Bukefalos 28 år!

fånga i boxen!

E

emmasodergards

jag har väl inte själva problemet att fånga henne, men det är de att hon gärna går i från och ställer sig med huvudet i ett hörn. blir lite ledsen av de då de känns som hon inte vill komma till mig, annars är hon ju hur snäll som helst! skulle vara så mycket roligare om hon kom fram till en så man fick sätta på henne grimman. nån som har tips på hur man kan få ett bättre bemöttande när man kommer till stallet?
 
Sv: fånga i boxen!

Tänk på vad du gör och hur du gör det.
Hon är inte "dum" för att hon inte kommer till dig, det finns en (eller fler) fullt logisk förklaring till det. Logisk ur hästens synvinkel.

LIA
PS! Jag vet inte om jag törs säga det igen, men tänk inte "fånga"!
 
Sv: fånga i boxen!

Troligen så gör hon någon negativ anknytning när du ska ta henne. Händer det bara med dig eller med andra också? Kan vara t.ex något i träningen, utrustning m.m. Vill inte hästen komma till en behöver inte det vara hela världen men det kan vara en pik att något inte står helt rätt till.

Niklas
 
Sv: fånga i boxen!

Så gör min när han inte är redo att gå ut, enkelt. Jag står vid boxdörren och väntar tills han vänder om, om jag inte har tokbråttom förstås. Det har hänt att jag gått därifrån en stund och DÅ går det minsann bra att komma ut.
 
Sv: fånga i boxen!

jag har väl inte själva problemet att fånga henne, men det är de att hon gärna går i från och ställer sig med huvudet i ett hörn. blir lite ledsen av de då de känns som hon inte vill komma till mig, annars är hon ju hur snäll som helst! skulle vara så mycket roligare om hon kom fram till en så man fick sätta på henne grimman. nån som har tips på hur man kan få ett bättre bemöttande när man kommer till stallet?

Jaha (nu kommer en massa ramaskrikande här snart:eek: ), men varför inte ta med något godis?

Eller ställ dej i dörren tills hon kommer. Ge den tid.

Vad innebär det för hästen att du kommer? Hålller du på (som en del andra man läser om här :crazy: ) med en massa "lekande" i tid och otid (bara frågar) som den är fruktansvärt trött på?
Jag tror inte hästar vill bli runtskuffade och ledarskapstränade jämt och ständigt (de vet nog vem som bestämmer ändå:angel: )

Att vid behov göra övningar är nog bra men inte att alltid h¨ålla på.
Men det kanske du inte gör?

Har du haft hästen länge? Vet hon att du är "hennes människa"? Eller springer massor av folk där som hon inte bryr sej särskilt om?

Det kan bero på mycket. Men om du respekterar hästen och det innebär något trevligt att du kommer så kommer hon nog att visa det då.

Eller så råkar du alltid komma när hon just ätit och vill stå ifred och sova lite? Prova att komma strax innan matdags så möter du nog en alert häst som kommmer till dörren:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 711
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 277
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 970
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 811
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp