Färdiga marängbottnar utan mjölkpulver - finns det??

bettysmatte

Trådstartare
Jag tänkte göra en tårta till jobbet med marängbottnar, lemoncurd, grädde och jordgubbar. En kollega äter inte laktos, gluten eller potatis (potatisen spelar ju ingen större roll i sammanhanget dock ;) ). Robertson's lemoncurd innehåller:

Socker, Glukos-Fruktossirap, Vatten, Citronjuice Från Koncentrat 7%,Margarin (Palmstearin, Raspoljla, Vatten, Emulgeringsmedel (Mono- Och Diglycerider Av Fettsyror), Vitamin A Och D, Färgämne (Betakaroten)), Modifierad Majsstärkelse, Torkat Ägg, Geleringsmedel (Pektin), Syra (Citronsyra), Surhetsreglerande Medel (Trinatriumcitrat), Citronolja, Antioxidationsmedel (Askorbinsyra), Färgämne (Betakaroten)

Där borde det väl inte vara några problem, vad jag kan se? Laktosfri grädde finns ju också. MEN vad gör jag med marängbottnarna (eller i värsta fall maränger som jag sätter ihop)? Är jag tvungen att baka själv för att slippa skummjölkspulvret? Har kollat Willys än så länge, och deras egna marängbottnar innehåller mjölk. Har för mig att ICAs också gör det om man googlar och läser.

I annat fall tar jag gärna emot andra tips på GODA bakverk utan gluten. Laktos är ju ingen större fara. Bra ersättning finns. Men gluten tycker jag är jättesvårt, och jag vill helst inte behöva handla några väldigt ovanliga ingredienser. Om det är möjligt...
 
Jag tänkte göra en tårta till jobbet med marängbottnar, lemoncurd, grädde och jordgubbar. En kollega äter inte laktos, gluten eller potatis (potatisen spelar ju ingen större roll i sammanhanget dock ;) ). Robertson's lemoncurd innehåller:

Socker, Glukos-Fruktossirap, Vatten, Citronjuice Från Koncentrat 7%,Margarin (Palmstearin, Raspoljla, Vatten, Emulgeringsmedel (Mono- Och Diglycerider Av Fettsyror), Vitamin A Och D, Färgämne (Betakaroten)), Modifierad Majsstärkelse, Torkat Ägg, Geleringsmedel (Pektin), Syra (Citronsyra), Surhetsreglerande Medel (Trinatriumcitrat), Citronolja, Antioxidationsmedel (Askorbinsyra), Färgämne (Betakaroten)

Till min kollega med motsvarande icke-ätande har jag bakar makroner, enkelt och väldigt gott. Om potatismjöl går bra så tipsar jag också om syltkakor och chokladrulltårta med smörkräm.
 
Nej vad knöligt att inte få använda mandel om man är glutenintolerant. :(

Då är det nog bara att grilla egna marängbottnar.
 
Hur är det för övrigt med glutenfritt. Om jag bakar något i mitt hus kan jag ju inte garantera att det inte finns MINSTA spår av gluten någonstans. Jag förvarar ju mjöl här. Är det okej egentligen?
 
Hur är det för övrigt med glutenfritt. Om jag bakar något i mitt hus kan jag ju inte garantera att det inte finns MINSTA spår av gluten någonstans. Jag förvarar ju mjöl här. Är det okej egentligen?

För de jag bakat åt vid glutenintolerans har det funkar men det är säkert olika exakt hur känslig man är (eller kanske hur noga man är).
 
Om en "maräng" botten innehåller gluten är det ingen maräng...

Äkta maräng innehåller endast eggvita och socker (i enstaka fall även lite ättika) i vilka proprtioner vet jag dock inte utan att kolla recepten
 
Om en "maräng" botten innehåller gluten är det ingen maräng...

Äkta maräng innehåller endast eggvita och socker (i enstaka fall även lite ättika) i vilka proprtioner vet jag dock inte utan att kolla recepten

Nej, problemet är inte gluten här, utan att marängbottnarna av någon anledning innehåller mjölkpulver. Hon tål ju inte laktos heller...

Och på tal om att äkta maräng bara innehåller ägg och socker så finns det - hör och häpna - köpta maränger som inte innehåller ägg... :crazy:
 
Kan inte du göra så att du ber din kollega ta med något att äta till fika som hen vet att hen kan äta utan att bli sjuk?
Jag har jobbat med catering där vi försökt servera mat till gluten- och laktosintolleranta, det är för fasiken omöjligt många gånger. Vi kunde inte alls garantera något på någon rätt så de fick ha med egen mat. Det blev enklast så.
 
Jo, det är klart. Det är ett knytkalas vi ska ha, kan man säga, och det känns ju lite tråkigt att hon bara kan äta av sig egen mat... :( Men jag håller med - det är jättesvårt! Jag är bra på att baka, och tycker att det är jätteroligt, men jag bakar ju alltid med mjöl och äkta smör. Tårtor, cupcakes, pajer, bullar, etc. Laktos hade gått att fixa hyfsat enkelt men gluten är ju ursvårt!
 
Hon är nog ganska van. Sen tror jag att det kan bli en trygghet för henne att veta vad hon äter och veta att hon inte blir dålig efter. Jag tycker inte att du ska ha något krav på dig att baka till henne...
Jag har en vän som inte äter gluten, laktos eller liknande bara för att köra "eat-clean", hon bakar ofta med mandelmjöl, kokosmjöl eller rismjöl... Kan ju vara ett alternativ!
 
Jag tänkte göra en tårta till jobbet med marängbottnar, lemoncurd, grädde och jordgubbar. En kollega äter inte laktos, gluten eller potatis (potatisen spelar ju ingen större roll i sammanhanget dock ;) ). Robertson's lemoncurd innehåller:

Socker, Glukos-Fruktossirap, Vatten, Citronjuice Från Koncentrat 7%,Margarin (Palmstearin, Raspoljla, Vatten, Emulgeringsmedel (Mono- Och Diglycerider Av Fettsyror), Vitamin A Och D, Färgämne (Betakaroten)), Modifierad Majsstärkelse, Torkat Ägg, Geleringsmedel (Pektin), Syra (Citronsyra), Surhetsreglerande Medel (Trinatriumcitrat), Citronolja, Antioxidationsmedel (Askorbinsyra), Färgämne (Betakaroten)

Där borde det väl inte vara några problem, vad jag kan se? Laktosfri grädde finns ju också. MEN vad gör jag med marängbottnarna (eller i värsta fall maränger som jag sätter ihop)? Är jag tvungen att baka själv för att slippa skummjölkspulvret? Har kollat Willys än så länge, och deras egna marängbottnar innehåller mjölk. Har för mig att ICAs också gör det om man googlar och läser.

I annat fall tar jag gärna emot andra tips på GODA bakverk utan gluten. Laktos är ju ingen större fara. Bra ersättning finns. Men gluten tycker jag är jättesvårt, och jag vill helst inte behöva handla några väldigt ovanliga ingredienser. Om det är möjligt...

Tycker det finns mkt bra recept på internet för allergiker:) hade ett ex som va vegan, en bror som är ägg o nötallergiker osv! Jag är lite dålig på bakverk men tex pannakotta kanske man kan göra? Eller bara fruktsallad med laktosfri grädde, kladdkaka finns säkerligen recept för gluten-laktos. Kanske någon chokladmousse? Synd att rawfood innehåller mkt nötter, annars är det ju oftastbåde mjölk o mjölfritt...
 
Tycker det finns mkt bra recept på internet för allergiker:) hade ett ex som va vegan, en bror som är ägg o nötallergiker osv! Jag är lite dålig på bakverk men tex pannakotta kanske man kan göra? Eller bara fruktsallad med laktosfri grädde, kladdkaka finns säkerligen recept för gluten-laktos. Kanske någon chokladmousse? Synd att rawfood innehåller mkt nötter, annars är det ju oftastbåde mjölk o mjölfritt...

Kl på mig själv, har ett rawfood recept på "godis" där man kan byta ut nötterna mot solrosfrön, innehåller ingen gluten eller laktos vad jag vet:) har en bild på det receptet i telefonen, kan skicka på mail om du (eller alla som är intresserade) skickar mailadress på pm, vet knappt en dator är så kan tyvärr inte lägga in bilden o verkar inte funka från telen..
 
Jag tror inte att det är några problem att göra det hemma i ditt kök. De flesta som är gluten- eller laktosintoleranta klarar ju dessutom små mängder. Det är ju i så fall värre för någon som är mjölkallergiker, för då får det ju inte finnas minsta spår av mjölk. Då går ju till exempel de flesta sorternas chips bort, något jag inte har märkt skulle vara ett problem för någon av de laktosintoleranta jag känner.
 
Om du kan tänka dig baka så tipsar jag om följande:
Morotskaka. Jag har inte själv testat denna glutenfria varianten, men morotskaka slår sällan fel imo.
Hallonmoussetårta.
Mangopaj. Otroligt god! Fräsch och frisk smak. Tänk på att byta ut pajen mot glutenfri sådan bara.

De två sistnämnda tar ju viss tid eftersom man mosar hallon/mango, men är annars lätta att baka. Mangon tycker jag är något lättare. Det går fort, förutsatt att mangon är helt mogen då.

Kom att tänka på... tål hon smör eller margarin? Jag har förstått att hon är laktosintolerant, men det är inte mycket laktos i någotdera (och jag som laktosintolerant tål det). Vad säger hon om det?
 
Jag tänkte göra en tårta till jobbet med marängbottnar, lemoncurd, grädde och jordgubbar. En kollega äter inte laktos, gluten eller potatis (potatisen spelar ju ingen större roll i sammanhanget dock ;) ). Robertson's lemoncurd innehåller:

Socker, Glukos-Fruktossirap, Vatten, Citronjuice Från Koncentrat 7%,Margarin (Palmstearin, Raspoljla, Vatten, Emulgeringsmedel (Mono- Och Diglycerider Av Fettsyror), Vitamin A Och D, Färgämne (Betakaroten)), Modifierad Majsstärkelse, Torkat Ägg, Geleringsmedel (Pektin), Syra (Citronsyra), Surhetsreglerande Medel (Trinatriumcitrat), Citronolja, Antioxidationsmedel (Askorbinsyra), Färgämne (Betakaroten)

Där borde det väl inte vara några problem, vad jag kan se? Laktosfri grädde finns ju också. MEN vad gör jag med marängbottnarna (eller i värsta fall maränger som jag sätter ihop)? Är jag tvungen att baka själv för att slippa skummjölkspulvret? Har kollat Willys än så länge, och deras egna marängbottnar innehåller mjölk. Har för mig att ICAs också gör det om man googlar och läser.

I annat fall tar jag gärna emot andra tips på GODA bakverk utan gluten. Laktos är ju ingen större fara. Bra ersättning finns. Men gluten tycker jag är jättesvårt, och jag vill helst inte behöva handla några väldigt ovanliga ingredienser. Om det är möjligt...
Jag hade gjort en egen botten om jag var du. Inte särskilt svårt och känns mycket bättre tycker jag :)
Och godare!
Jag brukar baka vanlig glutenfri tårtbotten ibland med.
Där man använder en dl potatismjöl (fast det tålde hon väl iofs inte...) och en dl Maizena, istället för mjöl. Blir utmärkt!
 
Jag tänkte göra en tårta till jobbet med marängbottnar, lemoncurd, grädde och jordgubbar. En kollega äter inte laktos, gluten eller potatis (potatisen spelar ju ingen större roll i sammanhanget dock ;) ). Robertson's lemoncurd innehåller:

Socker, Glukos-Fruktossirap, Vatten, Citronjuice Från Koncentrat 7%,Margarin (Palmstearin, Raspoljla, Vatten, Emulgeringsmedel (Mono- Och Diglycerider Av Fettsyror), Vitamin A Och D, Färgämne (Betakaroten)), Modifierad Majsstärkelse, Torkat Ägg, Geleringsmedel (Pektin), Syra (Citronsyra), Surhetsreglerande Medel (Trinatriumcitrat), Citronolja, Antioxidationsmedel (Askorbinsyra), Färgämne (Betakaroten)

Där borde det väl inte vara några problem, vad jag kan se? Laktosfri grädde finns ju också. MEN vad gör jag med marängbottnarna (eller i värsta fall maränger som jag sätter ihop)? Är jag tvungen att baka själv för att slippa skummjölkspulvret? Har kollat Willys än så länge, och deras egna marängbottnar innehåller mjölk. Har för mig att ICAs också gör det om man googlar och läser.

I annat fall tar jag gärna emot andra tips på GODA bakverk utan gluten. Laktos är ju ingen större fara. Bra ersättning finns. Men gluten tycker jag är jättesvårt, och jag vill helst inte behöva handla några väldigt ovanliga ingredienser. Om det är möjligt...
Jag hade kollat om personen i med laktosintoleransen är extremkänslig för det är väldigt lite laktos i mjölkpulver, tex vanlig låglaktos mjölk som många laktosintoleranta utan problem klara lär innehålla mer laktos.
Kan inte du göra så att du ber din kollega ta med något att äta till fika som hen vet att hen kan äta utan att bli sjuk?
Jag har jobbat med catering där vi försökt servera mat till gluten- och laktosintolleranta, det är för fasiken omöjligt många gånger. Vi kunde inte alls garantera något på någon rätt så de fick ha med egen mat. Det blev enklast så.

Det hade varit första och sista gången ni hade serverat något där jag varit inblandad, otroligt dålig stil att säga till folk att ta med egen mat :s
Problem med gluten, laktos och andra sådan vanligare saker ska man kunna hantera. Och det är mest bekvämlighet för er som gör det avancerat för det är inte särskilt svårt att lösa.

/Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp