Fågelunge - HJÄLP!

B

**BORTTAGEN**

Hittade en liten björktrastunge på fotbollsplanen i skolan. Såna ska man väl inte ta upp, mammorna tar väl hand om dem, men den här ungen verkade helt övergiven och havlvt om halvt död... låg orörlig och dammig med halvslutna ögon mitt under gassande solen, med en massa ungar med fotboll runt sig. Så jag tog hem den.

Jag har hört att man ska mata dem med uppblött bröd eller speciellt kraftfoder (den är ganska stor, har fjädrar men lite dun kvar här och där) men den vill inte äta. Även med pincett. Vad ska jag göra? Nu är den jättesvag och orkar ingenting. Vatten har den fått i alla fall.

Snälla, om ni vet något, hjälp mig rädda livet på den här lilla... känner mig hjälplös!
 
Helt rätt med druvsocker och vatten. Det viktigaste är att vätska upp den eftersom att den säker är uttrokad. Sedan kan du ge den uppblötta havregryn som du gör till små bollar och ger den. Du kan stoppa i den lite vad som helst, dom brukar äta det mesta.
Lycka till!
 
Mycket vätska är helt rätt. Ge gärna uppblött torrfoder för hundar, mycket vitaminrikt och rekommenderat för små fåglar. Men var noga med att det har svullnat klart så att det inte svullar o magsäcken på den sen... Det ska vara blött rakt igenom. Blöt bara lite i taget, inte ett fullt glas som jag gjorde, fick kasta en massa när det började mögla... Slöserivarning!

Försök att inte hålla på för mycket med den. Håll den varm, tvångsmata om det behövs, låt den ha lugn och ro utan en massa ljud runt omkring, det stressar bara upp.

Det bästa är ju om man kan undvika att ta i den. Mata bara med pincett eller annat och undvik att få den tam. Skulle den bli tam finns en viss risk att den sitter på fingret och bajsar på tröjan sen, tro mig ;)

Lycka till, håller tummarna för pippin!
 
Hundvalpfoder ska det vara till ungar. Det gör absolut inget att du tar i den för fåglar känner igen varandra på lätet och inte på någon doft....om det var så det menades ? Björktrastar lämnar boet efter ca 14 dagar, så den är säkerligen skadad...om den inte redan är död vid det här laget. :confused:
 
Hade en björktrastunge här runt knuten förra våren. Ringde en veterinär som berättade att de ofta lämnar boet innan de är sådär jätte-haj på att flyga. Men mamman matar den och tar hand om den även om man inte ser mamman på länge... Fast det är klart om den verkar vara i uruselt skick måste man väl pyssla om den...
 
Åh men stackars liten, hoppas den klarar sig.. Se till att den har det varmt och gott, och lyd de andras råd om mate´n och vattnet.

Jag tog hand om en fågelunge en gång som trillat ned från boet, den var jätteliten och såg ut som en munk på huvudet! Den matade jag med mosade daggmaskar och vatten, men allt gick rätt igenom den, diarré, och den dog efter nån dag.. :( :cry: Jag blev jätteledsen, den var helt stilla och kall.. :( Begravde den och la blommor uppepå.

Min katt tog en fågel förut också (vi bor på tredje våningen!) och den dog i mina händer, tog ett sista andetag och sen var det slut. Blev också jätteledsen då, är så blödig..

Men hur kom jag in på det här nu.. men jag hoppas iaf att den klarar sig! Akta dig för att få den tam!!
 
Jag har precis födit upp en skatunge som nu börjar göra utflykter på egen hand.Hon har ätit kattmat som jag har kört ner långt i halsen med pincett.Det kanske inte är mat för en björktrast men det är viktigt att den får nåt som innehåller vätska och inte bara ge vatten.Lycka till!!!!!!
smile.png
smile.png
frown.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Hmm vad jag har hört har fågelmamman ihjäl ungen om den luktar människa typ, och att samma sak gäller andra fåglar
crazy.png
Fast det kanske bara är gammal skrock?

Men vad jag menade egentligen var att blir den tam så går det nog inte att släppa ut den sen... Och vilda djur ska man inte ha i fångenskap.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är en myt att djur inte tar emot ungar som luktar människa men det är bra att folk tror att det är så. Är det ett vilt djur är det ett vilt djur. De djur jag har fött upp har varit tama som små men när de vuxit upp och det varit tid att släppa ut dom har de blivit mer och mer skygga.
 
Ok. Bra att veta till sen så man slipper jaga papper eller nåt om man ska ta en fågelunge på ett sånt ställe som jag förra året
smile.png
Fågelmamman matade fortfarande den, men precis bredvid bodde fullt med utekatter så... Inte riktigt säkert för den direkt
crazy.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Anledningen till att den inte vill äta beror antagligen på att den är otroligt rädd. Tog hem en fågelunge en gång då vi räddat den från en skata som kastat rund med den. Tyvärr åt den inte heller och vi fick låta avliva den då den inte kunde stå längre. Det var iof. ganska länge sen.

I alla fall ska man föst och främst ringa till en veterinär och be om råd och ev. nummret till närmaste person som tar hand om skadade och övergivna fåglar. Det gjorde vi med en svanunge vi hittade i en buske. Fick veta att det var en sällsynt svart svanart som var utrotningshotad. Dom som tg hand om honom hade två andra svanungar och dom levde på en stor tomt med en helt egen pool.
smile.png

Det slutade med att han växte upp och till slut släpptes fri.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 117
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp