Fällning, hur fungerar det egentligen?

via

Trådstartare
När hästen fäller, är det de nya hårstråna som "skjuter ut" de gamla, eller har vinter- resp sommarpäls olika hårsäckar, eller hur fungerar det egentligen?
Anledningen till att jag ställer denna något märkliga fråga, är att en av våra ettåringar, som kom hit i höstas, mager och eländig, och som vi sedan upptäckte hade löss, nu fäller på ett sätt som jag aldrig sett tidigare.
Han tappar päls i en sådan rasande fart, att han dels får "dreadlocks"
under magen, trots att han borstas flitigt, dels hinner inte den nya pälsen med att bildas. På vissa fläckar på ryggen är han VÄLDIGT tunnhårig. Han har även en mycket märklig pälskvalitet på den gamla pälsen, vilket jag antar beror på att han har varit i ett så dåligt skick. Pälsen känns som pälsen hos en långhårig katt. Och ja, jag vet att åringar brukar vara lurviga, har fn 4 st. Det här är något alldeles speciellt.
Han är fortfarande för tunn, vilket inte är så konstigt, för det är svårt att få upp hullet på en åring som växer i en sådan rasande fart som denna gör, men det går hela tiden åt rätt håll i allafall.
Så, hur kommer det sig att han tappar vinterpäls, innan det finns sommarpäls under? I övrigt är han i ett bättre skick än vad han har varit på hela tiden, även om har ser lika ruggig ut, med den nya malätna looken...

Sv: Fällning, hur fungerar det egentligen?

Vet inte om det hjälper men jag råkade ut för liknande sak i höstas när jag fick hem min nya 1.5 åring.. Han var tunn och hade den mest lustiga päls, långa strån och fet. Han tappade all sommarpäls när han började få ordentligt och noga uträknad foderstat. Efter att han tappat all sommarpäls så var han kal på stora fläckar på kroppen innan vinterpälsen visade sig. Vinterpälsen blev också konstig har har varit så hela vintern. Långa feta spreter och full av mjäll.

Nu när han tappade vinterpälsen så fällde han på mest konstiga vis, först en del av den vanliga pälsen medans långa spreter fanns kvar och en mycket tät päls kom fram. Efter det en stunds uppehåll för att sedan fälla resten på ett "normalt vis, han blev dock ej utan hår denna gång.
Har dock ej kommit fram till om det är samma eller olika hårsäckar, men det lutar åt att det är olika hårsäckar, men är ej helt säker där ännu. Då måste jag studera mera på honom.

Anledningen till att han blev så här då, den har jag kommit fram till berodde på att hans mage och organ samt kropp fick en chock när han helt plötsligt fick börja äta en "normal" för hans ålderns foderstat (trots en lugn invänjning) och det gjorde att hela han brakade. Jag har haft problem hela vintern och han har reagerat kraftigt på olika fodersorter och han klarar INTE att ligga på en kvot som en yngling bör utan jag får ha honom mycket lägre för att hans kropp och hår skall fungera och kunna återhämta sig. Det tog mig mycket längre tid att börja få upp honom i vikt än det gjort med någon häst tidigare.

Intressant! Tack för att du delar med dig. Den här mjällar också ordentligt, och som sagt, SVÅR att få upp i hull, men nu äntligen så... Lusangreppet gjorde ju inte saker och ting bättre heller, stackars liten.
Det ska bli intressant att se sommarpälsen. Jag som trodde att han snart kommer att se normal ut, men efter det du berättar kanske han ska se märklig ut ett halvår till...

Risken kan nog tyvärr finnas.. Jag räknar inte med att jag kan vara på säkra sidan försen till i höst när han får sin andra sommarpälsfällning hos mig. Jag fick ingen bättring på hullet försen jag höjde energin i massor och drog ner proteinet regält. DÅ började han gå upp i vikt och även mjället blev bättre.. Jag har nu efter ca sju månader kommit fram till vad han klarar att äta och inte och jag börjar känna mig hoppfull.

En sak som han dock inte klarar att äta alls är korn, när han fick ren korn så trodde jag att nu är det kört, så illa blev det. Äter han ett fullfoder med korn i så går det med yttepyttelite. Nu äter han enbart hö och linfrökaka samt mineral och rapsolja och håller jag mig inom hans kvot han klarar så är han mjällfri och hans päls får en känsla som de skall ha när den är friskt, men minsta lilla extra så blir det en försämring.
Men jag kämpar på och håller tummarna inför hösten, är dock orolig inför sommaren när han skall äta gräs med dess kvot, men det tar jag då..

Den här står på fri tillgång på hösilage, och rejält med krafft nya groov. Så mkt protein med andra ord. Vad menar du med att du trodde att det var kört (eller vad du skrev)? Var han dålig på annat sätt än mjäll och dålig pälskvalitè?
Våran har, alltsedan avlusningen blivit bättre i hull och muskulatur, och varit ungefär oförändrad i "mjällighet" och pälskvalitet. Tror du att den myckna fällningen då kan vara ett utslag av de få (proteinrika) grässtrån som börjat dyka upp? (De går kvar i vinterhagen, så det är inte många strån det handlar om, men näringen är såklart dunderkoncentrerad.)

Efter hur min har reagerat så kan den höga proteinkoncentrationen vara en del av att han inte blir bra gällande mjäll och pälskvalité samt den konstiga fällningen.

När jag provade "ren" korn på honom så svarade han med att mjälla igen totalt, hans päls blev fet så man fick avlagningar på fingrarna när man tog på honom av fett och mjäll och han svullnade upp mycket i sina framben och blev låg, det var då jag började forska i vad han ätit innan och vad det innehäll och hade han fått fullfoder med större andel korn i så hade han varit sämre än perioder med mindre andel korn, så där hittade jag en lösning.

Jag såg en försämring nu när gräset börjat titta upp så jag får korrigera efter grästillväxten.
Sedan så går jag in med protexin vid foderbyten i början eftersom jag har fått byta foder på honom ett antal gånger innan jag hittade "rätt".

Jag pratade med vet. som trodde att det berodde på omställningen, en j-a lång omställning!
Har än så länge inte brytt mig om ngn. utedning eftersom det blivit bättre och bättre men skulle han reagera i sommar eller vid pälsbytet i höst igen så kommer jag gå djupare eftersom han då varit i ett år.

har inte läst allt men när du beskriver hur pälsen ser ut tänker jag på några jag haft kontakt med. dessa har senare fått B-vitamintillskott och det har då blivit bättre..

risken/chansen att det gäller samma här vet jag iofs inte hur stor den är, men bara en tanke.. tänk efter om hästen har brist på nånting.. :idea: även om den får bra foder är det ändå möjligt att något litet fattas...

Senast ändrad av en moderator:

Klart den har brist på något, den har varit svältfödd! B-vitamin får den, dubbel dos. Får även förutom som redan nämnts hösilage och nya groov, calphormin, samt tokosel. Och salt förstås.

aha :o ja, som sagt jag läste inte allt.. hoppas du får ordning på det..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 320
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 159
Senast: Pudlan
·
Hästvård Min lille grabb har som jag upptäckte idag fällt enormt mycket päls. Har innan inte lagt märke till det och vinterpälsen har vart tät...
Svar
10
· Visningar
1 837
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V