Fågelbad m.m

peace

Trådstartare
Ja nu har jag ju gjort en höstkrans att hänga på dörren!!

Nu skulle jag vilja få lite tips på ni som gjuter egna krukor,fågelbad m.m
Vad använder ni som gjutningsform o.s.v
Vill ha lite "egettillvärkat" till våren men kanske även tips på "grejor" som kan stå ute över hösten och kanske vintern!
 
Sv: Fågelbad m.m

Jag gjorde ett snyggt fågelbad av ett stort rabarberblad. Jag använde en sandhög och lade bladet med insidan mot sanden, gjorde sen en kant av fuktig sand runt som stöd, använde färdigblandad finbetong att gjuta med.
Lite pyssligt att få sanden tätt under bladet för att behålla bladets form, men resultatet blev mycket bra.
Krukor kan man göra av två plastformar i olika storlek och gjuta mellan.
Det finns en bok om att gjuta till trädgården, kolla med ditt bibliotek.
 
Sv: Fågelbad m.m

Gjuter med finbetong. Följ anvisningar på påsen.

z43.JPG

En springbrunn. Formen är ett stort rör. I mitten går en vattenslang där ledningen för lampan löper. Under mark finns ett tråg och en pump.

z41.JPG

Luffarshack. Form av plywood. Form till hjärtan kommer från Pandruro.

z40.JPG

Tavla. Samma form som till luffarshack. När jag hällt i betongen la jag i hjärtana på ytan.

z29.JPG

Markplatta. Form av plywood. De fyrkantiga fördjupningarna fick vi genom att trycka ner frigolitbitar och ställa något på dem. Dock fastnade frigoliten och var svårt att få bort. Men det gick! Idag växer det gräs ända intill plattan.

z23.JPG

Grodbad! Fyrkantig form av plywood. Tryckte ner en hink och ställde något tungt i den.

z9.JPG

Grodbadet igen. Min favorit!

z1.JPG

Fågelbad enligt instruktioner som ovan!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
727
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 642
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 282
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp