Falska stamtavlor på importerade hästar?

T

Tinda

Jag har hört ryktesvägen att det inte är ovanligt att då hästhandlare åker ner till exv Tyskland kan "välja" vilken stam de ska ha på hästen. Är detta sant? Finns det någon som vet något mer? Det skulle ju kunna förklara varför det finns så många billiga kanonstammade tyska hästar som varken har gång eller hopp.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Jag får verkligen hoppas att du har fel... köpte själv en välstammad fölunge år 05, i tyskland och det är då ingen tvekan om att hon har dressyrblod i ådrorna, dessutom är hon ju brännmärkt. Däremot fick jag själv välja vilket namn jag ville registrera henne under hos ASVH.

Jag tror inte på dessa rykten, låter alldeles för otroligt.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Ja, jag hoppas också att detta inte stämmer!
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

säkert sant, om man ser till hur vissa hästhandlare driver...

kan man ju bedöma utifrån skicket på hästen också - inte sannolikt att en häst med toppstam ser ut som ett ök.^^


men det gäller ju såklart inte alla! sen ska väl alla hästar va chippade nu??
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Det kan nog dyka upp hästar med fel papper i de lägre prisklasserna. Har haft hästar på ridskolan som var chippade, fast de kom utan papper. Deras papper måste ju ta vaägen någonstans.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Inte om de är brännmärkta. Jag har haft tre hästar som kom från Holland och de var chippade så de flesta är nog det.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Jag tror och hoppas på att det var betydligt vanligare för några år sedan.Numera med chip och hästpass inom EU så borde det egentligen vara en omöjlighet:angel:
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

En kompis till mig köpte ett 3-årigt ganska bra stammat sto från Tyskland för ett par år sedan, fick pass och alla handlingar såg bra ut. När den sedan kollades i Sverige hade den både Tyskt och holländskt chip i halsen...
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Jo, sådant har ju uppmärksammats flertalet gånger såklart... fågan är om det är ett medvetet fusk, eller om det handlar om slarv och "gamla chip" som försvunnit ur handlingarna...?
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

fick höra av min veterinär när jag frågade om dessa flerchippade hästar att det ofta hade att göra med att de nya morderna chipläsarna inte kunde läsa av äldre chip.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Alla tyska hästar är ju brännmärkta som små föl och har pass med konturdiagram så hur skulle det kunna vara möjligt? Nu är ju inte allt guld som glimmar och en bra far och morfar behöver ju inte betyda att hästen är en stjärna, så enkelt är det inte med avel.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Jag har fått till svar att "papper kostar" när jag frågade om papper på en häst hos en hästhandlare. Hästarna därifrån hette saker som lät väldigt svenska, de var med andra ord omdöpta när de kom till hästhandlaren.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Oftast får de inga namn förärn de visas officiellt som 3-åringar, börjar tävla etc. Så de kan döpas till vad man vill. Att säga att papper kostar kan väl kanske tydas att vill du ah efter Don frederifco, Flroestna etc så kostar en sådan häst mer. Det går inte att byta pass på dem, om man inte har 20 likadana hästar med samma brännmärkning. Kanske är det holländska hästar? De brännmärks inte och chippas inte alltid heller (iallafall förut). Möjligen med en korkad köpare, en veterinär som är blind och inte kan läsa kan du lura på fel papper på hästen, men min erfarenhet är att varken köpare eller veterinär beter sig så.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

tror ej detta stämmer. som sagts tidigare så brännmärks de tyska hästarna, och har konturdiagram i passet. förekom säkert frörr, som det även gjordes i massor i sverige!!!!!!!!
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Jag har jobbat i flera tyska försäljningsstall samt ett av de största i Holland.

Det här är bara skitsnack. Visst finns det folk som luras, men det gör det i alla branscher.

Under mina år såldes kanske ett 200-tal hästar. De flesta kom direkt från uppfödaren till oss och sen till kund. Inget snack om saken att det var rätt häst de fick...

Håller med EoG på allt. Iaf i Tyskland tordes det vara omöjligt nu med pass och brännmärkning.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Finns det ingen "officiell" hemsida att gå in på och de exv registrerade KWPN hästarna på? (På liknande sätt som www.blup.se)?
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Jag har en god vän i Tyskland som var spekulant på ett mycket fint haflingerföl för ett antal år sedan. När han frågade om stammen (som är mycket viktig för honom) fick han svaret "Du kan välja mellan de här" och så höll säljaren fram 4 olika stamtavlor (detta var före passens tid). :crazy:

Sen har jag under 10 års tid varit Svenska Haflingerföreningens registrator, och jag kan intyga att hästköpare INTE alltid har koll på att signalementet i passet stämmer med hästen de har framför sig. Självklart var det ännu värre förr, när man bara hade en stamtavla med tyska förkortningar av typen "Schnzl, Bl, St, Dchg Bl i r. N.verl o.s.v. Jag som kan tyska och vet vad förkortningarna betyder kan ju se om det är rätt häst, men den som inte kan tyska kan lätt bli lurad.

Visst är tyska hästar brännmärkta, men tittar inte köparen så noga efter att brännmärket stämmer med pappret så hjälper ju inte det.

Några exempel ur verkligheten:

* Hästen (ett sto) har en utmärkt stam. Vid ID-kontrollen anges en annan brännmärkning och ett annat signalement än det som står på pappret. Hästen fick registreras i ASRP utan känd stam.

* Två hästar säljs av samma importör. Den ena hästen saknar papper. Köparen säljer dem sedan vidare, men fel häst får pappren med sig. Detta upptäcker jag då hästarna (tack och lov) ska registreras ungefär samtidigt och signalementet inte stämmer på någon av dem. Den ena har stjärn, den andra bläs, så det är inte för att "alla haflinger är fux med ljus man och svans och bläs" som det blir fel. Det reder nu lyckligtvis ut sig så att båda hästarna får stam till slut - de var båda brännmärkta och efter vissa efterforskningar, blodtypning mot föräldrarna m.m. så går det att fastställa identiteten och stammen på BÅDA. Men det var nervöst innan dess, alldeles speciellt för den som köpt hästen "med papper" (som alltså egentligen hade förkomna papper).

* En häst säljs med svensk språngsedel, trots att betäckningen är gjord i Danmark. Efter koll med det danska LU visar det sig att betäckningen aldrig registrerats i Danmark. Blodtypning och DNA-analys görs mot uppgiven far och mor. Far stämmer men ej mor! Efter flera års efterforskningar lyckas hästägaren och jag med gemensamma krafter hitta en ny trolig moder. Ny blod- och DNA-typning görs - och det stämmer! Uppfödaren kan sedermera intyga hästens identitet (som ett komplement till blod- och DNA-typen som förstås är grunden i identifieringen). Det tog 5 år att registrera den hästen, och det hade precis lika gärna kunnat misslyckas.

* Häst A och häst B säljs från samma stall. De är mycket lika, har "spegelvända" tecken. Efter en tid upptäcker köparen till häst A att hennes häst har bläsen "böjd åt fel håll" i konturdiagrammet. Hon gör fruktlösa försök att hitta köparen till häst B.

Det där var några exempel på hur lätt det kan bli fel när signalementet anges på ett för köparen främmande språk och/eller när köparen inte kollar så noga på pappren.

Ett annat lustigt exempel på hur noga en del studerar pappren är den hästägare som efter att ha ägt hästen i flera år upptäcker att den inte är importerad utan svenskfödd ... Denna häst hade ett svenskt pass, där uppfödaren står klart och tydligt utskriven.
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Det skulle vara intressant att se hur ett sådant här fall skulle te sig i rätten. För om en privatperson köper en häst av en hästhandlare som genom blodtypning visar sig inte ha den stam som säljaren påstår, så klassas det som "fel på varan". Då kan köparen inte bara få pengarna tillbaka utan även skadestånd. Så de hästhandlare som eventuellt ägnar sig åt detta är verkligen ute på hal is.

Fast å andra sidan så kan jag tänka mig att de som köper en topp-stammad utländsk häst billigt vill nog gärna leva utan den kunskapen att stammen inte stämmer...
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Alla tyska hästar är ju brännmärkta som små föl och har pass med konturdiagram så hur skulle det kunna vara möjligt? Nu är ju inte allt guld som glimmar och en bra far och morfar behöver ju inte betyda att hästen är en stjärna, så enkelt är det inte med avel.

Välkommen till verkligheten!
Jag har en häst som är importerad från Tyskland efter det att regel med pass infördes. Innan jag fick honom hade han gått via hästhandlare till den ridskolan jag köpte honom ifrån. Han hade inga som helst papper och vid ID-beskrivning inte heller chip eller brännmärkning. Men lik förbaskat är han tysk:angel:

Vi är ganska naiva och blåögda vi svenskar. De flesta är mycket seriösa när det gäller sina hästar både här och i Tyskland. Men det finns också en enorm svart marknad med icke seriösa aktörer. Så många speciellt de som vill ha mycket häst för lite pengar, kan lätt hamna där istället för i den värld där hästar är märkta och har papper.
Jag har själv varit hos hästhadlare som säger "vill du ha papper kan titta i den här högen och se om något passar".
 
Sv: Falska stamtavlor på importerade hästar?

Den marknaden berör väl inte enbart importerade hästar?

Jag kommer själv ihåg hästar jag kände på 80-talet som hade mer än en språngsedel med olika förslag på stam.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp