Fan vad less

flugskit

Trådstartare
Det är så jävla typiskt.
Imorse när jag skulle starta min dator så visade det sig att han hade lagt ned sin verksamhet helt och hållet. När den kommit fram till XP-skylten i själva startningsprocessen så startade den om. And so on.
Hörde med en nyfunnen vän här i Boden om han hade lust att kika på den vilket han kunde. Tog datorn under armen och kilade iväg till honom och han började pilla med den. Efter tio minuter ringer en brud från hembyn och säger att hon är i trakterna och undrar om jag ville hänga med och sola. Visst, sa jag, lämnade datorn och gick hem igen. Sa till grabben att jag skulle vara borta i en timme. Väl hemma fick jag kalla fötter och sa till min vän att jag inte vågade lämna datorn hos killen för jag trodde han skulle snoka i den, så jag kilade över till honom igen efter drygt 10 minuter. När jag kommer in ser han LIVRÄDD ut. Sa "Men jävlar vad du såg rädd ut!" Han mumlade att han inte var beredd på att jag skulle komma så fort. Nänä..

Sitter där ett tag och pillar med min nytillfrisknade dator när jag märker att "cd-luckan" är cp. Säger inget till killen utan säger att jag ska gå hem. När jag kommer hem kikar jag på datorn och då är cd-läsaren helt död. Datorn hittar inte enheten, cd-romen går inte att skjuta ut osv. Startar om den för att se om cdn skulle funka efter det, men icke. Medans den startar om drar jag en kik på datorn i övrigt och ser att skärmen "särat" på sig. Plastskivorna som sitter på var sida om skärmen hade lossnat från varandra.

Skriver åt grabben på msn och frågar vad som hänt. Han fattar ingenting, säger att allt funkade fint när han hade den osv.. fast jag märkte att han ljög. När jag nämnde att skärmen var konstig säger han "Aha..Ja det är väl lika bra å säga att jag råkade klanta mig lite". Frågade vad som hände och han svarar "När ska skulle sätta i strömsladden så trodde jag den bara var ihop rullad, men den satt ju fast, så hade jag satt i kabeln i datorn först. Så den fick sig en liten åktur".

Jag blir så förbannat jävla besviken, ledsen, arg......... Varför kunde han inte säga något direkt istället för att försöka dölja allt? Min nya, fina dator som jag fick för en månad sedan. Jävla bajs :(


Nu får han väl åka in på rep en vända. Och då till frågan - hur länge tar det innan man får tillbaka den då? Eller hur länge tar det vanligtvis? Datorn är en Acer Travelmate 5520.
Killen erbjöd sig att ta med datorn till någon han kände som kunde mkt om datorer. Sa att jag inte ville att dom skulle pilla i den, för då skulle inte garantin gälla sen om det skulle hända något. Då sa han att leverantören (eller vad de kallas) inte kunde se att dom pillat i datorn.
Stämmer det eller hur ligger det till?


Ni får ursäkta min flummiga skrift. Är lite uppe i varv just nu...
 
Sv: Fan vad less

Surt! :mad:
Om de pillar i datorn och de gör fel där, så tror jag nog att de märker det. Lämna in den på reperation.
Han vare ju inte ärlig från början, och jag menar vadå? trodde han inte att du skulle märka det?
(fast sedan så vet jag ju inte vad ni har för relation, kan ju vara så att han försöker att ställa det till rätta)
 
Sv: Fan vad less

Surt! :mad:
Om de pillar i datorn och de gör fel där, så tror jag nog att de märker det. Lämna in den på reperation.
Han vare ju inte ärlig från början, och jag menar vadå? trodde han inte att du skulle märka det?
(fast sedan så vet jag ju inte vad ni har för relation, kan ju vara så att han försöker att ställa det till rätta)

Verkligen :mad:

Jag vet faktiskt inte vad han egentligen trodde. Han sa att han inte trodde ngt gått sönder, men man såg klart och tydligt att plastskivan på cd-luckan inte låg an mot datorn utan stack ut 3-4mm. Och snör man någonannans dator i golvet så borde man ju kika så inget gått sönder?! Tycker jag iaf.

Relationen då.. hmm, ja vi är väl vänner fast jag har sovit där nångång och vi har strulat. Vad kallar man en sån relation? Han är väldigt snäll o gullig i alla fall. Har hämtat mig från hembyn som ligger 10 mil härifrån, erjbudit sig att köra mig till stallet osv osv.
 
Sv: Fan vad less

Relationen då.. hmm, ja vi är väl vänner fast jag har sovit där nångång och vi har strulat. Vad kallar man en sån relation? Han är väldigt snäll o gullig i alla fall. Har hämtat mig från hembyn som ligger 10 mil härifrån, erjbudit sig att köra mig till stallet osv osv.

Bock? (menat som ett skämt) Hade vart en nära vän så hade jag blivit skitförbannad och skällt ut honom, men är han inte det så har man inte riktigt det previlegiet :p. Han har ju antagligen dåligt samvete för att det inträffa, men JAG hade iaf inte litat på om han nu klantar till det igen, att han är ärlig. En olycka kommer sällan ensam..

(gud va pessimistisk jag låter skyller på bihålsinflammationen)
 
Sv: Fan vad less

Bock? (menat som ett skämt) Hade vart en nära vän så hade jag blivit skitförbannad och skällt ut honom, men är han inte det så har man inte riktigt det previlegiet :p. Han har ju antagligen dåligt samvete för att det inträffa, men JAG hade iaf inte litat på om han nu klantar till det igen, att han är ärlig. En olycka kommer sällan ensam..

(gud va pessimistisk jag låter)

Hahah ja kanske det :D
Kan inte kalla honom en nära vän, utan mer nyfunnen och för närvarande rätt ytlig. Nä, ungefär så tänker jag också. Blev så jäkla besviken på honom när han inte berättade vad som hänt direkt eller åtminstone när jag frågade. Men dåligt samvete har han säkert.
Ja, alltså han verkar vara en klant. Förra året var han chaffis åt nån polare som hade en svinny bil. Sen körde han "lite för fort" innan en rondell (180km/h), så han hade kraschat rakt in i en refug i 100km/h med bilen full av folk :crazy:
 
Sv: Fan vad less

Amen usch, det känns ju som om han kan sätta ditt liv i fara :crazy:
Men o andra sidan lär du ju inte få tråkigt.
Gå och hör vad de säger i butiken först, blir det för dyrt eller du känner att du inte vill. Så ge den till honom.. men det känns ju inte särskilt säkert. Även om det kostar pengar att reparera, så har du ju iaf en garanti på att den bör vara bättre än om du lämnar den till honom och inte vet i vilket skick du får tillbaka den. Särskilt när den är en ny dyr dator.
 
Sv: Fan vad less

Nä precis.
Jag har iaf bestämt mig för att skicka in den. Det får kosta vad det kostar, tänker iaf inte riskera att dom pillar i den och jag får tillbaka en helt pajjad dator. Dessutom skulle inte garantin gälla i fortsättningen om de pillar i datorn (har mailat de jag köpte datorn från). Så nu får stackarn åka iväg in på rep tillsvidare. :(
 
Sv: Fan vad less

Jaaaaaaaaaa :banana:
Jag gjorde ett monsterslag mot luckan så CD-läsaren åkte in de där mm den stack ut och nu funkar skiten :eek:
 
Sv: Fan vad less

I en bärbar dator sitter alla hårdvarudelar som en slags "moduler", oftast med stickkontakt, dvs oftast bara att dra ut och trycka in igen. När den åkte i golvet har väl CD-läsaren åkt loss från sin kontakt. När du drämde in den så satte du väl i kontakten igen :)
 
Sv: Fan vad less

Verkar vara så. Nu är jag en glad tjej igen. Nu slipper jag vara utan min vän flera månader :)
 
Sv: Fan vad less

Men ett varningens ord på vägen bara. Köper du en ny bordsdator eller laptop från ett s.k. märkesbolag. Låt inte vänner pilla med datorn för då kan det företaget hävda att det är din kompis som orsakat problemet.
Tyvärr är företag såsom Dell, Acer, Fujitsu, HP osv osv vädigt fula när det gäller sånt här och ibland har dom även sigill utanpå som om dom bryts utan att det är företaget som brutit det hävda att det inte faller inom garantin.
 
Sv: Fan vad less

Hm det lät ju inte så roligt. Visst menar du pilla I datorn? Det tänker jag inte låta någon göra för min garanti ska vara kvar :)

En fråga. Sitter inte cd-läsaren fast med skruvar där inuti? Eller sitter den bara fast i kontakten du nämnde?
 
Sv: Fan vad less

Antingen så är det en såndär kontakt eller så finns det skruvar på undersidan. Beror lite från modell till modell.
 
Sv: Fan vad less

Några skruvar på undersidan ser jag inte. Kan datorn ha fått men för livet? Eller snarare cd-grejen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska försöka hjälpa en vän med en dator som är jätteseg och fungerar allmänt dåligt. Har en känsla av att hela hårddisken skulle...
Svar
7
· Visningar
9 312
Senast: michel_89
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 493
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 715
Senast: Lotus
·
B
IT & mobiler ....igen då. Har nu för tredje gången på kort tid fått problem med att windows inte laddas. När jag startar datorn visar sig...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp