Fakta HjÄlp Med Pelham!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 6 030
F

Falskhet_

Ska kanske börja rida på Pelham med kedja och delta. behöver mer fakta om det. något man ska tänka på ? Rakt eller delat? Har testat att söka men fick inget tillräckligt svar. SNÄLLA HJÄLP!!!!

Sv: Fakta HjÄlp Med Pelham!

Jag har testat både stång och delat och tycker att stång är bäst:)
Jag tycker att pelhambetten är bra, allra bäst är de om man rider med
dubbla tyglar, inte delta.

okey, ska svara så gott jag kan.

Pelham är ju ett skarpt bett med hävstång. alltså, du måste ha kedja för att det ska "funka". Pelham är ett perfekt betsel till dressyr, i med att den har stång och bridong i ett och samma :) då rider jag såklart med två tyglar, inte så svårt när man väl har fått klämm på det ;). funkar finfint på min polle.

när man rider på delta blir det ju att först blir inverkningen på den första ringen (bridongen) och om du kramar åt så inverkar även stången.

I med att pelham är så pass skarp bett så rekomenderar jag rakt gummi :idea: fast nu vet jag inte vad din häst går bäst på.

hm, jag, det är vad jag kan komma på.
hoppas du fick en mer inblick i det hela om pelham :smirk:

bra att du skrev att du hade sökt! så slipper du massor av folk som tjatar om att du ska andvända sökfunktionen :angel:

Jag hoppar min pålle på ett rakt med dubbla tyglar.
Fungerar kalas på det. Bästa bettet enligt han. :)
Har klippt till ludd för att ha runt kedjan, det gillar han..
Tänk föresten på att det knappt går att ha pullargrimma om du har kedja och stång.. väldigt klumpigt blir det..

Jag brukar tejpa ihop tyglarna i öglona så det inte blir så mkt trassel, och det där med att rida på dubbla tyglar.. Det lär man sig också. :)
Lycka till!

Tycker att ett pelham alltid ska vara en stång, tycker inte att ett delat hävstångsbett fyller sin funktion men det kanske bara är jag och det jag lärt mig som säger så.
Sen tycker jag att du ska rida på två tyglar, då får du absolut den bästa verkan, eftersom du kan bestämma när du behöver "skarpare" inverkan på hästen. Rider du med delta så tar det i bägge ringarna hela tiden.

Jag hoppar min pålle på ett rakt med dubbla tyglar.
Fungerar kalas på det. Bästa bettet enligt han. :)
Har klippt till ludd för att ha runt kedjan, det gillar han..
Tänk föresten på att det knappt går att ha pullargrimma om du har kedja och stång.. väldigt klumpigt blir det..

Jag brukar tejpa ihop tyglarna i öglona så det inte blir så mkt trassel, och det där med att rida på dubbla tyglar.. Det lär man sig också. :)
Lycka till!
Tejpa ihop i öglorna? Vilka öglor? Förstod inte riktigt hur du menar men det lät ju som en smart idé.

jag skulle rekommendera ett rakt gummipelham. Tycker även att ponnyphelam är lagom att rida på.

Man ska vara mjuk i handen och ´vvara berädd på att hästen lättare knäcker i nacken och går i lägre form.

min ponny gick super på pelham bett medans min halvblods häst bara ibland kan rida på det i skogen, annars går hon helt bakom hand och blir bara starkare, + att det e lite svårare att hoppa på om man har en häst som inte söker stöd på bettet.

Vad är ett ponnypelham?

Jag använder ett rakt i rostfritt, det gillar min häst mycket bättre än både rakt gummi och ledat gummi.

Tänk på att raka gummipelham ofta är ganska tjocka och kan bli mycket i munnen på hästen.

Jag testade delat pelam med kedja på en av mina förra hästar å det funkade inte alls!
Som någon skrev så knäckte han av å gick bara uppåt tills det kändes som om han skulle explodera!
Fick ingen "fingertopps kännsla" alls:crazy:
Man vill ju gärna kunna ta i sin häst utan att det känns som om dom går av!
Men det är ju mina erfarenheter det;)

Vår pålle gillar definitivt sitt oledade pelhambett. :)

Jag tänker inte tjata om att det är ett skarpt bett för det vet du säkert redan. ;)

Däremot skulle jag inte vilja ha gummi-pelhambettet som någon rekommenderade för det är groteskt tjockt tycker jag. :eek:

Vet inte hur många märke det finns i gummi men Hööks är 21 mm tjockt medan deras raka i gul metall endast är 13 mm. 8 mm skillnad! :crazy:

okej, men med två tyglar är det att man rider på samma sätt med graman tygel? verkar ganska komplicerat. Tränade på delta förra träningen för hon blev för stark och satte in ett pelham bett med delta och det gick jätte bra. Så ska testa det igen tänkte jag.

Öglorna som blir när man kortar upp tyglarna.. :idea: Kanske var lite otydlig. :D De brukar fastna under kåpan på sadeln, lr iaf mina gör det.. :) Så då är det eltejp som gäller. Fungerar kalas.. :banana:

Vad är ett ponnypelham?

Jag använder ett rakt i rostfritt, det gillar min häst mycket bättre än både rakt gummi och ledat gummi.

Tänk på att raka gummipelham ofta är ganska tjocka och kan bli mycket i munnen på hästen.

ponnypelham har kortare "stänger" en vad ett "vanligt" pelham har. Antar att det blir mindre hävstång... även om man rider med delta eller 2 tyglar.

Vår pålle gillar definitivt sitt oledade pelhambett. :)

Jag tänker inte tjata om att det är ett skarpt bett för det vet du säkert redan. ;)

Däremot skulle jag inte vilja ha gummi-pelhambettet som någon rekommenderade för det är groteskt tjockt tycker jag. :eek:

Vet inte hur många märke det finns i gummi men Hööks är 21 mm tjockt medan deras raka i gul metall endast är 13 mm. 8 mm
skillnad! :crazy:

Min häst har en ganska så liten mun, men hon har verkligen inte vissat något obehag av att tycka bettet är för tjock, jag själv i vanliga fall tycker om bett som är lite mot det tunnare hållet. Men så länge ett bett är rakt så får jag känslan av att det ligger helt stilla i munne och därmed inte stör. Så då känns det inte så farligt längre att det är så pass tjockt.

Jag har ett gummi-pelham rakt, det gillar han. Men man får tänka på att vara lätt i handen och passa så de inte kommer i för låg form. Rider med ett delta och pullar nosgrimma, den får plats:)

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Valle
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 366
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 156
Senast: Capybara
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka