Bukefalos 28 år!

Fång eller ngt annat?

KooksKooks

Trådstartare
Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med.

Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han tidigare varit. Har haft en hel del hälsoproblem såsom knäledsinflammation båda bak, röntgenförändring höger has, kotledsinflammation höger fram. Framförallt har dessa saker gett en väldigt känslig rygg, dock utan röntgenförändringar. Ryggen har sedan knäledsbehandling varit mjuk och oöm under höst och vår. den har jag haft stenkoll på då jag är rädd att missa tecken på ny knäledshälta. Har av och till varit lite småstapplig sedan behandlingen, spec efter hårdare pass eller två-tre dagars vila i rad. Men däremellan verkligen varit så fin som han någonsin varit. en helt annan självbärig häst!

Tills igårkväll:(
Efter omskoning torsdag och träning utan några problem samma kväll så fick han vila fredag, tyvärr också lördag eftersom det var ett sjuhelvetes väder. Söndag skritt en timme i skogen med framåtanda. Igår var det uteritt med lite tempo på schemat. Märkte inget i skritt eller galopp (som jag värmde upp i efter igångskrittning) däremot i traven. Hästen kändes som att han tappat båda framskorna och var väldigt öm på gruset. Provade att trava på gräset och där var han ok. Hem och löslongerade på ridbanan, inte halt men ngt var skumt. Han såg stapplig ut (därav fångnojan). dock travade han villigt på runt ridbanan utan att jag behövde driva, trots att han var lös. Ingen kännbar puls, möjligen kund ejag känna ngt pulsslag ibland. Varm i hovarna, men inte varmare än de kan bli ibland. När jag gick ut två timmar senare så var han kall i hovarna.

Skäms att säga det men jag visiterade inte ryggen särskilt noga innan ridpasset igår, hade lite stressigt och kan inte påminna mig om hur han kändes alls.

Idag vid tömkörning däremot, fin i skritt, ngt stapplig i traven i vänster varv, dock fin i höger varv. Fin i galoppen, om än inte med sina vanliga framåtbjudning. VÄLDIGT stel under sadelstaden höger sida, inte alls vänster. Linimentade och masserade och tömkörde sedan. efter detta väldigt mkt mindre stel. Släppte ut honom i hage där han travade mot sina kompisar, inte halt men i en markbunden trav, avslutade med en liten arabbock och slängde sig ner och rullade.

Nu är frågan/frågorna.

- Låter detta som ett lindrigt fånganfall eller mer som att ryggen är väldigt spänd? Hästarna stod i ligghallen under hela lördagen, dock rätt i blåsten och jag kan mkt väl tänka mig att hans rygg blev dålig av det.
- Hur känner man skillnad på varm hov /varm fånghov? Hur tydlig ska pulsen vara?
- Hur stappliga är de i traven vid ett fånganfall?
- Bjuder de upp i trav självmant trots fång?
- Jag är HELT säker på att han inte var stel i ryggen på terrängträningen i torsdags, kan fång ge stel rygg snabbt?

Tack om ni orkat läsa!
 
Sv: Fång eller ngt annat?

Ska väl tillägga att hästarna går i sin 2 ha stora vinterhage och vänjs in på gräs just nu. därav fångnojan igen. Började för ca 2 veckor sedan. Då det växer lite lite gräs i hagen började jag med 30 min gräsbete i sommarhage ganska på en gång, därefter har jag ökat och är nu uppe i 4 timmar i gräshage och resten med hösilage i vinterhagen..
 
Sv: Fång eller ngt annat?

bara en tanke... var det länge sedan han skoddes/verkades innan i torsdags? tänker på om en ändring av hovvinkeln kan visa sig i en redan trasslig rygg? Just ryggproblem har jag aldrig hört om i samband med fång, även om det förstås är logiskt att en sårbar rygg kan visa problem om framhovarna inte är bra...

Att hovarna kändes varma efter ett träningspass är ju inget onormalt, såvida de inte var väldigt varma.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 345
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 479
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp