Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

solwa

Trådstartare
Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Har ett gammalt nick här inne, men det var ett tag sen jag var aktiv och tydligen hade lösenordet försvunnit ur mitt minne så jag startar om. ;) Besökte ridskolan i grannskapet här om dagen och fann där halvblodshästen Vermir som har en lite udda färg. Vad jag kan se så torde han vara silverbrun, och teoretiskt vet jag att det inte kan stämma, men han har vit man och benen är definitivt svarta och inte mörkfuxiga. Hittade ett fåtal halvbra bilder på nätet av hästen i fråga, vad tror ni?

http://www.blup.se/sv-SE/horses/118331-vermir-swb

20120409115504-87.241.104.165.jpg


20120409124245-87.241.104.165.jpg


20120409124533-87.241.104.165.jpg


Om ni gör samma bedömning av färgen som jag, hur tror ni att det kommer sig att han har den färgen? Felreggad (och var skulle den färgen kunna komma ifrån, som i vilken ras, och är det inte så att halvbloden DNA-typas när de registreras? Mutation? Skulle det kunna röra sig om något annat än silver?

Tacksam för lite hjälp här, intressant och mycket förbryllande.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Silver sätter sig inte bara i man och svans och för övrigt har han ju inget som ser ut att vara påverkat.
Kikade snabbt på stammen och fastnade direkt på att han hade Favorit som mormorsfar har eftersom jag själv har en udda tecknad häst ue Favorit fått höra från flera att hans avkommor och ättlingar kan ha en hel del udda teckningar vilket brukar kunna härledas till ett sabinoanlag som yttrar sig lite som det känner för, har bla en annan mbrun sabino där hela undersidan av manen är vit. Även den som är ue Favorit har mkt vitt i manen även om det inte är så påtagligt som den andra.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Jag tycker inte heller att det känns som silver. Det är något i färgtonen som inte stämmer. Man och svans brukar, på de jag sett, snarare gå mot gult än mot silver. Men vad det skulle vara istället vågar jag inte uttala mig om.

Tittade på en bild på en silversvart:
mvrs+Bunny.JPG


Det jag tänker på här att benen faktiskt ser mer jämnbruna ut, inte svarta alls som hästen på dina bilder. Jag googlade ännu mer och flera silversvarat saknar mörka ben, medan silverbruna ofta har mörkare ben än kropp. Fast jag tycker din är för mörk för att vara silverbrun - de brukar snarast kunna förväxlas med fux (och då kan man kolla på benen, den silverbruna har mörkare ben medan fuxen ju har fuxfärgade).

Men det är bara min gissning.:p
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Kan hålla med om att det är något som stör, jag saknar den där apelkastningen också. Gylle, har du möjligen en bild på den med vitt i manen? Att han är sabino är ju inte helt otroligt, men har sldrig sett det påverka man och svans så markant som på denna. Finns det andra anlag som kan vara inblandade?

Han får väl rubriceras som silverbrun snarare än silversvart om vi nudröjer oss kvar lite vid den hypotesen. Han ser dock ut att vara mörkare än de vanligtvis är efter lite googlande, men de silverbruna verkar ha mörkare ben än de silversvarta. Möjligen luras man av att de silverbruna är "ljusare" på kroppen.

http://www.stutteri-midtgaard.dk/data/media/kåring_1maj_2008_100.jpg
Den hästen är silverbrun och jag ser vissa likheter men skillnaderna överväger klart nu när ni säger det.... ;)

http://migrated.ifokus.se/uploads/8d7/8d7f7a160e589c969285eb9752db7406/olivia1.jpg
Snäppet mörkare ben, men fortfarande inte inärheten av den sjupa bruna som halvblodet har.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Vad jag vet måste de inte vara apelkastade, även om det är vanligt. Sedan tycker jag att anlaget påverkar lite olika på olika raser. Jämför Islandshäst mot Mountain raserna mot amerikansk miniatyr...
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Det här är inte den första bilden som jag sett på en häst som av en eller annan anledning fått grå man trots att den genetiskt sett inte borde ha det. Detta alltså på hästar som inte kan vara silverfärgade.
Hästen på bilden slår mig inte heller som en direkt silverbrun häst, i ärlighetens namn.
Spontan gissning är att den inte genetiskt är silver. Däremot dyker det ju då och då upp hästar som får just små färgförändringar som man inte riktigt kan förklara. Den här typen av utseende har ju som sagt hänt tidigare med. Nja, min gissning är på icke-silver.
Jag har lite svårt att se på småbilderna, men hur pass mycket grått finns i svansen?
 
Senast ändrad:
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Farfar Martini är väl sabino? Kanske nedärvt det genom Vermouth då.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Mittenbilden var det bästa jag hittade på svansen, den är till största delen grå men det finns en del svart i den också.

Kallblodstravaren var häftig! Ser udda ut med grå man och svart svans. Nileirirs, vet du om den har sett ut så sedan den var föl? Om det nu är sabino, varför ser man inte fler hästar med grå man? Sabino måste väl ändå räknas som ett relativt vanligt anlag hos halvbloden. Är det kombinerat med något annat, kan man identifiera vissa linjer...? Favorit som nämndes tidigare, eller en specifik hingst/linje bland kallbloden?

Har sett hästar med vitt i manen förr, men aldrig så här mycket. Finns det fler exempel som ni vet om (och möjligen kan hitta en bild eller två på)?

Hästen i fråga är ju registrerad som brun. Bör man nämna vit man och svans bland kännetecken? Undrar hur de förklarar färgen för barnen på teorin... Är den "brun med vit man och svans"? Hur benämner man det på ett någorlunda korrekt sätt?
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Ah, okej!

Grejen med Sabino är att det är ett delvis lite "missbrukat" ord. Det finns än så länge ett enda Sabinoanlag som man lyckats hiotta. Detta nedärvs väldigt specifikt och ger även ofta en viss typ av utseende i hetero- och homozygot form. Detta finns inte hos våra halvblod.
Sen finns det den typen som kallas sabino, men som man egentligen inte vet så mycket om. I den kategorin kastar man in allt från små minimarkeringar till den typ av teckning som shirehästar o dyl. har. Sen kan de särskiljas lite från exempelvis det utseende som splash ger, men gränsen för vad man anser vara sabino är väldigt luddig, minst sagt.
"Sabino" används dessutom ofta som "slasktratt" för allehanda saker som man egentligen inte kan förklara. En viss stickelhårighet, förändring i färg, ljusa fält och "missfärgade" manar och svansar är några av de saker som sabino ofta får skulden för (eller hur man nu ska uttrycka det). Problemet är att man faktiskt inte kan säga att det är just sabino som orsakar det, så man ju egentligen inte vet så mycket om genetiken bakom det (om vi nu inte pratar om SB1). Det är därför svårt att säga något konkret kring ämnet, eller säga hur det nedärvs.

Gällande andra liknande hästar så hittade jag sådär på rak arm bara någon bild nu: http://i265.photobucket.com/albums/ii225/Lauran81/Polly_41.jpg Häst utan silver i stammen.
http://img.photobucket.com/albums/v343/DogRose/baylightmane.jpg Ska vara ett fullblod. (notera att hästen inte ens har några vita tecken)
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Medans jag satt och letade efter en bild på en häst med grå svans hittade jag denna bild på en silverfux bruksnordsvensk som kommer från en stolinje där varannan generation såg ut så här och där dessa ston betäcktes med bruna hingstar och fick bruna föl medans dessa ston betäcktes i sin tur med fuxhingst så kom färgen åte....
Betäcktes dock dessa ston med denna silverfärg med fuxhingst så dog fölet vid förlossningen eller straxt efteråt eller så resorberades fostret precis innan födseln....

21838796.jpg


Ska leta vidare efter hästen med den gråa svansen....
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Har bara en gammal bild från när jag precis upptäckte att manen började bli så vit på undersidan (har fler bilder på en extern hårddisk som lagt av så hittade bara denna redan uppladdad på nätet från tidigare diskussion då var det dock inte så mkt vitt.
Photo0116.jpg


En dam med väldigt tung prydlig man som alltid ligger snyggt på plats, envist åt det hållet för att gömma det vita har försökt efteråt att få över manen på andra sidan så att det vita blev överhår istället då det ju ser rätt läckert ut på en mörkbrun häst men icke att den vill det.
Hennes dotter som dock är skimmel därav vet man ju inte säkert om det är skimmelvit eller annat på henne hade också kritvit undersida av sin man när ovansidan fortfarande var kolsvart samma sak med svansen allt hår som växte ut från de sista 10 cm av svansroten var kritvitt medans svansroten var kolsvart. Men som sagt på henne vet man ju inte om det är lite säregen skimling eller något hon ärvt från mamma. Suddig bild på hennes svans
Cnv0598.jpg


För övrigt här är bild på min ue. Favorit som fick en lite udda placering på en teckning. Mamman e. Favorit var reggad i stamboken med bukfläck har aldrig sett bild på henne så vet inte om hon hade någon mer udda teckning.
nils.jpg
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

kl

Vet inte om det här gör allt mer förvirrat, men här är en bild på vår gamla häst Bellinda e: Bajkal - Biarritz - Nagel. Hon var helt vanlig "tråk-brun" men med helt grå man och svans.

bellinda-o-beauty_116244022.jpg
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Kom på att jag träffat på en irländare på 80-talet som hade grå man, e: King of Diamonds.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Har sett hästar med vitt i manen förr, men aldrig så här mycket. Finns det fler exempel som ni vet om (och möjligen kan hitta en bild eller två på)?

Jag har ett New Forest-sto med grå man. Hon började bli grå i manen i åtta-tioårsåldern, hon har inget grått i svansen eller runt ögonen.

elmia-gra-2012.jpg
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Fast silverfux finns inte.

Silverfärgens signum är ju att den bleker svart man och svans till vitt och en fux har inte svarta håranlag.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Fast när jag har varit ute med henne på olika evenemang så har det alltid kommit fram olika äldre nordisuppfödare och bönder och klappat på henne och sagt att hon var en riktigt fin representant för den ovanliga färgen silverfux...

Ställer man henne bredvid en fux med gräddvit man och svans så har hon inte samma gräddiga färg utan hon har samma silverfärg som en islandshäst som är vindottir.
Vilket även har påpekats av islandsfolk...

Skulle också gärna vilja veta varför denna "färg" i dubbel upplaga ger letala föl ? ? ?
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Det är inte så att färgen kallades för "silverfux" av de där gamla uppfödarna, men att hästen i själva verket var silverbrun? Vad jag har förstått kan silveranlaget även bleka det svarta på benen på en brun häst, så att benen blir chokladbruna snarare än svarta, som de skulle varit utan silveranlaget.

När det gäller fölen som dog, och hur färgen nedärvdes, hur många ston och föl pratar vi om? För det händer ju att föl dör av andra anledningar, och färger kan ju nedärvas lite olika, så att det med ett litet sampel ser ut att vara mönster där det i själva verket bara är slump.

En ytterligare variant är att det handlar om en leverfux med ljus man och svans?

Svårt att säga bara från foton, men här är en silverbrun ardenner (hingsten Toxid), och den är inte helt olik ditt sto i färgen, tycker jag, benen är mörkare men inte helsvarta:
23-03-5036_1024b.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Silverfux finns inte. Silver i dubbel upplaga ger inte heller aborterade foster, däremot är risken stor att hästen blir blind eller närapå. Så av flera skäl kan det inte vara silver utan måste vara någon annan färgvariant isf.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Det må vara att just dessa kallat det för silverfux, men som färgterm finns inget som heter så. Silveranlaget påverkar enbart svart och är helt osynligt på fuxar då de inte har något svart att bleka. Så det är troligen någon typ av egen term som används, men det finns ingen riktigt färg som heter så.

Vad det är för anlag som hon har som ger letalt i dubbelt kan man nog inte svara på. Det finns inget känt anlag som ser ut så och ger just detta. Jag kan också tycka att det är märkligt att fölet antingen dör först efter födseln eller likaväl innan. De färganlag som orsakar död är rätt koncist - antingen dör fölet precis efteråt då fölet inte klarar av att hålla sig levande på egen hand (LWO) eller så försvinner det i ett väldigt tidigt stadie.
Fuxar med grå man är inget helt ovanligt. Jag har sett ett par stycken som ser ut som hon på bilden. Tror jag har lite på datorn som jag kan lägga upp.
Något i mig vill himla gärna säga "slumpen" men som sagt, man vet ju aldrig....

Finns det några fler representanter ur linjen som uppvisar samma färg som du har bild på, eller som finns på bild på nätet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp