C

Caslin

Jag har en häst som lätt tappar överlinjen. När jag fick hem honom i höstas var han mycket tunn över rygg och höftknölar (de stack ut som vingar) och revbenen syntes. Han hade enligt uppgift fallit ur på betet.

Jag fodrade ganska snabbt och lätt upp honom (bra hösilage, fri tillgång) och han har hållit sig ok fram tills nu - nu ser jag hur han tunnar ur igen.

Hur gör man nu på betet? Kompisarna är smällfeta, men rids å andra sidan inte. Det aktuella betet brukar ha den effekten. Min häst rids nu ganska mycket och får kraftfoder de dagar han rids (smb rp 85, har inte energivärdena just nu), en liter - 0,8 kg kanske? Har ökat till daglig giva samt ger hö (oanalyserat) så mycket han äter (han är inte ett dugg intresserad av höet). Funderar på att tillföra mer protein, men då jag inte har några värden på bete eller hö så känns det som att jag famlar i blindo?

Funderat på Kraffts Muskel? Soja?

Sadel kollas och jag rannsakar mig vad gäller ridning, kanske finns en del här också, men att han faller ur nu måste ju vara foderrelaterat?

Help!
 
Sv: Faller ur

Lusern är väl bra om du kan ge och få i hästen tillräcklig mängd. :) Bättre med grovfoder än att ge kraftfoder.
Jag har samma problem med min häst, hade svårt att få i honom mat i början men nu käkar han lusern, müsli och sojaprotein och jag börjar se lite resultat även om det bara gått någon vecka.
 
Sv: Faller ur

Jag hade hand om en gammal häst som var väldigt tunn när han kom till mig. Och han och hans hagkompis gick ute dygnet runt på sommaren men den gamle fick lucern, betfor och olja i en egen liten hage två gånger om dygnet. Och han blev ganska snabbt rundare. Han fick lucernpellets, uppblött, för hans tänder är inte i bästa skick.

Men istället för höet hade jag prövat att ge lucern och provat både pellets och hackat strå för att se vad hästen äter bäst, det verkar vara lite olika tycke och smak på det där
 
Sv: Faller ur

Min föll ur rätt rejält i våras när vi flyttade, började ge honom lusernhack och linförolja som han blev jättefin på!
 
Sv: Faller ur

Tack för svar!
Jag har stallat in hästarna och fodrar med höet inomhus + ett kg av det vanliga kraftfodret (95 gr smb rp). Ryggen ser bättre ut, men samtidigt så blir det ju ett tjockare späcklager över revbenen!

Har lagt in longering 2 dagar i veckan och letar febrilt efter backar i ett alltför platt landskap!
 
Sv: Faller ur

Jag säger som alla andra, prioritera lucern. Lucern är ju "koncentrerat hö". Min dam ratar hö, så fort det finns ett 1.5 cm's grässtrå i hagen. Så jag har fodrat med 4.5 kg lucern/dag hela sommaren, för att få i henne det grovfoder hon behöver. Sen får hon även lite senior condition mix, vetekli och olja.

Nu när hon går på ett rejält bete, efter ett magert bete tidigare (då gick hon på 4.5 kg lucern och 12 kg hö/per dygn sista veckorna innan jag fick tag på nytt bete), så har hon på fyra veckor gått från "äppelskruttsutseende" till "äppleform" :) Men på grund av ålder, så lär muskler och överlinje inte bli densamma igen, även om vi nu börjat sätta igång henne lite "på allvar" och det har också gjort en rejäl skillnad.

Jag förstår inte riktigt varför folk är så rädda för lucern, utan tror att de måste proppa i muskel, soja, extra dyrt proteinfoder o annat. Lucern är TOPPEN.
 
Sv: Faller ur

Men lucern innehåller ganska mycket energi (MJ) också, så om bara protein fattas är inte lucern ett alternativ.
 
Sv: Faller ur

Men lucern innehåller ganska mycket energi (MJ) också, så om bara protein fattas är inte lucern ett alternativ.

Jodå, har man analys på hö/silage och övrigt foder, då vet man ju vad som finns och inte och kan göra en korrekt utvärdering.

Men i TS fall, så finns ingen analys och då känns det ju lite overkill att köpa soja, muskel och farao o hans moster som är rejält mkt dyrare än lucern, innan man har provat det.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Faller ur

Jag har också en som faller ur och han äter lusern, olja samt krafft sensitive (hette rehab förut) och håller sig då ganska fin. Nästa vecka flyttar han till ett bete som fått vila ett tag och jag hoppas på att det ska täcka vad som fattas. Annars blir det mer grovfoder.

Protein är bra och behövligt, men FÖR mycket protein kan också göra att hästen tunnar ur. Jag skulle inte heller börja laborera med rena proteintillskott utan analys på resten.
 
Sv: Faller ur

delvis kl

Under stallperioden går han på uträknad foderstat, får jag väl förtydliga. From nästa vecka kommer vi att ha småbalshösilaget på plats, och där har vi förstås analys. Det är också lättare att fodra honom med hösilge, för det gillar han - till skillnad från hö!

Höet har vi köpt från ett hästgård just för att kunna stödutfodra en konvalescens i stallet, nu använder vi det till min pålle också. Men vi har bara köpt en hästtransport full och jag tänker inte bekosta en analys på detta. Därav vet jag inte några värden på höet.

Övriga hästar i hagen hobbyrids eller är pensionärer. De är runda och fina, men förstås inte särskilt biffiga sett till muskelmassa. De är inte heller tunna, utan just sådär som får anses normalt hos betesgående oridna hästar. Tidigare år har min förra tävlingshäst, numera Konvalescenten, gått på enbart bete och medelhård träning och fungerat bra, han är dessutom dryga decimetern högre i manke. Därför tycker jag att det är lite märkligt att C nu faller ur.

Jag har som sagt valt att börja med det kraftfoder vi har hemma, protein 85 g smb p, dagligen. Proteinvärdet är lägre än i Lusern - det skiljer 20 g smb rp per kg, och energivärdet är ungefär detsamma.

Då hästen alltså inte är mager fö, han har tom ett litet lager för mycket över revbenen, så skulle jag helst punktmarkera på protein - därav funderingar på proteinfodermedel. Jag har svårt att se att han skulle ha energibrist med bibehållet hull fö?

Det känns som en märklig balansgång att bibehålla rygg utan att han ska bli för tjock fö? Kanske är det inte ett foderproblem öht, men hästen går bra, jobbas allsidigt och all utrustning är densamma som under resten av året? Tänder kollade, avmaskning gjord. Vi har ändrat lite i träningsupplägget samt kontrollerat sadeln hos en utpassare om ville höja fronten aningens. Har börjat rida med gelpadd över manken.

Enligt tidigare ägare brukar hästen falla ur så här års.

Ååå, alltid är det nåt strul! Vad gäller hösilaget så vill jag helst låta det vara någon månad till, annars blir det till att slänga en hel del (går ju inte åt så snabbt och det är fortfarande bra varmt ute).
 
Sv: Faller ur

Bandmask? Det brukar ofta synas på våren och hösten. Du skriver bara avmaskning, men vilket medel och när är den gjord?

Om hästen har för vana att tappa vid samma tidpunkt så är det ju bra att börja fodra upp INNAN detta händer för att motverka.
 
Sv: Faller ur

Håller med, kolla upp det. Bandmask brukar inte synas på de vanliga träckproven utan man måste beställa extra för det.
Min pålle gick för några år sedan med enorma mängder bandmask trots att träckprov var taget, han var avmaskad. Visade sig senare på blodprov.
 
Sv: Faller ur

Han är avmaskad med ivermektin, kan ju absolut vara idé att kolla bandmask också. Jag har kanske inte riktigt tänkt i de banorna eftersom han har bra hull fö.

Visst bör man förebygga att hästen faller ur, om man vet om att det brukar hända vid en viss tid. Jag hade inte förväntat mig att det skulle ske, jag trodde att betet + den tillskottsutfodring han ändå fick skulle vara tillräckligt. Jag har själv bara haft hästen sedan oktober i fjol, så detta var väl året då jag gick i fällan.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 570
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Har en gamling här hemma som knappt rids alls längre på grund av diverse "åkommor" som gamlingar får. Nu har vi flyttat och jag köper hö...
2
Svar
25
· Visningar
3 499
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 032
Senast: axel
·
Foder & Strö Hur skulle ni göra om hästen har en uträknad foderstat som bör passa, men hästen har börjat gå ner i vikt. När min häst vilade fick...
2
Svar
20
· Visningar
2 890
Senast: Songbird
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp