Bukefalos 28 år!

Färskfoder till dräktig tik

_Maria_

Trådstartare
Hej hörrni!

Såg på djursjukhuset för några dagar sedan och då var det en veterinär som pratade om att man ska va försiktig med färskfoder till dräktig tik och små valpar pga av en bakterie som de är dåliga på att kunna hantera. Bakterien heter något på C..

Har ni hört detta någon gång?
 
Håller inte med veterinären, framförallt inte då det finns forskning som visar att dräktiga tikar som får annat än torrfoder (matrester, rå mat m.m.) har mindre risk att få allergiska valpar jämfört med tikarna som enbart äter torrfoder. Det är något veterinärerna idag åtminstone får lära sig på sin utbildning. (jag har själv sett en veterinärstudents anteckningar från foderföreläsning)

Däremot har jag för mig att dräktiga tikar behöver mer kalcium än annars, kolla upp det, så att tiken inte äter ett vanligt foder och sedan får problem pga kalicumbrist. Standardt har utmärkta, naturliga tillskott som går att blanda i färskfoder och kontaktar du dem så har de jättebra koll på vad hunden kommer behöva för något för att må bra.
 
Däremot har jag för mig att dräktiga tikar behöver mer kalcium än annars, kolla upp det, så att tiken inte äter ett vanligt foder och sedan får problem pga kalicumbrist. Standardt har utmärkta, naturliga tillskott som går att blanda i färskfoder och kontaktar du dem så har de jättebra koll på vad hunden kommer behöva för något för att må bra.

Vad jag lärt mig nu i höst så ska man inte ge tiken kalktillskott för än valparna är 10 dagar gamla. Tillskotten kan störa kroppens eget system för att frigöra kalk och det kan få fruktansvärda effekter.
 
Vad jag lärt mig nu i höst så ska man inte ge tiken kalktillskott för än valparna är 10 dagar gamla. Tillskotten kan störa kroppens eget system för att frigöra kalk och det kan få fruktansvärda effekter.
Det beror ju även på vad för kalciumtillskott. Rent benmjöl är inte värre att ge än köttben, då överskott åker ur bakvägen. Mjölksyrad kalk däremot, är inte alls bra att ge tillskott av.

Man måste ju se till den mat man ger och om det är helfoder eller inte. Jag själv ger ju inte helfoder till 100% och måste därför ge tillskott - men väljer sådana som inte skadar i normal dos :) För på samma sätt som överskott av kalcium kan ge stora problem för en tik med valpar, så kan även kalciumbrist ge det.
 
Red Chili- det står inget om rått kött. Dessutom befanns ägg och mjölkprodukter också ha effekt. Denna studie gjordes på tre raser.
Jag har inte gett mina tikar eller valpar rått kött utan hållit mig till att tillföra matrester.
 
Det beror ju även på vad för kalciumtillskott. Rent benmjöl är inte värre att ge än köttben, då överskott åker ur bakvägen. Mjölksyrad kalk däremot, är inte alls bra att ge tillskott av.

Man måste ju se till den mat man ger och om det är helfoder eller inte. Jag själv ger ju inte helfoder till 100% och måste därför ge tillskott - men väljer sådana som inte skadar i normal dos :) För på samma sätt som överskott av kalcium kan ge stora problem för en tik med valpar, så kan även kalciumbrist ge det.

Nu var det inte min hund som drabbades, så jag har bara tredjehandsinformation, men då avled(!) tiken av kalkbrist i blodet. Alltså inte en generell kalkbrist, utan en obalans i kroppens förmåga att frigöra kalket som fanns. Veterinären menade att det är just den balansen man riskerar att rubba om man fodrar med kalktillskott under slutet av dräktigheten och början av laktationen.

Jag kan ju ha missuppfattat.
 
Finns andra bakterier också - clostridium t ex. Vore intressant att veta vilken vet menade

Jag råkade se den snutten och det var i första hand campylobacter, men jag vill minnas att även salmonella nämndes. Valpar hade väldigt mycket mindre motståndskraft än vuxna hundar.

Råd och rön testade 2013 färsk kyckling och anser att resultaten var chockerande:
"Råd & Rön har testat förekomsten av campylobacter samt ESBL-bildande e-colibakterier i svensk och dansk färsk kyckling. I två fall från Danmark fanns dessa bakterier i så stor mängd att det skulle räcka med att få i sig ett eller två gram rå kyckling för att bli sjuk – vilket lätt kan hända genom att kycklingen exempelvis förs över från en kniv till en sallad. I 62 procent av proverna hittades campylobacter och i 51 procent ESBL-bildande e-colibakterier"
http://www.sverigeskonsumenter.se/Mat/Nyheter/Chockerande-bakteriefynd-i-kycklingtest-/
http://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/kycklingfile/

Enligt Svensk Fågel var ca 9% av de svenska kycklinganrna smittade, vilket är lågt jämfört med andra länder.
http://www.svenskfagel.se/?p=738

SVA har lite äldre uppgifter (2010) och redovisat 13,2% hos svanska kycklingar och 14,6% hos slaktkycklingkropparna.
http://www.sva.se/sv/Mer-om-SVA1/Pr...Campylobacter-bland-svenska-slaktkycklingar-/
 
Nu var det inte min hund som drabbades, så jag har bara tredjehandsinformation, men då avled(!) tiken av kalkbrist i blodet. Alltså inte en generell kalkbrist, utan en obalans i kroppens förmåga att frigöra kalket som fanns. Veterinären menade att det är just den balansen man riskerar att rubba om man fodrar med kalktillskott under slutet av dräktigheten och början av laktationen.

Jag kan ju ha missuppfattat.

Nej men absolut. Får tiken ett helfoder och till det en massa extra kalcium, så kan det bli farligt värre. Man behöver veta vad man gör och inte bara pytsa i kalcium till ett helfoder i tro att ju mer desto bättre - för då kan det gå väldigt illa.
 
Det är campylobacter jag menar. Jag tror absolut att det är bra att fodra med färskfoder men finns det en risk så kanske man ska undvika det den känsligaste tiden. Man kan ju koka egen hundmat samt ge lite matrester under den tiden och sen introducera förskfoder. Läste detta på en veterinärkliniks hemsida:

Om din hund äter färskfoder rekommenderar vi att du ger något annat under dräktighetens andra hälft och digivningens första tredjedel.
Detta för att färskfoder generellt innehåller mer bakterier än annat foder, och flera av de bakterier som förekommer kan i värsta fall orsaka missfall hos tiken.
Under dräktigheten är tikens immunförsvar nedtryckt för att hon inte ska reagera på sina egna valpar. Hon är alltså generellt mer mottaglig för olika smittor.
Detta sammantaget gör att vi rekommenderar att man ger annat foder under den mest känsliga perioden
 
Kan man inte bara strunta i att ge kyckling då? Rått nötkött kan ju även människor äta, så det bör väl inte innehålla så mycket farliga bakterier...
 
Samtidigt som studier visat att tikar som fodras med just färskfoder under dräktighet och digivning får kullar med mycket lägre förekomst av allergier än kontrollgruppen som fodrades med torrfoder.

Allt med en nypa salt alltså.

Det är campylobacter jag menar. Jag tror absolut att det är bra att fodra med färskfoder men finns det en risk så kanske man ska undvika det den känsligaste tiden. Man kan ju koka egen hundmat samt ge lite matrester under den tiden och sen introducera förskfoder. Läste detta på en veterinärkliniks hemsida:

Om din hund äter färskfoder rekommenderar vi att du ger något annat under dräktighetens andra hälft och digivningens första tredjedel.
Detta för att färskfoder generellt innehåller mer bakterier än annat foder, och flera av de bakterier som förekommer kan i värsta fall orsaka missfall hos tiken.
Under dräktigheten är tikens immunförsvar nedtryckt för att hon inte ska reagera på sina egna valpar. Hon är alltså generellt mer mottaglig för olika smittor.
Detta sammantaget gör att vi rekommenderar att man ger annat foder under den mest känsliga perioden
 
Jag kommer inte ihåg exakta siffror men jag har läst norsk forskning om just campylobacter och hundar (och katter). Oerhört många friska. symtomfria hundar och katter testar positivt för campylobacter. Det är så pass vanligt att man i den studien i det närmsta betraktade som en del av normalfloran. Risken man såg var att människor kunde smittas, inte att hundarna själva skulle bli sjuka.

Jag tänker som så att det finns risker med allt. Ger du torrfoder kan du få med mögel, salmonella (det har hänt), melamin osv. Ger du rå mat kan du få med salmonella, campylobacter, koccidier osv.

I de allra flesta fall, oavsett vad du ger, blir inte hunden sjuk pga. kontaminerat foder. I de allra flesta fall utvecklar de ett immunförsvar efter den mat de får. Jag skulle ha betydligt större betänkligheter kring att byta foder helt till en dräktig tik (vars immunförsvar ändå sjunker) än att fortsätta ge det hon är van vid, det hennes kropp trots allt har utvecklat ett immunförsvar efter.

Och jag vet inte vad era hundar brukar göra ute, men hundarna jag har växt upp med stoppade i sig all sköns skit de kom åt utomhus. Saker som definitivt var mer ohygieniska än rått kött av livsmedelskvalité.
 
Samtidigt som studier visat att tikar som fodras med just färskfoder under dräktighet och digivning får kullar med mycket lägre förekomst av allergier än kontrollgruppen som fodrades med torrfoder.

Allt med en nypa salt alltså.

Ja men när man ska ha ansvar över en valpkull första gången är det inte så lätt att ta saker med en nypa salt;)
 
Jag kommer inte ihåg exakta siffror men jag har läst norsk forskning om just campylobacter och hundar (och katter). Oerhört många friska. symtomfria hundar och katter testar positivt för campylobacter. Det är så pass vanligt att man i den studien i det närmsta betraktade som en del av normalfloran. Risken man såg var att människor kunde smittas, inte att hundarna själva skulle bli sjuka.

Jag tänker som så att det finns risker med allt. Ger du torrfoder kan du få med mögel, salmonella (det har hänt), melamin osv. Ger du rå mat kan du få med salmonella, campylobacter, koccidier osv.

I de allra flesta fall, oavsett vad du ger, blir inte hunden sjuk pga. kontaminerat foder. I de allra flesta fall utvecklar de ett immunförsvar efter den mat de får. Jag skulle ha betydligt större betänkligheter kring att byta foder helt till en dräktig tik (vars immunförsvar ändå sjunker) än att fortsätta ge det hon är van vid, det hennes kropp trots allt har utvecklat ett immunförsvar efter.

Och jag vet inte vad era hundar brukar göra ute, men hundarna jag har växt upp med stoppade i sig all sköns skit de kom åt utomhus. Saker som definitivt var mer ohygieniska än rått kött av livsmedelskvalité.[/QUOTE

Jag skulle absolut inte byta foder helt. I dagens läge får hunden fri tillgång på torrfoder (ska fortsätta med tillägg av färskfoder när vår frys är lagad), rens från vårt kött när vi lagar mat och hon vill gärna smaka frukt när jag äter och morot får hon då och då. Utan frågan var mer om kag skulle byta ut det färsfoder hon får mot hemlahad hundmat istället :) Just on case
 
Jag kommer inte ihåg exakta siffror men jag har läst norsk forskning om just campylobacter och hundar (och katter). Oerhört många friska. symtomfria hundar och katter testar positivt för campylobacter. Det är så pass vanligt att man i den studien i det närmsta betraktade som en del av normalfloran. Risken man såg var att människor kunde smittas, inte att hundarna själva skulle bli sjuka.

Jag tänker som så att det finns risker med allt. Ger du torrfoder kan du få med mögel, salmonella (det har hänt), melamin osv. Ger du rå mat kan du få med salmonella, campylobacter, koccidier osv.

I de allra flesta fall, oavsett vad du ger, blir inte hunden sjuk pga. kontaminerat foder. I de allra flesta fall utvecklar de ett immunförsvar efter den mat de får. Jag skulle ha betydligt större betänkligheter kring att byta foder helt till en dräktig tik (vars immunförsvar ändå sjunker) än att fortsätta ge det hon är van vid, det hennes kropp trots allt har utvecklat ett immunförsvar efter.

Och jag vet inte vad era hundar brukar göra ute, men hundarna jag har växt upp med stoppade i sig all sköns skit de kom åt utomhus. Saker som definitivt var mer ohygieniska än rått kött av livsmedelskvalité.
Den forskningen har jag missat, vet du var jag kan hitta den?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
568
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 050
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp