Färdiga marängbottnar utan mjölkpulver - finns det??

Jag hade gjort en egen botten om jag var du. Inte särskilt svårt och känns mycket bättre tycker jag :)
Och godare!
Jag brukar baka vanlig glutenfri tårtbotten ibland med.
Där man använder en dl potatismjöl (fast det tålde hon väl iofs inte...) och en dl Maizena, istället för mjöl. Blir utmärkt!
Tänk bara på vilken sort från Maizena om jag inte minns helt fel så är där någon variant som inte är helt glutefri :)

/Camilla
 
Det hade varit första och sista gången ni hade serverat något där jag varit inblandad, otroligt dålig stil att säga till folk att ta med egen mat :s
Problem med gluten, laktos och andra sådan vanligare saker ska man kunna hantera. Och det är mest bekvämlighet för er som gör det avancerat för det är inte särskilt svårt att lösa.

Nu var ju inte detta riktat åt mig egentligen, men för MIN del handlar det mycket om osäkerhet. Jag tycker INTE att det skulle vara särskilt roligt om personen jag bakar/lagar mat till blir sjuk. I mitt fall har jag för mig att personen uteslutit laktos, gluten och potatis pga astma (och gjort det rätt nyligen) men jag vet inte om det gör henne mer eller mindre känslig än de som utesluter det pga andra problem. Jag tycker att det är jättesvårt att vara 100% säker på att något inte innehåller "fel" ingrediens!
 
Det hade varit första och sista gången ni hade serverat något där jag varit inblandad, otroligt dålig stil att säga till folk att ta med egen mat :s
Problem med gluten, laktos och andra sådan vanligare saker ska man kunna hantera. Och det är mest bekvämlighet för er som gör det avancerat för det är inte särskilt svårt att lösa.

/Camilla

Varför då? Det var till funktionärerna på Göteborg Horse Show där man serverar 400 personer per mål. Folk som kom och var laktos ELLER glutenintoleranta klarade vi utan problem men var de både och så fick de ha med eget eftersom det från vår sida inte gick att garantera varken eller... Det gick liksom inte att göra 10 olika sorters mat bara för att kunna tillgodose allas behov. Många gånger vågade de inte ens äta maten innan vi gick ut med att vi inte serverar mat som vi garanterar till dem, så de blev ju ändå vana...
 
Nu var ju inte detta riktat åt mig egentligen, men för MIN del handlar det mycket om osäkerhet. Jag tycker INTE att det skulle vara särskilt roligt om personen jag bakar/lagar mat till blir sjuk. I mitt fall har jag för mig att personen uteslutit laktos, gluten och potatis pga astma (och gjort det rätt nyligen) men jag vet inte om det gör henne mer eller mindre känslig än de som utesluter det pga andra problem. Jag tycker att det är jättesvårt att vara 100% säker på att något inte innehåller "fel" ingrediens!

Men fråga hur känslig hon är?
Min erfarenhet är att det går bra i små mängder för de som inte är superallergiska.
Så att det kan vara spår av mjöl från ditt hem borde inte vara något problem.
 
Det finns glutenfritt mjöl som är trevligt att baka med. Har du ett städat kök och rena bakgrejer så är det inga problem. För att kunna garantera att en produkt är fri från gluten krävs att den är odlad på långt avstånd från andra grödor, och att sen hela kedjan från odling till tillagning befinner sig på långt avstånd från produkter som kan innehålla gluten. Att garantera att en produkt inte innehåller spår av gluten är väldigt svårt, och går i princip bara om du köper något i affären och räcker fram förpackningen oöppnad.

Det glutenfria mjölet går att använda i dom flesta vanliga recept, annars finns massor med glutenfria recept. Jag bakade gräddtårta som var gluten och laktosfri i helgen, och en marängtårta som var detsamma. Ingen märkte skillnad på varken botten eller fyllning.

Muffins är lika lätta att baka som vanliga. Tårtbotten likaså. Marängbotten fixar man ju snabbt, bara vispa ihop och så kan man göra annat undertiden den gräddas. :)
 
Nej, problemet är inte gluten här, utan att marängbottnarna av någon anledning innehåller mjölkpulver. Hon tål ju inte laktos heller...

Och på tal om att äkta maräng bara innehåller ägg och socker så finns det - hör och häpna - köpta maränger som inte innehåller ägg... :crazy:

För det första: Fråga! Det uppskattas oftast (jag uppskattar alltid när folk frågar om mina matproblem) och din kollega kanske vet en marängbotten som är färdig som hen kan äta. Om inte så kan du få veta hur känsligt det är med mjöl och mjölk. För en del räcker det med att du inte haft ute och hanterat mjöl de sista dagarna innan du bakar botten. Se även till att vara hundra på att du inte missförstått nånting, jag har erfarenhet av veteallergiker som tolkats som glutenintoleranta + mjölkproteinallergiker som tolkats som laktosintoleranta =(

När det gäller ägg i färdiga maränger så är jag själv överlycklig att det finns gott om färdiga maränger utan ägg som jag kan äta. I äggfri bakning är maränger en av de saker jag inte vågat mig på då det verkar galet svårt. Ägg är en vanligare allergi än många är medvetna om och det finns många som är extremt känsliga för minsta spår
 
Som gluten- och laktosintolerant kanske mina tips är välkomna här? :p

På min förra arbetsplats innebar fredagsfikat alltid en viss ångest för mig och mina kollegor. Jag bad alla att inte tänka på mig och ändå var det alltid någon som ansträngde sig, det blev ALDRIG rätt. :D En kollega köpte exempelvis glutenfria kakor (Crazy Bakers) men de innehöll skummjölkspulver. En annan bakade rabarberpaj med glutenfritt mjöl men tänkte inte på att använda laktosfritt smör. Och så vidare... ;)

Det fika jag föredrar i köpesväg är exempelvis:
Landia Cocosbollar
Fria Kladdkaka med laktosfri grädde eller vaniljsås

Om det är hembakat kan du ju baka precis vad som helst genom att byta ut produkterna. Rekommenderar Lailas gluten- och mjölkfria mjölmix!
 
Favorits maränger är dom enda köpemaränger jag har hittat som varit mjölkfria, vet inte hur det är med deras marängbotten, om dom har någon sådan.
 
Jag hade gjort en egen botten om jag var du. Inte särskilt svårt och känns mycket bättre tycker jag :)
Och godare!
Jag brukar baka vanlig glutenfri tårtbotten ibland med.
Där man använder en dl potatismjöl (fast det tålde hon väl iofs inte...) och en dl Maizena, istället för mjöl. Blir utmärkt!

Var har du för recept till den tårtbottnen? Låter perfekt när man får besök av de inte tål varken gluten eller laktos.
 
Jag är laktosintolerant och tar tabletter med laktasenzym när det bjuds på fika/mat o.s.v. just för att andra ska slippa krångla till det. Gluten är ju lite svårare på så sätt, har ingen egen erfarenhet av det mer än ett kortare förhållande med en i högstadiet så vet inte om det finns någon medicin som gör att man klarar, men du kan ju fråga hur personen gör, kanske är det så lätt att den tar en tablett och så är det bra med laktosen iallafall!
 
Jag är laktosintolerant och tar tabletter med laktasenzym när det bjuds på fika/mat o.s.v. just för att andra ska slippa krångla till det. Gluten är ju lite svårare på så sätt, har ingen egen erfarenhet av det mer än ett kortare förhållande med en i högstadiet så vet inte om det finns någon medicin som gör att man klarar, men du kan ju fråga hur personen gör, kanske är det så lätt att den tar en tablett och så är det bra med laktosen iallafall!

Det finns tyvärr inga tabletter mot glutenintolernas! Det är så otroligt lätt att byta ut mjölkprodukter mot laktosfritt, särskilt om man bakar själv, det borde fler ta för vana att göra när man bjuder på jobbet etc. Laktosintolerans är ju väldigt vanligt! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp