Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du som inte tillhör något fackförbund - vem förhandlar din lön? Gör du det helt på egen hand? Vem har koll på din arbetstid? Du själv? Eller åker du snålskjuts på de centrala förhandlingar som görs mellan arbetsgivaren och facket? Jag har flera kollegor som inte tycker facket gör något för just dem, och som tänker gå ur, men om alla kommer den svenska modellen att långsamt dö ut och vi kommer att få samma situation på arbetsmarknaden som i andra länder. Vem ska hålla koll på din lönebildning, din arbetsmiljö och dina förmåner?
Håller med dig i att man drunknar bland alla sjuksköterskor, vilket är lite trist. En del tycker visst att IBL borde bli fack för Biomedicinska analytiker och inte bara en intresseförening, men jag vet inte.
När vi är på träffar och nätverk tycker jag det är väldigt brett när det gäller yrken. Allt från veterinärer till egna företagare till de som jobbar med skog, typ.
Förhandlar gör jag själv, och ligger en bra bit över snittet. Tiden är 40h/vecka och den håller jag själv koll på. Förmåner upplyser företaget oss om. Centrala förhandlingar åker jag inte snålskjuts på då vi inte har något kollektivavtal på arbetsplatsen.
Jag har aldrig haft så bra villkor som på nuvarande arbetsplats och det här är den enda utan kollektivavtal.
Jo, jag har förstått att det är många olikaMen iom att biomedicinska analytiker är en liten grupp och blir ännu mindre om vi splittras på två fack så känns det att vi kanske oavsett hamnar lite i "bakgrunden". Vi är också ett relativt okänt yrke (oftast antas man vara ssk eller uska) vilket jag också tror är en nackdel. Jag jobbar inom landstinget och där är det ju vårdförbundet som förhandlar fram avtalen, naturvetarna har någon form av hängavtal (om jag förstått det rätt), och representanter för vårdförbundet tycker man är en svikare om man är naturvetare, lika illa som om man skulle vara helt utanför facket.
Om du hamnar i tvist med arbetsgivaren?
Ja, då är ju allt perfekt. Men vad händer den dagen då du byter chef/företaget säljs eller villkoren förändras på något annat sätt? Om du hamnar i tvist med arbetsgivaren?
Säljs företaget så byter jag troligt företag. Ny chef borde inte spela någon roll ur det här perspektivet. Tvister kan så klart uppstå men hitintills har de skött allting snyggt, även när folk faktiskt fått gå....Ja, då är ju allt perfekt. Men vad händer den dagen då du byter chef/företaget säljs eller villkoren förändras på något annat sätt? Om du hamnar i tvist med arbetsgivaren?
Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför? Vad bör man tänka på när man väljer vilket?
Hur ser ni på fackförbundet och a-kassan? Har det betydelse om vart man bor vilket man ska gå med i?
Jag är med i kommunals a-kassa. Blev kommunal eftersom jag jobbar som uska i kommunen. Är inte med i facket av politiska skäl. Den dagen facket inte håller sossarna bakom ryggen kan jag tänka mig gå med i facket.
Hej! Vilket fackförbund är ni med och varför? Vad bör man tänka på när man väljer vilket?
Hur ser ni på fackförbundet och a-kassan? Har det betydelse om vart man bor vilket man ska gå med i?