektivavtalet anger och har efter tvist fått betalt för obetald arbetstid.
 
Jag är medlem i vårdförbundet, funderar dock på att gå med i naturvetarna (är biomedicinsk analytiker). Är lite trött på att drunkna i alla sjuksköterskor, men tror inte naturvetarna är "bättre". Är också medlem i akademikernas a-kassa.
 
Jag är medlem i vårdförbundet, funderar dock på att gå med i naturvetarna (är biomedicinsk analytiker). Är lite trött på att drunkna i alla sjuksköterskor, men tror inte naturvetarna är "bättre". Är också medlem i akademikernas a-kassa.

Håller med dig i att man drunknar bland alla sjuksköterskor, vilket är lite trist. En del tycker visst att IBL borde bli fack för Biomedicinska analytiker och inte bara en intresseförening, men jag vet inte.
 
Jag är med i handels a-kassa men inte facket. Vilket de verkar ha svårt att acceptera. De skickar brev lite då och då och jag har blivit uppringd och talad med som att jag är en idiot som inte kan läsa för att jag inte är med i facket.

Man kan liksom välja bort facket utan att vara trög, naiv eller icke läskunnig.
 
Jag är medlem i vårdförbundet, funderar dock på att gå med i naturvetarna (är biomedicinsk analytiker). Är lite trött på att drunkna i alla sjuksköterskor, men tror inte naturvetarna är "bättre". Är också medlem i akademikernas a-kassa.

När vi är på träffar och nätverk tycker jag det är väldigt brett när det gäller yrken. Allt från veterinärer till egna företagare till de som jobbar med skog, typ.
 
Jag är inte medlem i vare sig A-kassa eller facket. Jag ser helt enkelt ingen anledning till att vara medlem i någotdera. A-kassan funderar jag på lite då och då men lägger ner det rätt snabbt varje gång.
Fackförbund är inget för mig och hittills har jag uppenbarligen haft rätt.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför?

Jag är inte med i något fackförbund längre eftersom jag upptäckte att "mitt" fackförbund är helt och totalt gåvolösa om något händer så att de måste gå in och "hjälpa" nån medlem i arbetsrelaterade bekymmer = fackavgiften är totalt bortkastade pengar när en ändå får göra allt jobb själv.

A-kassan däremot är jag fortfarande medlem i.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför? Vad bör man tänka på när man väljer vilket?

Hur ser ni på fackförbundet och a-kassan? Har det betydelse om vart man bor vilket man ska gå med i?

Jag är med i LR eftersom jag är ämneslärare och tyckte att LR kändes som mer för mig än Lärarförbundet. Är med i A-kassan (AEA tror jag att den heter) men faktiskt mest av solidaritetsskäl. Jag känner inte att det blir kris om jag blir av med jobbet men om jag betalar så kanske någon annan får hjälp om hen blir arbetslös.

Jag känner inte att det spelar någon roll var man bor för valet av fackförbund och a-kassa. Det har mer med yrket att göra tycker jag.
 
LR - Lärarnas Riksförbund - samt AEA - Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa.

För mig är facklig tillhörighet en självklarhet. "Den svenska modellen" är ett resultat av att vi har fackförbund som sluter kollektivavtal med arbetsgivarsidans representanter. Det gör att vi t ex inte har samma problem med strejker som i andra länder. Alla våra "spelregler" är fastställda genom kollektivavtal, t ex pensioner, föräldraledighet, arbetstid, arbetsmiljölagstiftning osv.

Du som inte tillhör något fackförbund - vem förhandlar din lön? Gör du det helt på egen hand? Vem har koll på din arbetstid? Du själv? Eller åker du snålskjuts på de centrala förhandlingar som görs mellan arbetsgivaren och facket? Jag har flera kollegor som inte tycker facket gör något för just dem, och som tänker gå ur, men om alla kommer den svenska modellen att långsamt dö ut och vi kommer att få samma situation på arbetsmarknaden som i andra länder. Vem ska hålla koll på din lönebildning, din arbetsmiljö och dina förmåner?
 
För mig är facklig tillhörighet en självklarhet. "Den svenska modellen" är ett resultat av att vi har fackförbund som sluter kollektivavtal med arbetsgivarsidans representanter. Det gör att vi t ex inte har samma problem med strejker som i andra länder. Alla våra "spelregler" är fastställda genom kollektivavtal, t ex pensioner, föräldraledighet, arbetstid, arbetsmiljölagstiftning osv.

Apropå strejker, jag besökte en gång en skola i Italien där det helt plötsligt en dag blev livat i personalrummet. Jag och min svenska kollega frågade försiktigt vad de pratade om (personalrummet hade annars mest ekat tomt under de dagar vi varit där). Det visade sig att de diskuterade vilken dag det skulle passa bäst att strejka, vi såg ut så här: O_o:confused: Tydligen hade Berlusconi infört/skulle införa någon reform för skolan och de ville visa sitt missnöje. Då uppskattade jag den svenska modellen måste jag säga.
 
Du som inte tillhör något fackförbund - vem förhandlar din lön? Gör du det helt på egen hand? Vem har koll på din arbetstid? Du själv? Eller åker du snålskjuts på de centrala förhandlingar som görs mellan arbetsgivaren och facket?

Jag har hittills förhandlat fram min lön själv med ag och so far så har jag haft avsevärt bättre lön och villkor än de som helt förlitar sig på att facket sköter deras löneförhandlingar. Det är faktiskt inte rocket science direkt, vare sig att löneförhandla eller att ha koll på arbetstider och annat.
 
Jag vet inte hur det ser ut på andra arbetsplatser men hos oss har facket ingen egentlig påverkan på varken löneförhandling eller arbetstider.

Kollektivavtal däremot är ju väldigt bra och det känns lite fel att man får dra nytta av det utan att vara medlem.

Själv är jag medlem i Naturvetarna (och aktiv, sitter i styrelsen på jobbet + en del förhandlingsgrupper) och AEAs a-kassa. Tycker att inkomstförsäkring är tryggt men annars är det mest av solidariska skäl.
 
Jag är med i Vårdförbundet och AEA. Facket eftersom de förhandlar min lön och driver frågor om arbetstider och raster bl.a. mot arbetsgivaren (landstinget) och AEA för att om utifall att jag skulle bli arbetslös någon gång. Vilket inte lär ske :p men någon annan kanske blir och då behövs det medlemmar som betalar :)
 
Jag har hittills förhandlat fram min lön själv med ag och so far så har jag haft avsevärt bättre lön och villkor än de som helt förlitar sig på att facket sköter deras löneförhandlingar. Det är faktiskt inte rocket science direkt, vare sig att löneförhandla eller att ha koll på arbetstider och annat.

Vi har också individuell lönesättning och förhandlar också våra löner, arbetsmarknadens parter kommer överens om hur stor löneökningen blir för kollektivet. Därefter sätts de individuella lönerna. Aldrig i livet skulle vi kunna förhandla fram samma villkor om vi var en och en mot ag= kommunerna.
 
Vilket utgångsläge man har beror väl på vilken roll man har hos ag, vad man har för erfarenhet av att förhandla om villkor och löner och inom vilket område man är verksam.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Står i valet och kvalet, byta fackförbund eller inte? Är just nu med i SEKO, men har sen en tid halva tjänsten som chef. SEKO är ju de...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Texaz
·
Skola & Jobb Är på väg att bli utförsäkrad från A-kassan. har en fast deltidstjänst i botten som jag vill behålla. Funderar nu på att gå ur. Har s a...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 701
Skola & Jobb Jag har under flera månaders tid försökt gå ur facket. Jag har skickat mail. Jag har ringt och identifierat mig mer bankid. Jag har nu...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: sthu
·
IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp