Fälttävlan med unghäst

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Vertigo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 577
V

Vertigo

Hur mycket har ni hoppat era hästar innan ni ger er ut på de fasta hindren? Jag har ett sto som hoppat lite banhoppning nu och vill snart börja ge mig ut i terrängen :bump: men är osäker på om man inte bör vänta lite till....

Sv: Fälttävlan med unghäst

min 4-åring (då 3,5)hade inte hoppat jätte mycket när han kom ut, jag började på en ponny bana och hoppade bara deb hinderna för kat b.

Min tränare började hoppa unghästarna ute på små hinder, för att det är mer naturligt för hästarna och de bjuder mycket mer :D..

Jag började också med att hoppa teräng hinder innan jag gick in och började med banhoppning. Tycker att det är naturligare för hästen.

Började också med stockar i skogen, "min" unghäst reagerar och tittar mer på bommar än stockarna.

hihi okej... jag är nog alltför inbiten hoppryttare... Då kan man kanske testa frampt våren....:D

Vi hoppar också in hästarna på terränghinder, 4-åringen i stallet hoppade diken och allt möjligt i höstas och nu hoppar han vattenmattor och murdelar utan att blinka :D
Man märker verkligen skillnad på honom och den andra 4-åringen som är på tillridning och kom nu i vintras. Den bara blivit riden och hoppad i ridhus och tittar på allt, även inne, och är världens mes :smirk::angel:

5-årssto som haft ett föl. Hoppades på bana kanske en 4-5 gånger, hoppade kanonbra och gick sen en gång på terrängbanan. Inga som helst problem! 5-års hingsten hoppad endel regelbundet i höst/vinter o ska hoppas fram till april iaf, enbart banhoppning. Ska nog hoppas terräng i sommar beroende på antal ston o så. Pga rasen (ponnyer e ju lite senare) o att han har betäckt på somrarna så har det inte blivit tidigare terräng.

Min stora grabb hade i stort sett bara löshoppat när jag fick honom och pga. av hans då MYCKET dåliga kondition så var det den som tränades istället.
När han sedan var redo för lite hoppning, var det stenhårt i backen, så han har bara gått banhoppning, och hoppat lite nedfallna träd i skogen. Annars tycker jag att det låter jätte smart att ta ut de unga hästarna i terrängen först, då hoppningen blir lite mer naturlig då.
Banhoppningen har iofs. fungerat utmärkt så jag hoppas att det ska gå lika bra på terränghinder när nu våren börjar närma sig! :)

En ungponny som vi hade för typ 10 ( :crazy: ) år sedan tog sina första språng över en omkullvält snögubbe.. :smirk: :love:

började med lite terrängträning tillsammans med andra hästar innan hon fick gå debutanter som 5 åring. ...

Det är nog smarare att börja direkt med terränghinder, har hört att hästen ska få bättre självförtoende då. Själv är jag nybörjare inom fälttävlan men har en syster som tränat en hel del och hör att dom gör så i england med sina unghästar. Den enda risken kan nog vara att din häst inte har respekt för hindren och kanske skadar sej :( De vore ju inte så bra. Så det är nog bättre om du försöker träna först lite banhoppning och ifall hon har intresse för de så kan du ge dej på mindre terränghinder sen :)

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 248
Senast: ufot
·
Dressyr Passar på att gnälla lite till om ridhuset. Gick nyss därifrån med första hästen och tänkte gå ner med nästa. Men ångrade mig för det... 2
Svar
30
· Visningar
624
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Springer
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna