Fakta om täcken...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjant-tant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 407
F

fjant-tant

Nu för tiden behöver ju de flesta hästar täcken det vet väl alla :P Fryser du så fryser hästen, så är det bara! Sunt förnuft vill vi inte veta av..nej nej. Tänk om det skulle komma en vindpust eller en regndroppe! Jag kan garantera att de flesta hästar skulle dö på fläcken om den inte hade täcke vi det tillfället.
Jag tycker inte det räcker med täcken som går ända upp i halsen... hästen kan ju faktiskt frysa om fötterna också..

Måste också säga att jag för första gången läste en bra insändare i ridsportförbundets tidning häst och ryttare! :D (den var skriven av "deprimerad hästägare")

Sv: Fakta om täcken...

Det finns en studie om hästar, täcken och kyla gjord av Strömsholm.

Den ger mycket insikt och kunskap och är mycket tänkvärd. en hörnsten för alla som använder eller ej använder täcken.

det går bra att pm:a mail address om någon vill ha den.

Mvh/ Mackan

Hej

Jag är oxå mycket intresserad av denna artikel, då jag är lite ringrostig på hästsidan, & just skaffat häst.
Tack på förhand:)

Eva

Men nu är det ju såhär att du glömde en rätt viktig faktor...

Alla de hästar som tävlas och rakas först rakar du bort skyddet mot kyla tänker du då släppa ut en rakad häst i kyla??:crazy:

De finns de hästar som fryser.. jag har en och hon rakas inte.. hon står och spänner sig och skakar och jag vill itne att hon ska få spänningar eftersom hon är gammal!
Vill inte att någon häst skall få spänningar!

Sedan finns det dom som för att kunna ha häst måste ha täcke så de sparar tid på att slippa borsta en lerig häst som tar 1 timme att få ren!

Sedan finns de dom som säger brr vad kallt och slänger på hästen 10 täcken fast det är en islänning med megapäls..
Men den delen tror jag är väldigt liten!

Gazzan skrev:
Sedan finns de dom som säger brr vad kallt och slänger på hästen 10 täcken fast det är en islänning med megapäls..
Men den delen tror jag är väldigt liten!

Det tror inte jag ;)
Det bästa är att skaffa sig kunskap.

Många har pm:at mig om studien. Ni som inte gjort det ovan, gör det så skickar jag om ni vill ha. Blir krångligt att hålla koll direkt i tråden annars...

:bow:

jag håller med. Det verkar som om alltför många glömmer bort att hästen är en tålig varelse som trivs ute i olika slags väder. De sätter ju vinterpäls för att tåla kylan och går in under träd eller liknande om de tycker det regnar eller blåser för mycket. I stället för att lägga på tjocka täcken i tid och otid tycker jag många kunde lägga mera tid på att skapa bättre hagar åt sina hästar. Om det finns träd och buskar som skydd för väder och vind kan hästarna själva välja vart de vill stå och om de vill ha skydd eller inte. Åkte förbi ett stutert häromdagen där stona gick i hagen med sina små för. Solen gassade och hagen var stor, helt platt och hade inte ens en buske. Ingenstans där de kunde få skydd för vädret. Ingen trevlig syn.
Själv lägger jag på hästen ett tunt regntäcke vid behov så jag kan lägga på sadeln sen. Det är ju helt och hållet för min egen skull och inte för hästen. När jag ridit åker täcket in i stallet igen. Hon har gått hela vintern utan täcke och verkar må hur bra som helst. Gamla stela hästar eller klippta tävlingshästar behöver sina täcken förstås, men säkert 90% av alla täcken kunde nog plockas bort.

Känner tyvärr igen mig :o

Täckade på min kära varmblodsvallack för att han skulle gå ute dygnet runt, så i slutet av april/början/mitten av maj hade han fleece + regntäcke eller fodrat regntäcke. Sedan vid varmare väder så hade han bara regntäcke utan foder.
Först nu när jag trots allt vet att han klarar av det så har jag täckat av honom helt.

jag skyller min fjantighet på att hästen var i lite dåligt hull när han kom :angel:

Jag vill också gärna ha den..idoda90@hotmail.com

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 782
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 487
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 364
Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur