Fång dräcktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RELLA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 779
R

RELLA

Är det någon mer än jag som haft fång på sitt dräcktiga sto???Mitt sto har aldrig haft det förut.Och hon har varit inne på nätterna.:(

Sv: Fång dräcktigt sto

Jag har haft fång på högdräktigt halvblodssto, hela sista dräktighetsmånaden... :smirk:

Det verkar i de flesta fall som att dräktighet och digivning förebygger fång, men man vet inte varför och bevisligen så funkar det inte alltid heller...

Så här års är det väl inte ovanligt att det är foderrelaterat?
Dvs att det finns så lite gräs kvar att äta på ute, att de äter av giftiga örter de vanligtvis skulle ha ratat.
Hon kanske har pillat i sig något hon inte skulla ha haft i sig?
Då spelar det ingen roll att hon står inne på nätterna...

mvh

Är det någon mer än jag som haft fång på sitt dräcktiga sto???Mitt sto har aldrig haft det förut.Och hon har varit inne på nätterna.:(
När ska ditt sto föla? Detta året vet jag att det har varit mycket fånghästar. Våran poinny fick det trots att hon inte ens var tjock. Veterinären sa att det var mycket i våra trakter. Han hade bla. fått avliva en travare och ett fullblod på samma dag. Det är ju raser som inte så ofta drabbas av fång annars.

Jag har en känsla av att just dräktighetsrelaterad fång brukar komma i slutet av dräktigheterna, och inte så här pass tidigt?:confused:
Kanske jag ahr missuppfattat det hela eftersom jag 8tack o lov) inte har ngn erfarenhet alls av det hela.

Nu vet jag inte vart i landet du huserar ÅKE , men här i Halland verkar det ha varit tvärtom -ett lugnt år vad det gäller fång.

Stoet är i femte månaden nu .Första gången hon hade fång var hon bara i47 e dygnet.Hon gillar mat det har hon alltid tyckt om. Men på 47 dagar var hon redan tjock och hon har bara ätit gräs hela sommaren .När hon kom från hingsten åt hon konstant hela tiden hon visste nog att hon var med föl.

Jag har en känsla av att just dräktighetsrelaterad fång brukar komma i slutet av dräktigheterna, och inte så här pass tidigt?:confused:
Kanske jag ahr missuppfattat det hela eftersom jag 8tack o lov) inte har ngn erfarenhet alls av det hela.

Nu vet jag inte vart i landet du huserar ÅKE , men här i Halland verkar det ha varit tvärtom -ett lugnt år vad det gäller fång.

Jag glömde skriva det. V-götaland. Utanför Skövde.

Nu tjatar jag lite, men jag är ju som bekant otroligt lärdomstörstig...
ÄR det så att dräktighetsfång uppkommer under hela dräktigheten, och att jag bara "fått för mig2 att det oftast sker i slutet av den?

Och har några bekant vars sto alltid får några rejäla kolikattacker mellan 70-100 dygns dräktighet-någon mera som har hört om sådana beteenden?

Om du med "dräktighetsfång" menar belastningsfång så ökar risken ju tyngre stoet blir, alltså mest troligt vid högdräktighet. Förlossningsfång orsakas väl av att delar av moderkakan bli kvar om inte stoet renar sig som hon ska.

Nu tjatar jag lite, men jag är ju som bekant otroligt lärdomstörstig...
ÄR det så att dräktighetsfång uppkommer under hela dräktigheten, och att jag bara "fått för mig2 att det oftast sker i slutet av den?

Och har några bekant vars sto alltid får några rejäla kolikattacker mellan 70-100 dygns dräktighet-någon mera som har hört om sådana beteenden?

Det är inte ovanligt att ston får en släng av fång eller kolik även tidigt av dräkrigheten. Det kan var att man byter foder för snabbt tex. Fång grundar ju sig i magen och tarmrubbningar.

Jag undrar om inte en ponny/häst (det är en ponny jag skriver om) kan få fång när som helst. Jag har ett sto som fick fång i mitten på hennes
6:e dräktighets månad (mars). Sedan fick hon ett kolikanfall bara några veckor innan beräknad fölning. Detta kolikanfall följdes av ny fång två dyng senare. När fölungen var ca tre veckor gammal, fick märren ny fång.
Min teori är att första fången fick hon för att hon var tämligen rund och åt oavbrutet, andra gången tror jag att fången var relaterad till kolikanfallet. Tredjegången tror jag att det berodde på att hon fick beta dygnet runt, vilket hon inte gjort innan. Jag har varit jätteförsiktig, när jag har försökt att föra ut henne på bete igen. Nu går hon på bete större delen av dagen. Nattetid går hon i sin "öknen", dvs rasthage (med lösdrift) med sand i, som jag fixade åt henne i våras.
Jag tycker att det har varit jobbig rent mentalt. Jag är borskämd med friska djur, och har aldrig haft så mycket kontakt med min veterinär som i år.

Då har jag haft en hel massa tur då genom årens lopp, som haft så friska fölston:banana:

Undrar ännu en gång om det beror på våra ogööslade beteshagar, och en varsam kraftfodergiva...

Mitt sto har haft fång under slutet av dräktigheten. Hon fölade för 3 veckor sedan och det har blivit en liten förbättring men mycket kvar. Hur lång tid har det tagit innan det försvann på era ston? Jag måste röntga henne nu för att hovslagaren ska veta att han skor rätt. Jag ville helst vänta lite till eftersom det blivit bättre men det tyckte inte han.

När mitt sto hade gått över tiden med nästan en månad så fick hon fång! Hon var jättetung och förmodligen var det belastningsfång (heter det så?) Det var läskigt!

Liknande trådar

Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 056
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 586
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 251
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka