Fan ta er, djurplågare!

När Ridsports redaktionschef Lena Sellman ser filmen där dräktiga ston tappas på blod brister det för henne. Nog för att hon sett många filmer på djurplågeri, men det här är det värsta hon sett hittills. "Jag vill se alla som medvetet plågar djur i fängelse", säger Lena.

Spyfärdig! Vem ska man rösta på för att få bort sånt här? Eller vad kan man som enskild person göra?
Saker man kan göra är att skriva till ansvariga på Island och i Argentina mfl länder där detta förekommer. Kontakta EU-parlamentariker, sprida filmerna i sociala medier, starta namninsamling på change.org (engelska). Finns en del man kan göra. Många bäckar små.

Fast det förekommer ju pga efterfrågan på hormon, så ingen efterfrågan = ingen marknad för blodston.

Saker man kan göra är att skriva till ansvariga på Island och i Argentina mfl länder där detta förekommer. Kontakta EU-parlamentariker, sprida filmerna i sociala medier, starta namninsamling på change.org (engelska). Finns en del man kan göra. Många bäckar små.

Fast det förekommer ju pga efterfrågan på hormon, så ingen efterfrågan = ingen marknad för blodston.
Det hormonet ges främst till grisar i köttproduktion eller hur? Isf är det utöver att göra de saker du nämner en bra idé att inte äta gris.

Det hormonet ges främst till grisar i köttproduktion eller hur? Isf är det utöver att göra de saker du nämner en bra idé att inte äta gris.
Vilket medel, baserat på hästblod, ges till grisar i Sverige?

Såvitt jag vet, så finns det ett godkänt preparat för brunstsynkronisering i Sverige, och det är baserat på syntetiskt hormon.
Användning av hormon för att styra brunsten rekommenderas inte, utan det är naturliga stimuli, som fördelning ljust/mörkt under dygnet, samt närvaro av fertil galt, som förordas.

Tillväxthormon har varit förbjudet i bra många år, så många så att jag inte kommer ihåg när det förbjöds.

I ekologisk produktion får i princip inte hormon för brunsynkronisering användas alls.

Alltså kan man inte dra slutsatsen att man ska sluta äta svenskt griskött, p.g.a. hormonanvändning.

Hittade en 1,5 år gammal artikel.

https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/islands-roda-guld/

Sveriges grisproduktion är förhållandevis liten med 120 000 suggor och 2,6 miljoner kultingar som föds årligen. Danmark håller 27 miljoner suggor, mer än hälften så mycket som Tyskland. I dessa länder är användningen av PMSG vanligare än i Sverige och Norge.

Men Sverige är inte självförsörjande på griskött utan importerar en fjärdedel av vad som konsumeras från Tyskland och Danmark. Även lammkött importeras, främst från Irland och Nya Zeeland, liksom nötkött från bland annat Irland, Tyskland och Nederländerna. Även där är PMSG-användningen vanligare än i Sverige.

Jag efterfrågar ett i Sverige godkänt och i dagens grisproduktion använt preparat...

Från den länkade artikeln, citerar jag följande:
"...Han har en poäng. I Sverige, som har en förhållandevis liten grisproduktion, fasade man ut användningen av PMSG-preparat 2006 och strävar efter att uppnå god fruktbarhet hos grisar genom bra skötselåtgärder och att dela upp suggor i grupper i samma reproduktionsstadium. I vissa fall kan veterinärer dock få tag på läkemedel innehållande PMSG från andra länder...."

Hormon från blodston används inte i Sverige.

Att enskilda veterinärer skulle skaffa hem förbjudna preparat, får nog stå som ett obelagt påstående från den som skrivit artikeln.

Jag efterfrågar ett i Sverige godkänt och i dagens grisproduktion använt preparat...

Från den länkade artikeln, citerar jag följande:
"...Han har en poäng. I Sverige, som har en förhållandevis liten grisproduktion, fasade man ut användningen av PMSG-preparat 2006 och strävar efter att uppnå god fruktbarhet hos grisar genom bra skötselåtgärder och att dela upp suggor i grupper i samma reproduktionsstadium. I vissa fall kan veterinärer dock få tag på läkemedel innehållande PMSG från andra länder...."

Hormon från blodston används inte i Sverige.

Att enskilda veterinärer skulle skaffa hem förbjudna preparat, får nog stå som ett obelagt påstående från den som skrivit artikeln.
Jag svarade inte dig direkt. Isåfall hade jag citerat.
Men … det används ju i andra länder, på gris och nöt, som säkert importeras hit.

Jag svarade inte dig direkt. Isåfall hade jag citerat.
Men … det används ju i andra länder, på gris och nöt, som säkert importeras hit.
Kött ursprungsmärks, så att konsumenten ska veta varifrån det kommer.

Därför är det lätt att avstå från att köpa kött från länder med på olika sätt oetisk eller väldigt klimatdålig och miljödålig produktion.

Sverige är ett av de länder som har de hårdaste djurskyddsreglerna, och är det EU-land som använder minst antibiotika (tätt följt av Finland Norge och Danmark) och minst (om några) hormonpreparat i någon aspekt av djuruppfödning.

Genom att endast köpa Svenskt kött, både i butik och på Restaurang, så röstar man som konsument med fötterna, mot hemska avarter av djuruppfödning, och för en god djurhållning.

Kan personalen på restaurangen inte svara på varifrån köttet som serveras kommer, så får man avstå från den restaurangen, eller välja en vegetarisk rätt, som då också ska vara miljömässigt bra, och klimatmässigt bra. En hel del vegetarisk processad mat är miljödålig...

Vilket medel, baserat på hästblod, ges till grisar i Sverige?

Såvitt jag vet, så finns det ett godkänt preparat för brunstsynkronisering i Sverige, och det är baserat på syntetiskt hormon.
Användning av hormon för att styra brunsten rekommenderas inte, utan det är naturliga stimuli, som fördelning ljust/mörkt under dygnet, samt närvaro av fertil galt, som förordas.

Tillväxthormon har varit förbjudet i bra många år, så många så att jag inte kommer ihåg när det förbjöds.

I ekologisk produktion får i princip inte hormon för brunsynkronisering användas alls.

Alltså kan man inte dra slutsatsen att man ska sluta äta svenskt griskött, p.g.a. hormonanvändning.
Jag sa inte att det används i Sverige. Svensk produktion av griskött är mig veterligen en väldigt liten del av allt griskött som konsumeras i Sverige.

Jag föreslog bara att överväga att sluta äta de djur som hormonet används till.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 592
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 675
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 169
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
911
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka