”Fake hästvälfärd” att göra kandar och sporrar frivilliga

Efter att internationella dressyryttarklubben och internationella dressyrtränarklubben gemensamt motsatt sig FEI:s förslag om att ta bort kravet på kandar och sporrar i internationell Grand Prix har debattvågorna svallat höga. Nu ger sig dressyrtränarklubbens ordförande David Hunt in i leken via ett öppet brev.
 
Att göra potentiellt skadlig utrustning till något ’frivilligt’ gör inget för att säkerställa välfärden, det är ’fake’ hästvälfärd
All utrustning är väl potentiellt skadlig, dvs kan skada hästens välfärd.
Men hur tänker de? Att de som inte trivs med kandar och/eller sporrar ska helt enkelt ha på sig det även om det skadar deras välfärd? Hur kan det vara "fake"? :confused:

Detta handlar väl dessutom bara om frivillighet, inget förbud 🙄
 
Det är som om man inte fattar att det är frivilligt.

Det är ju lika illa att inte få använda kandar när hästen trivs bäst i det, som att inte få använda vanligt tränsbett om din häst trivs med det bäst. Det är liksom en konstig inställning.

Skulle vara intressant om man tvingade alla travhästar på tävling ha bara en typ av sko. Det ska vara järn.....av tradition. Klarar din häst inte av att trava med något annat har den inte i stora tävlingar att göra. Hur skulle det se ut?
 
All utrustning är väl potentiellt skadlig, dvs kan skada hästens välfärd.
Men hur tänker de? Att de som inte trivs med kandar och/eller sporrar ska helt enkelt ha på sig det även om det skadar deras välfärd? Hur kan det vara "fake"? :confused:

Detta handlar väl dessutom bara om frivillighet, inget förbud 🙄
Det var nog att det blir "fake" eftersom de tycker att man ska vara lite tydligare i sin ståndpunkt. Om kandar och sporrar anses vara ett hot mot välfärden så borde de förbjudas. Att bara göra det frivilligt gör ingen skillnad för hästens välfärd om sporrar och kandar nu är ett hot mot välfärden.

Obs att jag inte håller med, bara så jag tolkade texten.
 
"Hunt menar också att kandaret traditionellt har varit en indikator på skicklighet och att ryttare på högsta nivå har bedömts efter hur korrekt kontakten i handen är. Ett vanligt tvådelat bett fungerar inte på samma sätt och acceptansen av kandaret går inte att bedöma om hästen inte har på sig ett kandar, menar Hunt."

Detta ger jag ärlig talat inte något för som argument. Tycker det är så dumt. Jag ser ryttare efter ryttare som sliter något enormt i tyglarna och ändå får höga poäng- på kandar. Så det är bara dags att ta bort kravet en gång för alla och ha mer fokus på korrekt ridning överlag, sluta ge poäng till folk som rider gräsligt eller hästar som står o stampar med bakbenen högst när dom skall göra en piaff.
 
"Hunt menar också att kandaret traditionellt har varit en indikator på skicklighet och att ryttare på högsta nivå har bedömts efter hur korrekt kontakten i handen är. Ett vanligt tvådelat bett fungerar inte på samma sätt och acceptansen av kandaret går inte att bedöma om hästen inte har på sig ett kandar, menar Hunt."

Detta ger jag ärlig talat inte något för som argument. Tycker det är så dumt. Jag ser ryttare efter ryttare som sliter något enormt i tyglarna och ändå får höga poäng- på kandar. Så det är bara dags att ta bort kravet en gång för alla och ha mer fokus på korrekt ridning överlag, sluta ge poäng till folk som rider gräsligt eller hästar som står o stampar med bakbenen högst när dom skall göra en piaff.

Problemet är ju att folk inte kan använda ett Kandar som det är tänkt. Det är 2 bett med olika funktioner och betten ska användas var för sig för att få ut dess maximala funktion. Det är inte tänkt att man ska hålla i båda betten samtidigt på det sätt som görs idag. Då går man ju miste om hela funktionen. Om man tänker sig att stångtygeln inte behöver mer än vikten från ens lillfinger för att inverka så förstår man ju att det är helt åt helvete när folk blåhåller i båda tyglarna samtidigt som dom ligger baklänges.
 
Problemet är ju att folk inte kan använda ett Kandar som det är tänkt. Det är 2 bett med olika funktioner och betten ska användas var för sig för att få ut dess maximala funktion. Det är inte tänkt att man ska hålla i båda betten samtidigt på det sätt som görs idag. Då går man ju miste om hela funktionen. Om man tänker sig att stångtygeln inte behöver mer än vikten från ens lillfinger för att inverka så förstår man ju att det är helt åt helvete när folk blåhåller i båda tyglarna samtidigt som dom ligger baklänges.
Ja men exakt. Dessutom hade båda FEI OCH svenska ridsportförbundet kunnat fixa detta med att sluta ge poäng till dessa ryttare, men tyvärr ser jag ofta raka motsatsen. Att folk blir belönade för att rida otroligt fult, samma med stewards på uppvärmningen som inte gör något alls när AH och co ligger ner på ryggen av hästen och drar full rulle i kandaret. Eller när en häst springer runt med en blå tunga hägnades ut av munnen. Inget görs och inte blivit gjort på så många år. Folk hyllar fortfarande dessa personer båda i Sverige och Danmark. Så då tycker jag faktiskt man kan göra så man får tävla på träns, men jag är också en sån tråkmåns som faktiskt skiter i "traditionerna" för dessa traditioner har inte gjort mycket bra för djurvälfärden överlag.
 
Det var nog att det blir "fake" eftersom de tycker att man ska vara lite tydligare i sin ståndpunkt. Om kandar och sporrar anses vara ett hot mot välfärden så borde de förbjudas. Att bara göra det frivilligt gör ingen skillnad för hästens välfärd om sporrar och kandar nu är ett hot mot välfärden.

Obs att jag inte håller med, bara så jag tolkade texten.
Ja alla hästar är ju som kopior av varandra och reagerar likadant på all utrustning 🙄
 
Skulle vara intressant om man tvingade alla travhästar på tävling ha bara en typ av sko. Det ska vara järn.....av tradition. Klarar din häst inte av att trava med något annat har den inte i stora tävlingar att göra. Hur skulle det se ut?

Lite spinoff, men det skulle troligen leda till att det avlades mera på korrekta rörelser på travhästarna, vilket enligt mig skulle vara positivt för hästvälfärden på längre sikt....
 
"Hunt menar också att kandaret traditionellt har varit en indikator på skicklighet och att ryttare på högsta nivå har bedömts efter hur korrekt kontakten i handen är. Ett vanligt tvådelat bett fungerar inte på samma sätt och acceptansen av kandaret går inte att bedöma om hästen inte har på sig ett kandar, menar Hunt."

Detta ger jag ärlig talat inte något för som argument. Tycker det är så dumt. Jag ser ryttare efter ryttare som sliter något enormt i tyglarna och ändå får höga poäng- på kandar. Så det är bara dags att ta bort kravet en gång för alla och ha mer fokus på korrekt ridning överlag, sluta ge poäng till folk som rider gräsligt eller hästar som står o stampar med bakbenen högst när dom skall göra en piaff.
Jag tror att gammelmoster skulle uttryckt det annorlunda, typ såhär. (rätt eller fel, fråga inte mig, och hon lever inte så jag kan inte fråga igen. Men detta är förklaringen som gavs mig som liten på 80-talet, på varför kandar och sporrar på viss nivå. På 80-talet såg ju också dressyren lite annorlunda ut tror jag. Tittar inte på dressyr så mycket längre.)

Dressyr kom ur militär ridning. Det var viktigt att visa att en väl utbildad dressyrhäst tolererade och accepterade att bli riden på kandar och med sporrar. Dvs som ett mål i sig att visa att hästen kunde ridas med detta som en del i att vara färdigutbildad. (för att det kunde behövas i trängda lägen? kanoner osv? vad vet jag.)

Sedan som en annan del, att man då kunde förfina hjälperna och göra dem osynligare och mer exakta. Vidare att i vissa dressyrprogram visade vissa ryttare vissa rörelser på en hand på bara stången med bridongtygeln hängande, vilket ansågs extra fint (svårt att ställa med stång, men svårare rida på en hand med delat bett). Med det sagt, om det då av henne visades en bild med en dam eller herre som red just på en hand med bara stången så var ju tygeln nästan lite tvättlina. Dvs inte med skummande mun och vilda ögon direkt.

Men det är ju dock inte riktigt det intrycket jag får av era kommentarer här, dvs att en sval dam eller herre med en sval och avslappnad häst rider med en hand på stången och hängande bridongtygel.

Så jag antar att det är överspelat åt endera hållet. Dvs det menas av de flesta att det inte är så att dressyrryttaren kan rida hela programmet utmärkt på delat tränsbett. Men visar samma sak på kandar bara för att visa upp att hästen kan ridas på kandar. Utan det menas att dressyrryttaren kanske inte hade kunnat rida programmet på tränsbett alls.

(ta nu detta som en del i förklaringen av vad tydligen min gamla moster, som red på 50-talet, tyckte om kandar på 80-talet, inte som något annat)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I sitt arbete för hästens välfärd har det internationella ridsportförbundet, FEI, diskuterat att ta bort kravet på kandar och sporrar i...
2
Svar
24
· Visningar
2 317
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp