Fängelsestraff - en föråldrad metod?

Suck! Snacka om att haka upp sig på en faktor. Det finns ju fler faktorer förstår du väl? Och nej, frälsning är långt ifrån alltid någonting bra. Men det brukar vara nånting som ofta hjälper just svenska fångar. Tex har vi ju han i kartellen som blev frälst och bytt liv. Jag är själv ateist så det är knappast så att jag tror att gud är en lösning, tog upp det som en sak man kan notera. Slappna av, allt är inte en tävling om vem som har rätt eller fel.
Jag gillar filosofiska tankegångar och det passar in i denna tråd.

Suck! Snacka om att haka upp sig på en faktor. Det finns ju fler faktorer förstår du väl? Och nej, frälsning är långt ifrån alltid någonting bra. Men det brukar vara nånting som ofta hjälper just svenska fångar. Tex har vi ju han i kartellen som blev frälst och bytt liv. Jag är själv ateist så det är knappast så att jag tror att gud är en lösning, tog upp det som en sak man kan notera. Slappna av, allt är inte en tävling om vem som har rätt eller fel.

:confused: Givetvis finns det fler faktorer, men av allt som spelar in valde du att lyfta fram kärlek och religion vilket jag tycker är väldigt konstigt. Jag tror inte religion och tro är viktigt alls för att förebygga återfall i brottslighet, däremot är det fullt möjligt att det i många fall kommit "på köpet" vid en förändrad livsstil.

Sen är det nog du som behöver slappna av, bara för att man inte håller med innebär det inte att man tävlar :confused:

Vill du diskutera filosofiska tankegångar så väljer du lämpligtvis ett område som du behärskar, så att du har möjlighet att förstå vad du själv skriver utan att göra bort dig för mycket.

Tyvärr behöver vi fängelser och psykiatrisk tvångsvård. En del är helt enkelt för farliga för sin omgivning och någonstans behöver vi ett tvång när någon uppträtt oacceptabelt i samhället. Men som @sjoberga säger, det får aldrig komma in en hämndkomponent när man avväger vad straffet ska bli. Det hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.

Däremot, som @purity_666 är inne på, ska man mer eller mindre inte ha något val när det gäller att genomgå behandlingsprogram som är riktade mot det brott man begått. Tex tycker jag att man inte ska kunna få släppas fri i förtid om man inte deltagit i behandlingen. En större stöttning när man kommer ut behövs också.

Var religion och kärlek kommer in i ett statligt behandlingsprogram för förbrytare vet jag inte.

Vad är skillnaden mellan hämnd och straff? Egentligen? Vem som bestämmer det eller något annat? Person X gjorde Y mot Z och därför bestraffas X. Antingen av samhället eller av Z. För Y är inte tillåtet...
De flesta är nog överens om att det inte alltid fungerar så bra med fängelse för att förändra ett beteende, men det är troligen helt nödvändigt i de fall det handlar om att skydda samhället från vissa individer. I andra fall finns det kanske fler alternativ som har bättre möjligheter att bryta en kriminell bana, åtminstone för de som fångas upp i tid.

Jag hörde ett program med Leif GW Persson. Han pratade om statistiken kring återfall och att den risken var hög. Sen sa han att någon enstaka inte återfaller och då beror det ofta på frälsning eller kärlek.

Själv tänker jag att det mest effektiva borde väl vara att ta tag i folk i tid? Redan i skolan eller i alla fall då folk börjat göra småbrott.

Jag är själv ateist så det är knappast så att jag tror att gud är en lösning, tog upp det som en sak man kan notera. Slappna av, allt är inte en tävling om vem som har rätt eller fel.
Slappna av själv :). Du lyfte kärlek och eller frälsning som fungerande metoder. Jag frågar då hur man skulle kunna applicera dessa metoder i Sverige eftersom jag själv inte ser det som görligt. Det var allt. Det hade varit fritt fram från början att säga "nej, det är ju givetvis fullkomligt ogörligt" eller vad du nu råkar tycka.

Visst är det så, men det är ju inte alls så lyckat. En dag i fängelse kostar samhället 4000 kr per fånge. Sedan återfaller en stor majoritet i kriminalitet igen.
Jag jobbar med detta när de kommer ut. 4000 är ett kap! De kostar förbannat mycket mer ute.
Snattar stjäl förstör misshandlar langar rånar mördar och dessutom plågar de sina egna kroppar och skaffar barn och djur i mängd.

Vad är skillnaden mellan hämnd och straff? Egentligen? Vem som bestämmer det eller något annat? Person X gjorde Y mot Z och därför bestraffas X. Antingen av samhället eller av Z. För Y är inte tillåtet...
De flesta är nog överens om att det inte alltid fungerar så bra med fängelse för att förändra ett beteende, men det är troligen helt nödvändigt i de fall det handlar om att skydda samhället från vissa individer. I andra fall finns det kanske fler alternativ som har bättre möjligheter att bryta en kriminell bana, åtminstone för de som fångas upp i tid.

Extremt stor. Hämndmotiv ska inte förekomma som motiv för straff i ett modernt samhälle. Och Z får inte heller hämnas genom att begå brott mot X, då ska båda vårdas för att avbryta sin kriminalitet och samhället skyddas från deras brott.

I USA är det helt uppåt väggarna, där anhöriga till offer är med och sätter villkoren för eventuella benådningar.

Hämnd och skydd för samhället är två helt väsensskilda motiv för straff.

Vill du diskutera filosofiska tankegångar så väljer du lämpligtvis ett område som du behärskar, så att du har möjlighet att förstå vad du själv skriver utan att göra bort dig för mycket.
Och s alltid kommer du in med lite personliga påhopp och uppläxning. Varför är jag inte förvånad? Jag har knappast gjort bort mig genom att lyfta kostnader och att få bryter sin kriminella bana efter ett fängelsestraff. Att jag skrev att frälsning och kärlek s brukar bryta den banan hos tungt kriminella är knappast att göra bort sig. Kan du försöka att inte skriva så spydligt och elakt så fort du inte håller med? Vad får du ut utav att vara så elak?

Jag hörde ett program med Leif GW Persson. Han pratade om statistiken kring återfall och att den risken var hög. Sen sa han att någon enstaka inte återfaller och då beror det ofta på frälsning eller kärlek.

Själv tänker jag att det mest effektiva borde väl vara att ta tag i folk i tid? Redan i skolan eller i alla fall då folk börjat göra småbrott.

Precis det var nog därifrån jag fick det med kärlek och frälsning ifrån.
Det är dock ingenting staten kan fixa åt fångarna, frågan är hur man effektiviserar straffen så att det blir så låg kostnad som möjligt.
Kriminella måste ju komma in i samhället på något vis och betala av det dom kostat som kriminella.
Sen borde man utreda det mentala också. Jag tror att många tungt kriminella har någon störning. Obs JAG tror.

Och s alltid kommer du in med lite personliga påhopp och uppläxning. Varför är jag inte förvånad? Jag har knappast gjort bort mig genom att lyfta kostnader och att få bryter sin kriminella bana efter ett fängelsestraff. Att jag skrev att frälsning och kärlek s brukar bryta den banan hos tungt kriminella är knappast att göra bort sig. Kan du försöka att inte skriva så spydligt och elakt så fort du inte håller med? Vad får du ut utav att vara så elak?
Jag ser inga personliga påhopp, inga elakheter heller. Varför starta en tråd om ett sakligt/viktigt ämne där du har mycket bristande kunskap o insikt?
Du kunde ha skrivit "jag har hört o läst xxxxxzz" är det verkligen sant? Vad kan man göra åt det? T ex.

Det vore ju intressant att veta vad han fått det sistnämnda ifrån. Talade han om brott generellt eller en specifik typ av brott? För att endast "någon enstaka" inte återfaller låter ju faktiskt en aning värre än det är. GW Har visserligen sina poänger men det är hel del svammel också, så jag tar det med en nypa salt om jag inte vet källan.

Det jag läst från intervjuer där dömda nämnt frälsning så har det ingått i "det nya livet" som också inneburit andra saker, t.ex. att leva nyktert. Jag tror ju att det påverkar mer än den sk frälsningen.

Jag ser inga personliga påhopp, inga elakheter heller. Varför starta en tråd om ett sakligt/viktigt ämne där du har mycket bristande kunskap o insikt?
Du kunde ha skrivit "jag har hört o läst xxxxxzz" är det verkligen sant? Vad kan man göra åt det? T ex.

Fast det är väl inte så konstigt? Man kan ju vilja diskutera för att lära sig mer om något man inte vet så mycket om.

Jag har aldrig påstått att alla mina tankar och funderingar är ren fakta. Jag anser heller inteatt man gör bort sig om man ställer frågor eller säger vad man tycker och tänker.
Det känns olustigt när du hela tiden måste läxa upp folk utan att delta i diskussionen från början? Kan du inte skriva hur du ser på frågan UTAN att trycka ner folk som ser svaret från en annan synvinkel? Jag har som sagt aldrig påstått mig vara en expert på fängelsestraff.

Dessutom är rubriken ifrågasättande. Jag vill med andra ord höra andras tankar och argument, kloka buke har fått mig att se annorlunda på saker och ting, just detta ämme tror jag man kan vända ut och i på utan att behöva förminskas. Eller? Kan vi återgå till ämnet nu?

Vad tänker ni kring detta ämne? Är fängelse en ineffektiv och föråldrad metod? Många kriminella (majoriteten ) återfaller i sin kriminella livsstil efter avtjänat straff, SAMT skapar ett större kontaktnät inne i fängelset? Läste en blogg där personen efter fängelsestraffet låter oerhört hatisk mot samhället. Finns ju statistik som bevisar att fängelset som det ser ut idag knappast är speciellt brottsförebyggande. Däremot är kärlek och religion ofta väldigt effektivt.

Borde man ändra synen på brott och straff?

Nej, jag anser inte att det är förlegat. Tvärt om skulle påföljderna bli mer kännbara.
Påföljd efter ett brott har flera aspekter. Ett av dem är att det ska finnas en "rättvisetanke", alltså brottsoffren ska på något sätt få upprättelse. Därav fängelse, böter eller annan kännbar påföljd. Tyvärr står väl inte påföljderna i proportion till brotten, enligt min mening.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka