Fång av betfor?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 907
B

BeastieBabe

Fick höra att hästar kan få fång av för mycket betfor eftersom att sockerhalten blir för hög.. någon som vet något om detta?

Har aldrig hört något om det men annars så brukar det vara det man ger fånghästar att äta på vintern istället för krafftfoder. Under sommaren så ger jag en skvätt betfor till mina fångbenägna ponnier vid ridning för att de ska få något gott som belöning.

Det har gjorts försök där man gav hästar 1 kg melass per kg kroppsvikt utan negativa effekter. Man skall inte överdriva sockerhalten i betfor. Socker tas upp så lätt i tunntarmen att det skall till väldiga mängder innan det spiller över till grovtarmen.
PL

jo jag hänvisade till det jag oxå, men det här "ryktet" kom från nyare forskning..
tack för svaret :)

Jao annars blir lite mkt :)
fast ändå är 3,5 kg melass (ca 6 kg betfor i sockerhalt) ganska mycket för en normal c-ponny.. hoppas det inte är någon som ger det.. det blir några kilo när det är uppblött.. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
885
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 145
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 195
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka