Kan dom ha missat operera bort tumören?

Carmenzitaflower

Trådstartare
Hej!
Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick reda på att tumörerna var godartade. Men nu när jag kände över vart hon opererats(inte kunnat göra det så noga innan pga sår) så känns det som att tumören är kvar???
Kan dom ha missat operera bort den? Det var rejält svullet och från början så något har dom ju gjort där, men nu har jag fullständig panik över att dom tagit bort något annat och missat ta bort knölen? Veterinären har dessutom stängt denna veckan så kan inte ringa och prata med dom. FAN alltså vill verkligen inte utsätta henne för ännu en operation...:cry:
Där den andra tumören suttit känns såklart lite ärrvävnad men inte alls på samma sätt som denna...
 
Om de skickat in två juvertumörer för analys (vilket de ju måste ha gjort om de fått analyssvar på att det var två godartade tumörer) så har de rimligtvis även tagit bort två tumörer.
Sen finns det iofs inget som hindrar att hunden får nya tumörer, men det låter mer sannolikt med lite överdriven ärrvävnad eller liknande. Så andas och ta det lugnt över nyår.
 
Opererat min hund för en tid sedan. Fick också en knöl direkt efter. Veterinären sa att det var ett typ invärtes blåmärke (blivit en blödning) efter själva operationen. Knölen försvann också mycket riktigt efter ett par veckor. Nu kan man däremot känna lite ärrvävnad om man klämmer och letar lite.
Så det finns två ofarliga alternativ du kan hoppas på.
 
Jag tvivlar verkligen också på att de missat något utan det är säkert bara svullnad, men om du är riktigt orolig kanske du kan prata med en onlineveterinär? Rätt ofta får man tillgång till sådan tjänst genom sitt försäkringsbolag till exempel.
 
Jag jobbar med att titta på bortopererade tumörer (och andra vävnadsprover från djur). Det händer då och då att vi får in prover några veckor efter operation eftersom man känt en knöl. Det brukar vara ärrvävnad med bindvävstillväxt, ibland så kallade "suturgranulom" vilket innebär en överdriven reaktion på tråden de sytt med (kroppen ska bryta ner den). Ibland kan det bildas cystor till följd av ärrvävnaden. Hur stora var ursprungstumörerna och hur stor är knölen du känner nu? Hur stor är hunden?
 
Jag jobbar med att titta på bortopererade tumörer (och andra vävnadsprover från djur). Det händer då och då att vi får in prover några veckor efter operation eftersom man känt en knöl. Det brukar vara ärrvävnad med bindvävstillväxt, ibland så kallade "suturgranulom" vilket innebär en överdriven reaktion på tråden de sytt med (kroppen ska bryta ner den). Ibland kan det bildas cystor till följd av ärrvävnaden. Hur stora var ursprungstumörerna och hur stor är knölen du känner nu? Hur stor är hunden?
Det hände min hund. Hon fick opereras på nytt även om ingreppet var betydligt mindre - veterinären visste ganska omedelbums vad som hänt när jag kontaktade dem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 207
Senast: Zazu
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 699
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 028
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 628
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp