Bukefalos 28 år!

Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Silverfärgen är inte godkänd inom den nordsvenska rasen och mig veterligen existerar den inte där heller. Men stamboken är ju öppen, så det finns ju en möjlighet att exempelvis en ardenner ligger bakom.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Hon var tydligen betydligt mörkare i manen som ung, här är en länk till hela blogginlägget länk borttagen av moderator
Bara den första biten av inlägget handlar om denna häst och hennes släktingar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Det där med silverfux har jag ett vagt minne av att jag läst om för en massa år sedan, och att det som någon var inne på framför allt hade att göra med silverbruna kallblod (d.v.s. främst ardenner). Någon var upprörd över felaktigheten som sig bör... ;) Vad gäller letala anlag vet jag åtminstone en silver-homozygot islänning som lever och mår bra. ;) Där emot diskuterades konstantskimlar och att det ev. var letalt i dubbel upplaga, stoet resorberar eller kastar. Är det någon som vet om det stämmer?

Intressant att det verkar finnas ett antal bruna med silverman utan att för den sakens skull vara silverbruna, är det någon som vet om anlaget är ärftligt. Fick fölet på RebeccaJolis bild silverman? Itz, vet du något om stammen på de två hästarna? Den fösta var färgmässigt löjligt lik Vermir.

Gylle, intressant variant av tecken onekligen. Det vita i manen har alltså blivit mer med tiden? Och sådana underliga fläckar...undra vad sånt beror på. Har den fläcken blivit större med åren eller alltid sett ut sådär?

Dimmansstuteri, hur är det med känselhår, är de grå eller svarta? Ser grå strån på ganaschen och "under hakan" (hjälp mig med korrekt term här). Stam på henne och har hon fått föl? Isf, hur blev det med deras färg, alldeles som vanligt eller inte alls?
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Det finns en artikel nånstans som visar på att det existerar konstantskimlar som är homozygota. Vet dock inte den vetenskapliga bärigheten på den.

Jag tror att uttrycket silverfux just är ett uttryck för fenotypen på fuxar med grå man, alternativt att de faktiskt är silverbruna.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Dimmansstuteri, hur är det med känselhår, är de grå eller svarta? Ser grå strån på ganaschen och "under hakan" (hjälp mig med korrekt term här). Stam på henne och har hon fått föl? Isf, hur blev det med deras färg, alldeles som vanligt eller inte alls?

Stoet är ett New Foreststo och hon heter Dimmans Elmia RNF 2092 e.Silverlea Buckskin RNF 96 (svbr) u.Miss Ellie RNF 1560 (mbr). Pappan var homozygot brun, mamman lämnade inte något fuxföl av 12 avkommor. Elmia själv har fått sju avkommor, tre gulbruna efter isabellhingst, tre bruna (två efter isabell hingst, en efter fuxhingst) och en skimmel född mörkbrun e.skimmel född mörkbrun hingst. En av hennes bruna avkommor har blivit stickelhårig, men endast på kroppen, inte i man eller svans.

Hon har grå/vita känselhår "under hakan" men inte runt nos eller ögon. Hon har sporadiskt med stickelhår över kroppen, mest i flankerna.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Fölet på min bild fick inte grå man utan var helt vanlig brun. Hon var e: Trainers Seat xx.
Stoet med grå man fick även en fuxavkomma med väldigt stora vita tecken, sabino? Men vet inet vad för hingst den va efter. Kan försöka luska reda på det men är rädd att den hemligheten gick i graven med min morfar, det står inget på blup. Det är möjligt att min mor minns, ska höra med henne ikväll. kan även försöka scanna in en bild på den avkomman.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Gylle, intressant variant av tecken onekligen. Det vita i manen har alltså blivit mer med tiden? Och sådana underliga fläckar...undra vad sånt beror på. Har den fläcken blivit större med åren eller alltid sett ut sådär?

Ja man springer ju inte precis på andra hästar med samma tecken eller har svårt att förklara vilken häst man menar när man pratade med andra under hans aktiva karriär, han med den vita fläcken så visste alla vem man menade. Tror den har sett exakt likadan ut sedan jag köpte honom som 10 åring (21 år nu) ingen större förändring i alla fall. Dock fanns den inte med i hans regbevis när jag köpte honom (gamla A4 typen där bara färg och tecken är skrivna) så frågan är om den fanns där som föl när han reggades skulle ju gissa att den inte gjorde det då borde den ju varit angiven.

Den med den vita undersidan av manen upptäckte jag plötsligt när manen blåste upp i hagen när hon var 8-9 år som sex åring är jag hundra på att hon inte hade det för då flätades hon i samband med championaten så då hade man ju definitivt reagerat om där var en massa vitt.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Nej tyvärr vet jag inget om stammen för någon av hästarna. Dessvärre inte jag som fotat dem heller, men kan ju försöka snoka lite på nätet och se om jag har nån tur.

Gällande konstantskimmlar så är det mycket riktigt så att man idag hittat flertaler som är homozygota konstantskimmlar. Anlaget i dubbel upplaga leder alltså inte till definitiv reabsorbans.
Däremot har det snackat om att Brabanter skulle ha någon annan mutation då där fanns tecken som visade på att det kunde vara letalt i dubbel uppsättning. Detta då man för ett par decennier sen räknade på antalet hästar som tagit sig, eller föl som dött strax efter födseln. Vet inte riktigt vad som hände med det där eller om man kommit fram till något än dock. Tror mig ha läst att det skulle finnas någon homozygot hingst av rasen dock, så frågan är väl... Misstänker att Catch a Birds avkommor inte heller har samma mutation som övriga raser, men det är ju också bara en gissning.
Men som sagt - konstantskimmel i dubbel uppsättning hos merparten av raserna är inte dödligt, efter vad testerna bevisat.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Det kan ju vara så att det just hos brabanter finns ett anlag som ligger väldigt nära anlaget för konstantskimmel (dvs nästan alltid nedärvs tillsammans) och som är letalt i dubbel uppsättning. Det skulle göra att det ser ut som att konstantskimmel är letalt i dubbel uppsättning fastänn det egentligen är det andra anlaget som är skyldigt.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Skrev ett låååångt inlägg i går som tydligen har försvunnit :cry:

Sammanfattning blir att hennes mormor och mormors helsyster och mormorsmormor alla hade samma färg och antingen registrerades utan färg eller som mörkfuxar. Det fanns ytterligare en 3e helsyster till mormor som är reggad likadant men jag ej sett bild på.
Alla dom jag sett bild på såg likadana ut med grå manar och hela eller halva svansen grå.
Alla har BRUNA föräldrar...
Bara DÄR tror jag inte att det rör sej om "fuxar" utan som det skrivit om tidigare silverBRUNA...

Mormorsmormor fick 10 avkommor med 3 olika bruna hingstar, och ett sto och en hingst reggades som bruna....

Den premierade hingsten fick visst bara ett stoföl efter sej som står som mörkfux.....

Jag har genom lite letande nog kommit till vägs ände då denna stolinje och alla andra stolinjer jag hittat med samma färg alla slutar antingen under 2a världskriget eller under 1a världskriget..... som längst kom jag till ett sto född ca 1900...

Hon jag lånade såg då i alla fall ut precis som ardennern.

När jag letade runt bland en massa andra bruksnordisbilder bak till 2007 hittade jag 2 eller 3 till med stora eller mindre gråa fält i sina svarta manar.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Även idagens nsv kan man ju hitta hästar med grått i man och svans. Kolla in gdk hingsten Bark på hingstlistan på FNH riks hemsida.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

På tal om felreggade så borde väl rätt många comtoishästar vara det(cheval comtois). Enligt rasföreningen finns tydligen bara fux och brun, ofta med flaxgen. Alltså är den här comtoishästen är reggad som "flaxchoklad". :rofl:

Comtoishingst

Här har vi en hingst registrerad som "flaxbrun":

Comtoishingst

Det verkar dock vara många som är medvetna om vilka färger det egentligen rör sig om även om rasföreningen väljer att stoppa huvudet i sanden.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Även idagens nsv kan man ju hitta hästar med grått i man och svans. Kolla in gdk hingsten Bark på hingstlistan på FNH riks hemsida.

Oj den hingstens färg för ju nästan tankarna till nån slags blackfärg fast utan blekning av annat än man och svans. Häftigt!
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Menar du att föräldrarna till alla fuxar med grå manar var bruna? Om alla hade vanligt bruna föräldrar så utesluter det iaf silveranlaget. Då skulle föräldrarna tydligt vara silverbruna de med. Silver går aldrig dolt, men kan möjligen förväxlas med fux om man inte tittar noga. Så stämmer det att föräldrarna till fuxarna med grå man var bruna så är stona med silvrig man inte silverbruna.

Jag är fortfarande skeptisk till att det var silver som låg och spökade. Det stämmer inte med nedärvning riktigt och jag kan tycka att en ras med såpass många naturligt mörka (svartbruna, mörkbruna, svarta) individer borde fått ett större utslag av exempelvis silversvart. Ju mörkare häst, ju tydligare syns (ofta) anlaget.
Däremot är det inte helt ovanligt med fuxar av mörkare kulören som får just en grå man.
Här är ett par exempel. Länkar bara till bilden då det ej är mina bilder: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs016.ash2/34153_1540985728428_1348474380_1442983_635713_n.jpg Testad som just fux och negativ för silver.
http://www.thepromisewelsh.com/images/sea-autumn-trot.jpg
http://myrandomphotos.weebly.com/uploads/1/0/3/7/1037403/1155753.jpg?654

Jag kan ju inte lova att det inte rör sig om silver, men det låter rätt motsägelsefullt.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Jo just ja, hade ju den här snyggingen på bild med:
DSC_4367.jpg

Syns lite otydligt, men manen var verkligen grå. Riktigt snygg kille!
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Alla föräldrarna till dessa "silverfuxar/silverbruna" är vanliga bruna.....

Dock har jag aldrig fått någon annan information av dom gamla nordisgubbarna än att färgen skulle heta silverfux och att den kom i varannan generation och att man inte kunde para ett sådant sto med en fuxhingst.

Men att kalla dom för mörkfuxar som görs nu tycker jag inte heller är rätt att göra då dom är allt annat än MÖRKA...

Jag hade hellre kallat dom för GULDfuxar då kroppsfärgen påminner om gammalt guld med silverfärgade manar och svansar...
 
Senast ändrad:
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Silverfux finns inte. Silver i dubbel upplaga ger inte heller aborterade foster, däremot är risken stor att hästen blir blind eller närapå. Så av flera skäl kan det inte vara silver utan måste vara någon annan färgvariant isf.

Silverfux finns, dock så syns inte silver på fux.
Silver i homozygot ger inte blinda hästar!!! det kan obs!! kan ge en ögonsjukdom, ASD
Kan ge problem i fåtal fall men många homozygota silver lever utan bekymmer eller minsta problem även om dom skulle ha ASD.

Silvergrå man och svans på tex fuxar kan tyda på Sooty och Flaxen samtidigt.
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Glöm inte att man skiljer på fenotyp och genotyp

En sak är hur det ser ut, en annan sak kan vara vad genuppsättningen är
 
Sv: Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod.

Jo, som kattuppfödare vet jag att det skiljer på fenotyp och genotyp, har själv haft katter med bägge utskrivna i stamtavlorna och som tävlade i annan "färg"variant än vad som stod i stamtavlorna....

Lite därför som jag vill ha hjälp med att klura ut vad det kan vara för GENOTYP som ger detta utseende, fenotypen alltså... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp