• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 867
A

aska

Har nu hört detta från flera håll: att det kan vara fång trots att hästen bara är halt på ett ben. Visst kan fång leda till att hästen lättare får hovböld men. Vad vet ni om detta?

Vad jag själv tyvärr fått uppleva är att fång kan vara väldigt diffusa symptom ibland. Det var en hälta som kom och gick tydligt i ett ben, men inte märktes i de andra benet. Hältan var alltså inte ens konstant utan var nästan borta vissa dagar.

Hästen kan få fång bara i en hov. Min hade det för exakt ett år sedan(senare fick han på alla, men det är en annan historia)
Det innebär att man får en inflamation i hoven som påverkar lammellkoplingen mot hovbenet. I mitt fall fick min häst även rotation på endast en hov. Det kan bero på något yttre som felbelastning i hoven, dålig skoning mm. Det finns ju både mekanisk och foderrelaterad fång. När det bara drabbar en hov så tror jag mer på mekanisk fång.

Vår ponny har haft rotation i endast en hov! Han blev bara halt på det benet, en del hästar visar inte ens hälta utan blir bara lite "knackiga"...

Fång börjar på en hov och "sprids" till dom andra efterhand. Min hästs fång började på vänster bak.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 042
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
478
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 383
Senast: Emiro
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka