Fång igen, snälla hjälp mig....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 6 855
T

Tokmaja

NU har jag letat och inte hittat svar som passar mig så jag skriver en ny fråga.
Är helt uppgiven känner jag.

Ska gå från början.

MIn shettis fick fång för 2½ vecka sedan, ett lätt anfall enl veterinär, fick medicin och boxvila. Efter en vecka, när medicin avslutades, var hon helt symtomfri.
Står givetvis fortfarande på boxvila (det vill säga, sjukhage).

Hästen blev skodd för en vecka sedan och hovis märkte inget på henne då. (fångskoning)

När jag frågade vet. om när jag kunde sätta igång henne, så sa hon "lite lätt om 3 veckor om hon är symtomfri".
3 veckor har gått på fredag.

Vet. sa också att det var ok att ge henne hö. Det är inte jättelätt att få tag på halm här och det vet vet. och sa därför att hö var ok, bättre än inget liksom.

Har hört mig för lite, och får bara skäll från alla håll.(här och hästvänner)
Det jag har gjort, är att lyssnat på min vet. och min hovslagare.

Men jag får skäll för att jag gett henne hö.
Får skäll för att ingen röntken har gjorts, men det sa vet. INGET om..
Får skäll för att jag jag funderar över vart jag ska släppa henne i hage, har bara gräs i mina hagar, inte mycket, och säkerligen inte näringsrikt eftersom det är en gammal hage som är använd i många år, men dock gräs...
Nej jag ska bara ha henne i grushage... men det har jag ingen möjlighet till, då måste jag sälja henne i så fall. :cry:
Tänkte börja med lätta promenader till helgen, men då är jag ren idiot enligt vissa, för de ska stå minst 3 månader osv osv.

Vad sjutton ska jag göra??
När vågar jag släppa henne i hage igen??
När vågar jag börja promenera med henne??
Mår bara illa av det här nu känner jag, var så optimistisk efter att vet. och hovslagare tittat på henne.. nu känns det lika bra att ta bort henne.

Och hur gör ni som har gräs i hagen nu på hösten/vintern?
Man ska ju inte släppa dem på frostgräs tydligen, men om man bara har gräs i hagen??
Jag kan inte vänta till 10-11 innan jag släpper ut henne heller, jag är i stallet vid 6 på morgonen, sen åker jag och jobbar...
HJÄLP!!!
:cry:

Sv: Fång igen, snälla hjälp mig....

Du ska inte DRÖMMA om att ta bort henne för att du har "experter" som skäller!

Lyssna på vet. och hovslagare som är dom som har behandlat din häst och strunt i alla andra. :mad: Det finns folk som tror att dom är expert på allt.
Be också vet. om råd om hur du ska göra med hage.

Min ponny hade fånganfall i somras och min veterinär var också av den uppfattningen att han skulle få promenera igång när han var symptomfri. Jag byggde upp tiden sakta och jag såg väldigt tydligt hur han mådde bra av det. Min fick hö hela tiden, det var kraften som vet. var noga med att jag tog bort.

Lycka till! :banana: och som sagt, strunt i alla "experter" förutom de utbildade som har behandlat din häst!

Senast ändrad:

Det är inte lätt med fång, för det finns många olika teorier och alla hästar reagerar på olika saker.

Vet du varför hon fick fång? Är det gräset så bör du undvika det, ha en lite större sjukhage så får hon inte i sig så mycket. Beror fången på att hon har satt i sig för mycket kraftfoder, kanske hon ändå fixar att gå på bete. Men jag hade definitivt undvikit fruset gräs, och haft henne i sandpaddock/nerbetad liten hage/med munkorg eller inne, om det var fruset ute.

Men det är klart att hon måste få hö. Halm innehåller inget protein och täcker inte hästens näringsbehov alls. Kraftfodret hade jag dock tagit bort.

Var fången så lindrig som du beskriver och hon är helt symptomfri nu, utan dubbelslående steg och att hon vänder ok även i snäva vändningar, så är det knappast nödvändigt att röntga. Visst kan man göra det, för att vara säker på att hon inte fått hovbenssänkning/hovbensrotation, men det är inget krav. Viktigast är ju att hon är symptomfri.

Det finns ingen anledning att få panik, sälja eller ta bort henne för det här.

Har du gräs i hagarna, ha henne i en liten hage och fodra med hö.
Promenera med henne kan du säkert göra om hon är symptomfri, men vänta med att anstränga henne.

Jag har själv en liten ponny som inte tål fruset gräs, så hon får stå inne om det är för fruset ute. När det är riktigt mycket snö kan hon gå ut. Andra alternativ är sjukhage och munkorg. Det finns alltid lösningar...

Usch jag vet precis hur uppgiven du känner dig! Fick fång på min ponny i våras och det är verkligen inte lätt att hanskas med!

Berättar vad jag har gjort så får du plocka något från det om du vill :-)

Jag började som du med boxvila och ingen mat. Började sen med halm vilken var i uselt skick och fick snabbt gå över till hö. Höet fungerade jättebra på henne. Gav henne under hela denna perioden bakjäst för att hjälpa magen på traven, hjälpte verkligen! Hovslagaren var ute och fångverkade henne men inga sjukbeslag.
Efter några veckor tog jag henne till klinik för röngten eftersom hon fortfarande hade puls i främst höger fram. Trodde det var helt kört MEN röngten visade en ytterst lite rotation och hon fick kilar på sig som hon plockade av under natten den rackaren. *hmm* Så dom struntade vi efter inrådan av veterinären...

Sen började jag sakteliga släppa ut henne i en hage som jag harvat upp och gjort fri från gräs. Och en munkorg från Globus införskaffades till henne, denna har hon på sig varje dag hon går ut! Detta för att det såklart växer upp lite gräs här och där och sen har jag den som "skydd" fall i fall hon kommer ut från hagen vilket man aldrig kan garantera...

Vad du ska göra kan jag inte säga men jag delade med mig av vad jag har gjort och är det något du tycker låter bra så gör du det :-)

PM:a gärna om du vill fråga något mer! Lycka till och jag vet hur jävligt det känns!!!

SJÄLVKLART måste hästen få hö! Fånghästar ska ej svältas mer än möjligen de 1:a dygnen vid akut fång.

Om ponnyn är tjock och behöver bantas är det viktigt att göra detta sakta och succesivt ffa då det är en shetlandsponny. Feta shetlandsponnyer som svälts har en stor risk att få hyperlipemi. (och dö!)

Om hästen så snabbt blev symptomfri som du skriver. (Även utan smärtsillande? ) så har troligen ingen hovbensrotation skett. Är man van kan man även utan röntgen se om hovbenet roterat, om ej direkt så i alla fall då det gått någon månad.

Man avråder numera att akut åka in och röntga fånghästar. De ska stå i strikt boxvila och ej tvingas belasta sina hovar mer än nödvändigt vid transport. Dessutom så visar röntgen vid akut fång bara hovbenets läge denna dagen det kan snabbt ändras och alltså se helt annorlunda ut ett par dagar efter.

Röntga kan man göra då det akuta stadiet är över inför ev. sjukbeslag osv.

Om du ej kan ordna någon hage utan gräs nu i höst så kan du väl stänga av en bit av den befintliga hgen släppa andra hästar där för att beta av och sedan använda den biten till fånghästen.

Det kan hända att du kan låta hästen försiktigt vänjas vid gräs igen men du ska nog undvika det denna säsongen då den nyss haft akut fång.

Lägger till också:

Till saken hör också att jag har tagit bort ponnyns kompis, och det kommer en ny häst i oktober.
Hon kan därför inte gå med munkorg, måste ju kunna försvara sig.

Har inte fler hästar heller, vilket gör att hon måste ju ut och "sällskapa" den nya.

Hon fick fången av det frusna gräset som var för nån vecka sedan, en natt... Hon har aldrig reagerat på fruset gräs förut...
Till saken hör också att hon i år är ovanligt fet, och inte alls i form, hon brukar ha hyffsad kondis i alla fall och jag tror att det har "räddat" henne förut.
Jag kan ha en liten hage så hon får begränsad tillgång till gräs tills nya hästen kommer, men sen måste jag släppa med henne... har inte utrymme till flera hagar tyvärr...

Usch.
Fan som veterinären sa när hon var ute hos mig.... :(

Tack för era svar för den delen!!

SJÄLVKLART måste hästen få hö! Fånghästar ska ej svältas mer än möjligen de 1:a dygnen vid akut fång.

Om ponnyn är tjock och behöver bantas är det viktigt att göra detta sakta och succesivt ffa då det är en shetlandsponny. Feta shetlandsponnyer som svälts har en stor risk att få hyperlipemi. (och dö!)

Om hästen så snabbt blev symptomfri som du skriver. (Även utan smärtsillande? ) så har troligen ingen hovbensrotation skett. Är man van kan man även utan röntgen se om hovbenet roterat, om ej direkt så i alla fall då det gått någon månad.

Man avråder numera att akut åka in och röntga fånghästar. De ska stå i strikt boxvila och ej tvingas belasta sina hovar mer än nödvändigt vid transport. Dessutom så visar röntgen vid akut fång bara hovbenets läge denna dagen det kan snabbt ändras och alltså se helt annorlunda ut ett par dagar efter.

Röntga kan man göra då det akuta stadiet är över inför ev. sjukbeslag osv.

Om du ej kan ordna någon hage utan gräs nu i höst så kan du väl stänga av en bit av den befintliga hgen släppa andra hästar där för att beta av och sedan använda den biten till fånghästen.

Det kan hända att du kan låta hästen försiktigt vänjas vid gräs igen men du ska nog undvika det denna säsongen då den nyss haft akut fång.

Hon slutade med medicin förra fredagen, inte i fredags alltså utan veckan innan, och under helgen efter gick hon helt obehindrat och då hade hon alltså ätit medicin i en vecka.
Idag, men "fångskoning" vill hon själv springa osv, även på grus (har tvättat henne lite när jag pysslat extra med henne så jag har gått på uppfarten till vattenslangen, och dit går hon (springer hellst) utan problem.)

De rekommendationer jag varit med om när det gäller fång, dock ej på egen häst. Hö många många gånger per dag, fast i mycket små mål. Probimin, eller annat mag stabiliserande medel. Box i mjukt underlag under den akuta fasen, eller sjukhage med liknande underlag. Man har börjat promenera hästen efter ca 2 veckor förutsatt att den varit symptomfri, men fortsatt kontroll av mat samt magmedel.
Hovslagare som utfört sjukbeslag eller verkning i första skedet.

Röntgen har ordinerats fast bara om nya symptom blossat upp, de hästar som återhämtat sig har åkt in och röntgat efter ca 6-8 veckor för att kontrollera om säkning eller rotation finns eller ej.

Men jag tror inte på att svälta hästen med halm, fång beror ju inte på proteinet utan en störning i mag och tarmflora därför bör ett jämnt foderintag ske som täcker den jordnära behovet. Att fodra med halm, för att sen övergå till hö eller annat ger ju ännu en förändring som kan störa igen med nya symptom som följd.

Det är jättesvårt med fånghästar. Dock hade jag undvikit gräs mer i år, eftersom det inte är länge sedan hon hade fånget, det är ju som sagt stor risk att det blir fler frostnätter vid den här tidpunkten på året.
Jag tycker din vetrinär är lite väl våghalsig när denna rekommenderar igångsättning så snart efter anfallet, här säger dom minst 6-9 månader efter dom blivit symptomfria, eftersom hoven ska ha en möjlihet till o bli frisk innan belastning.
Givetvis ska hästen ha tillgång till hö, den kan inte svältas, men om den är tjock så kanske banta lite sakta.

Reagerade hon på fruset gräs, så måste du se till att hon inte får tillfälle att äta det igen, då är risken stor att hon får återfall.

Min ponny reagerar direkt på fruset gräs, vilket gör att hon måste stå inne den årstiden. Jag vill inte riskera att hon får i sig ens små mängder, eftersom jag vet hur känslig hon är. Däremot fungerar det bra med "vanligt" gräs, och hon går på bete på somrarna med de andra hästarna utan munkorg. Hon blir dock inte ett dugg tjock :crazy:

Men att det kommer en ny häst behöver inte innebära något problem, du kan ju göra en liten "sjukhage" i den stora hagen åt din häst, så har de sällskap av varandra ändå.

Jag var i nästan samma situation som du när min ponny fick fång.
Mina hagar är också stora med gräs i året om.
Nu går mina på lösdrift och det funkar bra. Alltså äter de gräs typ alltid.

Såg att detta blev långt :o

I alla fall... så fort min ponny kunde gå problemfritt var jag ute och gick promenader. Man lärde sig snabbt hur länge man kunde gå, började nog med 5-10 min. När jag kunde promenera henne ca 45 min utan problem började jag även trava (springa) med henne. När vi gjort det nån vecka började jag rida. Från att jag började skritta tog det ca 2 månader innan jag började rida. Nu hade jag inte möjlighet att promenera varje dag utan det blev 2-3 dgr i veckan.
Hon gich att rida som vanligt ca ett halvår efter.

Hagen löste jag som så att jag byggde en lång smal gång ca 5 m bred längs med kanten på den stora hagen. Och använde mig sen av elrep som jag satte upp tvärs över gången till en "lagom" liten hage. Efter hand som gräset betades av så flyttade jag elrepet nån meter. Hon fick samtidigt hö och halm.
Tillslut var ju hela gången öppen, fördelen med att göra som en gång var att eftersom man inte ville att hon skulle äta så mycket gjorde det ju inget att de trampade ner en del av gräset och sen kunde de ju springa/röra på sig ordentiligt om de ville.

Om du sätter upp en sån gång nu till din shettis så kan han gå där i liten hage där du flyttar elrepet allt eftersom. När nya hästen kommer kan du kanske låta den springa lite i stora hagen först och sen kan du öppna upp hela "gången" och släppa de båda i "gången" så de kan springa och hälsa lite. Sen är det bara att sätta tillbaka shettisen i minihagen så kan du ju låta nya hästen gå lite i stora hagen. När gången har utvidgats och hästarna lärt känna varandra mer kan även den nya hästen komma in i gången och hjälpa till att beta av. Sen kan man ju flytta gången så man betar på annat ställe i hagen. Jag gjorde så och sen vintertid när det är snö och de inte hittar så mycket gräs får de gå ut i stora hagen.

Jag har inte haft någon munkorg på min häst. Ska kanske tillägga att ponnyn som fick fång var en D-ponny och tyvärr överviktigt just då den andra ponnyn är en shettis men har inte fått fång. Så jag hade ingen bra häst att sätta som betesuppätare ;)
Men det löste sig i alla fall.
Har heller inte haft tillgång till grushage.

På sommaren har jag gjort likadant med en gång i hagen som utvidgas allt eftersom.

Just det, jag har även börjat ge Speedi-beet för att blanda ut mineralerna. Jag hade problem att hitta nåt smidigt sätt att blanda ut dem i för jag tyckte att hon fick små små fångtendenser vad jag än gav. Och så såg jag tips om det fodret här. Sen dess har hon varit helt ren även om hon råkat beta lite länge nån dag på kraftigt gräs under övergången till nästa ruta i gången.

Det var lite av mina sätt att lösa den knepiga situationen. Ang. den lilla gräshagen så är det på inrådan från min veterinär då min inte kunde stå inne dygnet runt alls pga att hon har haft bronkit en gång i tiden och får det lätt igen om hon står inne för mycket.

Ja, detta var rörigt men jag hoppas att det blev lite positivare i alla fall. Och hoppas att nåt av tipsen hjälper.

MIn vinterhage är inte speciellt stor egentligen, men det är ändå lite gräs i det året om, fast absolut inte mycket, och inget kraftigt gräs alls.
KÄnns bökigt att ha sjukhage i hagen med ny häst, då måste jag ju hela tiden bygga "dubbel" hage, så att de inte kommer åt att hälsa på varandra.
Usch.
Nej det här känns inte alls bra.

Frågan är ju också hur man menar att hästen ska vara "igång", för mig nu under vintern handlar det mest om underhållskondis, trava på längst vägarna liksom.
Om det är en häst som ska hoppa eller träna hårdare förstår jag absolut att man ska ta det lugnt längre.
Det körningen/motioneringen hon kommer att göra närmsta halvåret, fram tills våren helt enkelt, är sådan som hon måste klara, fixar hon inte det fixar hon heller inte att springa i hagen typ.

Men är frostgräs farligt även senare?
Trodde mer att det var nu som det var farligt, medans det finns näring i gräset, senare är det ju i stort sett bara torkat vatten med tuggmotstånd... Eller har jag fel??

Hon gick fortfarande på bete när hon fick fången, så det blev ju ett tvärkast in liksom, de hade fått hö men hon hade valt att inte äta av det...

Senast ändrad av en moderator:

Fruset gräs är lika farligt hela året (åtminstone i södra delarna av Sverige).
Min ponny fick sina fånganfall i början av februari första året, nyårsafton andra året och dagen innan julafton tredje året :eek:
Nu har hon dock varit symptomfri i snart 3 år (efter att vi införde utegångsförbud när det fanns fruset gräs ute).

Men är frostgräs farligt även senare?
Trodde mer att det var nu som det var farligt, medans det finns näring i gräset, senare är det ju i stort sett bara torkat vatten med tuggmotstånd... Eller har jag fel??

Så vitt som jag förstått det så är det inte farligt längre när gräset slutat växa - dvs mitt på vintern om det är ordentlig vinter. Så fort det blir plusgrader och gräset får näring till att växa blir det farligt igen! (fruktan bildas, det som i de flesta fall utlöser fånganfall)
Så man får ha koll på vädret och helst se till att de hela tiden har annat att tugga på så de inte går o gräver i marken efter gamla grässtrån (eller annat de kan stoppa i sig som stör i deras mage!) ... Ha t ex fri tillgång på hö/halm.

I övrigt - varför skulle du inte få ge din häst HÖ? Vad syftar dina "vänner" på? Har de inte färskare kunskap om fång än så? Om det är för att de tror att det är PROTEIN som är boven till fång så kan du säga till dom att det var många år sen forskningen gick framåt och numera vet man att protein inte har med fång att göra - det är kolhydraten fruktan som är största boven. (sen kan i prncip vad som helst ge en känslig häst en störning i magen vilket i vissa hästar ger en fångattack)

Ja fast det finns väl fruktan i hö också... det var väl mer det min "vän" syftade på tror jag.

Fruset gräs är lika farligt hela året (åtminstone i södra delarna av Sverige).
Min ponny fick sina fånganfall i början av februari första året, nyårsafton andra året och dagen innan julafton tredje året :eek:
Nu har hon dock varit symptomfri i snart 3 år (efter att vi införde utegångsförbud när det fanns fruset gräs ute).

Utegångsförbud???
Jag avlivar hellre än att låter hästen stå kvar i boxen hela dagarna. Fy så grymt.
Jag kommer ha fruset gräs, blir det inte snö, ja då finns det fruset gräs... spelar ingen roll vart jag har henne, visst kommer de att trampa ner det mesta av det som finns bara de blir två, men lite kommer hon att få i sig.

Jag kommer ha fruset gräs, blir det inte snö, ja då finns det fruset gräs... spelar ingen roll vart jag har henne, visst kommer de att trampa ner det mesta av det som finns bara de blir två, men lite kommer hon att få i sig.

Det är ännu grymmare att låta hästen få fång igen! Ordna en gräsfri hage är inte så svårt om man vill.

/Maria

"Utegångsförbudet" gäller bara i hage med gräs i. För övrigt rids hon, promeneras, går lös i ridhus/paddock/sandhage. Och när det är ett tjockt packat snölager och minusgrader kan hon även gå ute i "vanlig" hage. Det är sånt pyssel man måste ställa upp på om man har en fånghast.
Fixar man inte det så är det lämpligare att överlåta hästen till någon som tar sig det besväret. Att släppa den på fruset gräs och riskera ytterligare smärtsamma fånganfall är inget alternativ som jag ser det. Och varför avliva en häst som kan må bra och vara symptomfri med rätt behandling?
Jag tycker du ska fundera lite på vad DU kan göra för din häst för att hon ska slippa äta fruset gräs. Du har ju fått ganska många förslag i inläggen i denna tråden, dela av hagar etc. Nog måste det finnas några sätt som kan fungera även för dig.

Ja fast det finns väl fruktan i hö också... det var väl mer det min "vän" syftade på tror jag.

Men det är mycket sällan DET fruktanet som finns i hö är utlösande faktor. Dessutom *tipsar* är fruktan vattenlösligt och du kan genom att SKÖLJA/BLÖTLÄGGA höet minska på fruktanet! ;)

Men kan absolut inte ge en häst BARA halm iaf! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 238
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 181
Senast: Mint
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 990
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka