Fång eller vrickning?

V

vigmir

Är orolig för min häst som har ont i benet/benen. Undrar om det är någon som varit med om samma sak.

I lördags hade jag ute distriktsveterinären (som är väldigt duktig på hästar) för att hästen var halt. Tänkte att det kanske är fång. (Är ganska mycket nojjig över det för hon har haft det förut) Fanns inga direkta tecken på fång mer än att hon gick lite ovilligt.

Sa till vetten att jag var orolig för att det var fång. Vi sprang medhenne på hårt underlag och hon var 2 grader halt på ena fram. Reagerade kraftigt på böjprov. Ingen värme i hoven. Ingen reaktion för visitertång. Ingen direkt puls. Inga problem med snäva vändningar. Möjligen när hon var tvungen att belasta det halta benet. Fick finadyn.

Idag: Rör sig fortfarande ovilligt. Tog ut hovis för att få tillbaka equipaken som hon blev av med för 2 veckor sedan. Han sa att det var defiitivt fång. Frågade vilka symtom som fanns. Han sa att hon var varm i hovarna. ( Har efteråt bett en kompis känna på alla hästars hovar i stallet och hon var inte varmare än någon annan.)

Vet inte vad jag ska tro. När jag satte tillbaka henne i boxen stod hon och sparkade bakut mot unghästen.

Ville väl egentligen bara skriva av mig och se om någon har någon idé. Möjligheten finns väl att hon har båda delarna. Ska ringa vetten imorgon igen.
 
Sv: Fång eller vrickning?

Tror du verkligen det är fång? Hur var symtomen senast?(eller hon kanske inte var i din ägo då?) Att det skulle vara fång utan varesej värme/puls i hoven eller reaktion på visitertång känns lite långsökt?

Låter som om det skulle vara en kraftig vrickning tex eller annan ledåkomma, då hon har böjprovsreaktion.

En veterinär som kommer till stallet kan inte göra speciellt mycket, det bästa är ju att åka till hästklinik där det finns tillgång till fler möjligheter att reda ut vad hältan beror på, tex röntgen. På de flesta kliniker finns även hovslagare som har stor erfarenhet av tex fång som kan komplettera undersökningen.
börja inte mixtra med hovarna innan hältan är utredd.
Ring till närmaste klinik och berätta vad du berättat här och se vad de säger.

Håppas pålle blir bra!
 
Sv: Fång eller vrickning?

Jag tycker inte alls det låter som fång.
Enl min erfarenhet brukar dessutom fång förvärras några dagar innan det blir bättre. (Fast nu fick du ju iofs medicin direkt)

Reagerar hästen på böjprov är det nästan garanterat något annat.
Tycker också du ska låta hästen genomgå en ordentlig hältutredning.
En distriktsveterinär kan bara konstatera ATT hästen är halt, och eventuellt ungefär var det sitter.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 414
Senast: bellala
·
Hästvård Min häst har börjat bli ovillig till att lyfta ena bakbenet, hon drar iväg med det och vill inte lyfta det. Det andra bakbenet lyfter...
Svar
16
· Visningar
1 285
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp