Falskt nödrop på Facebook om hästar

Sv: Falskt nödrop på Facebook om hästar

fast ja... den gården med 92 hästar finns det ju bilder på internet som visar hur några av dom ser ut - mitt i sommaren.

Jag vet inte vilken bortförklaring som skulle kunna rättfärdiga att hästar ser ut så mitt i sommaren om dom inte är rejält sjuka, men då ska dom vara hos veterinär och inte på bete!
Oavsett kön och ålder :mad::(

Shit stackars omtänksamma tjej/kille som var grundaren till detta facebookinlägg!!!
H*n ville väl men nu har det blivit sådana enorma proportioner på det hela!
Samtidigt som jag skrattar för att det är så bissart så är det ju självklart väldigt tråkigt för den som startade det.

Fast jag kan tycka att om man författar ett sådant inlägg utan att ha ett uns av källkritik i kroppen (och dessutom vräker på med en sådan bild till texten) så får man skylla sig själv, även om det var skrivet i all välmening. De djurrättsorganisationer som spridit meddelandet har också tappat rejält med förtroende hos mig.

Vilka djurrättsorganisationer har spridit det? Jag trodde det avr en person som var medlem i en kattorganisation som spridit det hela.

Vad jag förstår är det en bild på en arab som tydligen finns i Usa och som absolut inte har med texten att göra.

finns hänvisning till kattjouren på facebook.

Ja och det betyder inte att själva kattjouren har med det hela på facebook att göra. Som de själva skrivit, de är en organisation som mestadels fungerar genom att man har mail/telefonkontakt och träffas sällan på riktigt. De har inte manisk kontroll på sina medlemmar. Och det är ju bra!

Om En av deras medlemmar (som kanske inte ens sitter i styrelsen) skulle gå ut och säga en sak så är det ju inte kattjouren som är ansvarig och ska belastas.

Skulle ni belasta en hel ridklubb om en av deras medlemmar som rider lektion, eller kanske bara är stödmedlem, gick ut och sa att "Det finns 200 hästar som ska omplaceras, Humpelillas Ridklubb försöker hjälpa dom men vi behöver mer hjälp eftersom det inte finns plats i stallet".
Bara för att denna medlem, som inte ens sitter i styrelsen, skriver så innebär det ju inte att själva ridskolan faktist är med på noterna. :)

Sen ska jag påpeka att jag fick uppfattningen om att denna person var rätt ung. Med tanke på hur texten var utformad.

Senast ändrad:

Jo men här förstår jag faktist varför denna person valde denna bild Även om h*n borde skrivit att det inte är en av hästarna på bilden men att de ser ut som den...

H*n valde den bilden för att det är olagligt att fota någon annans häst och sen använda bilderna för att förtala eller göra illa någon vilket ju det blir om man anklagar ngn för misskötsel, oavsett om det är sant eller ej!
Och för att man skulle kunna dela på facebook. Vet inte riktigt hur det där fungerar men om man lägger in en bild ska man tydligen kunna dela med Alla, vem som helst...

Så där tycker jag det var rätt tänkt ang att inte använda en bild på de aktuella hästarna (sen tycker jag det avr fel att gå ut och skriva sådär) till viss del, men som sagt, h*n borde ha skrivit ngt i stil med "Hästen på bilden är inte från det stallet utan jag lägger in denna bild både för att kunna dela på facebook med alla samt för att ge ett humm om hur hästarna ser ut då de är i detta skick"

Senast ändrad:

fast ja... den gården med 92 hästar finns det ju bilder på internet som visar hur några av dom ser ut - mitt i sommaren.

Jag vet inte vilken bortförklaring som skulle kunna rättfärdiga att hästar ser ut så mitt i sommaren om dom inte är rejält sjuka, men då ska dom vara hos veterinär och inte på bete!
Oavsett kön och ålder :mad::(

Hur många bilder har du sett från den aktuella gården???

Som jag vet så finns det en enda bild på en unghingst ute och visst den är i underhull men absolut inte så mkt att det skulle vara djurplågeri

Om du följt den tråd som uppkom här på buke i ämnet så finns det en länk till hur unghingstarna såg ut mitt i sommaren. Det finns också en bild på den vattentillgång de hade... det är beklämmande. Dock har ägaren fixat vattnet av vad jag förstått. Men kika i tråden som hänvisar till att man ska googla två sökord. Du kommer då in på ett annat hästforum och där kan du finna bilder som Inte är vackra, tog ont i hjärtat att se dom...

Senast ändrad:

För mig finns det ingen ursäkt för att låta någon häst se ut sådär..en unghingst som inte klarar betet ska tas in och stödfodras. Jag har sett fler bilder från stället och det är under all kritik. Fasligt vad folk på bukefalos ska försvara vanvård ofta..lite sorgligt. Jag har haft unghingstar i många år och ingen har behövt bli sådär..

Vilka djurrättsorganisationer har spridit det? Jag trodde det avr en person som var medlem i en kattorganisation som spridit det hela.

De flesta inläggen i min feed har blivit delade genom Djurjouren Sverige, som jag inte har hört talas om innan men som nu har väldigt litet förtroende hos mig.

Om du följt den tråd som uppkom här på buke i ämnet så finns det en länk till hur unghingstarna såg ut mitt i sommaren. Det finns också en bild på den vattentillgång de hade... det är beklämmande. Dock har ägaren fixat vattnet av vad jag förstått. Men kika i tråden som hänvisar till att man ska googla två sökord. Du kommer då in på ett annat hästforum och där kan du finna bilder som Inte är vackra, tog ont i hjärtat att se dom...

Finns den tråden kvar? Hur hittar jag den?

För mig finns det ingen ursäkt för att låta någon häst se ut sådär..en unghingst som inte klarar betet ska tas in och stödfodras. Jag har sett fler bilder från stället och det är under all kritik. Fasligt vad folk på bukefalos ska försvara vanvård ofta..lite sorgligt. Jag har haft unghingstar i många år och ingen har behövt bli sådär..

Tja jag försvarar absolut inte, dock kan jag förstå om hästar tappar vikt. det vet varenda människa som hämtat hem sin häst ef op tex.

Visst tar man in den för stödutfodring men innan man gör det så kan ju ägaren få en massa anmälningar på sig. Och här röde det sig om en hingst något annat har jag inte läst

Skicka gärna länken via pm till den andra sidan

Det är inte bara en häst som är mager,utan flera, han har hundra ca, och bara tillstånd för ca 60. Bilderna är privata, de vill jag inte dela med främlingar, det pågår utredning på denna gården. Man ska ta in och stödfodra innan det går så långt att man blir anmäld. Det är ansvaret man har när man skaffar djur!

Dessa bilder skulle florera på annat forum så de är tydligen redan ute...

Man kan ju redan börjat stödfodra och ändå få anmälningar på sig!!!

Jag har sett bilderna som jag hänvisade till och det var inte en utan flera hästar.

Jag har i också sett bilderna nu och ser även på dessa bilder att de redan stödutfodras genom hösilage..

Visst hästarna är tunna.

Fast om de redan stödutfodras med hösilage så är det ju änvärre att de ser tunna ut, skulel dock inte kalla det tunna utan rent av För tunna eftersom det är unghästar som lätt ska kunna hålla hullet. Hade det varit gamla hästar med tandproblem hade jag förstått det men dessa är för tunna för att det ska vara ok.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
1 383
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst på en ridskola i Karlskrona hittades i helgen blodig i sin hage. Nu misstänks en människa ligga bakom dådet – och på ridskolan... 2
Svar
25
· Visningar
2 869
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 594
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
879
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur