Färskfoder i bitar?

Vad finns det att välja på om man inte vill ha foder fryst i korvar? Jag hatar korvarna, jag hatar all den där plasten, jag hatar mängden (500g? Totoro får just nu mellan ca 6-800/dag...), jag hatar slasket... Han får Mush i dagsläget helt enkelt för att block + bollar är så enkelt att hantera, men dyrt som stryk blir det ju med en hund i hans storlek (och dyrare kommer det att bli när han är vuxen och i toppform). Vilka andra foder finns fryst i hanterligare form än korvar? Har för mig Fodax var i block, något mer?

(Nej, storblock är inte aktuellt för mig, orkar inte hålla på och dela. Letar något som går att portionera upp direkt ur frysen.)

Jadu. Jag pallar inte och kör på torrfoder. Ibland festar de till det med en mush på toppen.
 
De smidigaste större blocken jag testat är Fodax. Damernas uppfödare hade det, så Aysu fick äta det när vi var där förut. Hon bajsade klart mer än när jag barfar henne, men det är ju inte så konstigt med tanke på att det är en hel del "utfyllnad" i fodret (åtminstone var det så i den sorten jag gav).

Bravo är nästan ännu värre med det. Visst är det smidiga förpackningar, men SÅ mycket vegetabilier i fodret att hundarna verkar bajsa mer än dubbelt så mycket mot när jag barfar. Gav faktiskt Bravo i förrgår, deras vilt med grönsaker. Igår bajsade hundarna på varje promenad. Mycket. Normalt sett bajsar de 1-2 gånger per dag, liten mängd. Jag kommer därför inte köpa det fodret igen, däremot köper jag utan problem Bravos rena köttprodukter och blandar ihop eget, men det förstår jag om du inte är intresserad av.

Kan du inte ge lite olika foder? Kanske en 500g-korv av något slag och sedan en liten burgare av annan sort? Visst blir det en del plast då också, en det borde åtminstone bli smidigare att portionera jämfört med att ha gigantkorvar att portionera upp.

Oj... Mina äter alltså Nordic plus torrfoder och de bajsar 1-2 gånger per dygn och inga jättehögar.
 
Nej, jag gick efter vad Silver Girl skrev längre upp, om att de kostade 54-55 kr/kg, även om de är billigare när man köper direkt från Nordic så bör de ju ändå landa på drygt 10 kr mer per kg än korvarna. För vår del funkar 1 kg-korvarna rätt bra, jag funderar på att komplettera med 0,5 kgs också då gamlingarna numera inte lika lätt går upp i vikt utan snarare kan behöva lite mer mat.
Jag gör tvärtom, går över på 2kgs korvarna. Lite mindre plast och dessutom billigare.
Men så äter han ju 1kg om dagen.
 
Nej, jag gick efter vad Silver Girl skrev längre upp, om att de kostade 54-55 kr/kg, även om de är billigare när man köper direkt från Nordic så bör de ju ändå landa på drygt 10 kr mer per kg än korvarna. För vår del funkar 1 kg-korvarna rätt bra, jag funderar på att komplettera med 0,5 kgs också då gamlingarna numera inte lika lätt går upp i vikt utan snarare kan behöva lite mer mat.
Mmm, med en tia till så hamnar de ungefär där jag ligger på Mush nu då? (Ungefär 45 kr/kg.) I så fall absolut inte värt extra körsträckan.

Jadu. Jag pallar inte och kör på torrfoder. Ibland festar de till det med en mush på toppen.

Det går ju kopiösa mängder torrfoder till en hund i den här storleken, det känns liksom extra galet på något sätt att fylla en hel skål med bruna kulor... :p
Sen får han så jäkla mycket skräp som träningsgodis så jag vill gärna ha en så nyttig bas som möjligt att förstöra ifrån. :D

*******************************************************************
Men slutsatsen verkar vara att Mush inte är så dyrt som jag trodde jämfört med de flesta andra ändå, det är ganska få som har annat än korvar, och jag får kika på Fodax eller vara nöjd. :up:

Ska kolla Tebas utbud nästa gång jag är där också, kanske det gör några kronor på budgeten och jag är i området minst en gång/månad på jobb så det gör inget på körsträckan...
 
Jag gör tvärtom, går över på 2kgs korvarna. Lite mindre plast och dessutom billigare.
Men så äter han ju 1kg om dagen.

Jag tror att 1,5 kg per dag vore lagom för mina eftersom de även äter torrfoder, men det är möjligt att 2 kg också skulle funka om vi minskar på torrfodret. Tidigare var det för mycket med så mycket färskfoder, de två äldre blev lätt lite för tjocka, men nu verkar de behöva mer mat för att hålla hullet. Ska fundera lite på det. Torrfodret är ju inte direkt billigt heller.
 
Mmm, med en tia till så hamnar de ungefär där jag ligger på Mush nu då? (Ungefär 45 kr/kg.) I så fall absolut inte värt extra körsträckan.



Det går ju kopiösa mängder torrfoder till en hund i den här storleken, det känns liksom extra galet på något sätt att fylla en hel skål med bruna kulor... :p
Sen får han så jäkla mycket skräp som träningsgodis så jag vill gärna ha en så nyttig bas som möjligt att förstöra ifrån. :D

*******************************************************************
Men slutsatsen verkar vara att Mush inte är så dyrt som jag trodde jämfört med de flesta andra ändå, det är ganska få som har annat än korvar, och jag får kika på Fodax eller vara nöjd. :up:

Ska kolla Tebas utbud nästa gång jag är där också, kanske det gör några kronor på budgeten och jag är i området minst en gång/månad på jobb så det gör inget på körsträckan...

Han äter väl som en kennel, typ.

Jag kör ju på Royal Canin, beställer från Bitiba oftast. 50/50 torrfoder och färskfoder då?

Nu har jag det! Du får sikta på att bli återförsäljare av färskfoder!
 
Han äter väl som en kennel, typ.

Jag kör ju på Royal Canin, beställer från Bitiba oftast. 50/50 torrfoder och färskfoder då?

Nu har jag det! Du får sikta på att bli återförsäljare av färskfoder!

Typ... :D
Nä han är inte jättestor i maten men jag har ju vissa planer för honom som kommer att öka den fysiska ansträngningen en del när han växt klart. Får väl se om han är med på det tåget dock, just nu är han mest ute efter att pipa och förvirrat försöka pinka på saker. :cautious:

Han får en ganska stor del torrfoder fortfarande men jag kommer mer och mer fram till att jag vill försöka fasa ut det helt. Han älskar färskfodret och jag tror han mår bättre på det, klart lillplutten måste få som han vill! :laugh:

Har helt ärligt funderat på det, men med min organisationsförmåga... :angel:
 
Jag ger mina fodax, även om det inte är det bästa färskfodret som finns på marknaden. Men jag pallar inte heller korvar, priset är en faktor, sen mår faktiskt mina hundar bra av det (annars hade jag såklart inte gett det oavsett pris).

Det finns inget vettigt svensktillverkat torrfoder som är bättre enligt mina hundar åtminstone så på det sättet tycker jag det är ett bra alternativ.
 
Sund hundmat har 500g platta block, tyvärr med plast runt. Oxblandningen har jag hittat billigast i Malmö, 47:-kg, 12kg lådor. Mycket populärt här hemma.

Tycker halvkilo är så bökig mängd, vill kunna variera mer... (Och för det priset tror jag att jag hellre fortsätter köpa mush. :up: Eller finns det någon anledning att du föredrar Sund före Mush?)
 
Finns det inga 1kg korvar? Vi bor ju inte där men här finns det riktigt bra 1kg korvar som kostar ungefär 28kr/kg (säljs tom i marvaruaffär!), så lite dyrare än vad vi brukar betala för nötköttet vi köper i 250g förpackningar på låda (24kr/kg). Kycklingen är dyrare. Vi köper 20kg åt gången i lådor. Finns det inte såna liknande leverantörer?
 
Priima NK Special om du vill köra helt spannmålsfritt?
Vettigt pris, svenskt kött, produceras i Skene. Visserligen plastade korvar, men åtminstone 1-kilos och i kartonger om 15kg. Jag är ligger högre än rek utpris och tar 26kr/kg.
 
Tycker halvkilo är så bökig mängd, vill kunna variera mer... (Och för det priset tror jag att jag hellre fortsätter köpa mush. :up: Eller finns det någon anledning att du föredrar Sund före Mush?)
Mush fanns inte i block när jag började med Sund Hundmat, och nu är det väl av bara farten... Men hade varit trevligt att slippa plasten. Vilken Mush har du?
 
Finns det inga 1kg korvar? Vi bor ju inte där men här finns det riktigt bra 1kg korvar som kostar ungefär 28kr/kg (säljs tom i marvaruaffär!), så lite dyrare än vad vi brukar betala för nötköttet vi köper i 250g förpackningar på låda (24kr/kg). Kycklingen är dyrare. Vi köper 20kg åt gången i lådor. Finns det inte såna liknande leverantörer?
Priima NK Special om du vill köra helt spannmålsfritt?
Vettigt pris, svenskt kött, produceras i Skene. Visserligen plastade korvar, men åtminstone 1-kilos och i kartonger om 15kg. Jag är ligger högre än rek utpris och tar 26kr/kg.
Jag förstår inte, jag vill ju ha mindre än 500g i varje bit så det går att variera portionsmängden mer?

Mush fanns inte i block när jag började med Sund Hundmat, och nu är det väl av bara farten... Men hade varit trevligt att slippa plasten. Vilken Mush har du?
Jag har ju kört på puppy främst, men även varierat lite. Dina ska väl ha vuxenfoder? :D
Jag tror alla mushs foder utom vild finns som block också dock.
 
Men det är ju lika enkelt att variera portionsmängden om du tinar mer än vad du gör åt på en dag? Det håller ju sig åtminstone 3-4 dagar i kylskåp.

Men jag vill ju inte hålla på och slabba med det? Jag vill inte ha det i kylskåpet, jag vill inte hantera det över huvud taget när det är upptinat. För mig som tex är rejält äcklad av att över huvud taget ha kött i köket är det absolut inte lika enkelt, jag vill kunna ta upp det han ska ha i en portion direkt ur frysen ner i hans skål.

Jag fattar absolut att det funkar för många andra att ha storkorvar och annat, att det inte är ett problem med att spara till en annan dag och hålla på. För mig funkar det dock inte, jag vill alltså ha foder som är fryst i tillräckligt små bitar för att jag ska kunna tina upp en anpassad portion.
 
Men jag vill ju inte hålla på och slabba med det? Jag vill inte ha det i kylskåpet, jag vill inte hantera det över huvud taget när det är upptinat. För mig som tex är rejält äcklad av att över huvud taget ha kött i köket är det absolut inte lika enkelt, jag vill kunna ta upp det han ska ha i en portion direkt ur frysen ner i hans skål.

Jag fattar absolut att det funkar för många andra att ha storkorvar och annat, att det inte är ett problem med att spara till en annan dag och hålla på. För mig funkar det dock inte, jag vill alltså ha foder som är fryst i tillräckligt små bitar för att jag ska kunna tina upp en anpassad portion.


Förlåt, men det framgick verkligen inte att du hade så svårt att hantera fodret och att du blir rejält äcklad av att ha kött i köket.
Han borde väl komma upp i kilot ganska snart, speciellt om du planerat att vara fysiskt aktiv med honom, och då tänkte jag att 1 kiloskorvar borde vara väl så lätthanterliga som att hålla på med blocken.
Om man definierar det som storkorvar eller ej beror ju på hur mycket hunden/hundarna äter, men visst blir det lite klabbigare.

Ser nu att du skriver per portion och inte dygnsgiva, då blir det så klart ännu meckigare.
 
Förlåt, men det framgick verkligen inte att du hade så svårt att hantera fodret och att du blir rejält äcklad av att ha kött i köket.
Han borde väl komma upp i kilot ganska snart, speciellt om du planerat att vara fysiskt aktiv med honom, och då tänkte jag att 1 kiloskorvar borde vara väl så lätthanterliga som att hålla på med blocken.
Om man definierar det som storkorvar eller ej beror ju på hur mycket hunden/hundarna äter, men visst blir det lite klabbigare.

Ser nu att du skriver per portion och inte dygnsgiva, då blir det så klart ännu meckigare.

Nej, men jag trodde jag var tydlig med att jag ville ha just styckfrysta småbitar... :D
Att det är - bland annat - för att jag tycker maten är äcklig spelar väl inte så stor roll?

Jag vill fortsätta ge honom mat 2ggr/dag, vi detaljtränar mycket och på varierade tider (ibland har jag kurs kl 10, ibland kl 20 tex) så jag vill inte ha honom proppmätt någon tid på dagen och även kunna variera mängden efter hur mycket träning det blir. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Lite besviken på hab faktiskt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp