Fångsymptom

L

LivJ

Jag skulle vilja veta vad för symptom era hästar som har haft fång har uppvisat. Vilket är det mest tydliga symptomet och hur har de betett sig? Har de t ex vägrat gå eller varit dåliga i magen.
 
Sv: Fångsymptom

Puls i frambenen brukar vara det första tecknet på min pålla.....sen brukar hältan komma som ett brev på posten om det inte behandlas i tid. :(
"fångnacke" är ju typiskt med om det gått en längre tid (fetma) :crazy:
 
Sv: Fångsymptom

Gått konstigt, som med dubbelslag fram eller vad man säger (sätter ner trakten före tån). Eller egentligen är väl värmen det första tecknet, sen kommer det där. Iafl på de hästar jag vet.

Usch vilken hemskt sjukdom det är... :(
 
Sv: Fångsymptom

asså dte breukar väll vara så att hästen är varm i fötterna elr diagonalt elr på ena sidan elr fram..
sellan att det är båda bak.
om man känner att dom är varma ska man ta in dom flera g om dan elr kolla dom i hagen..
nån sa att hästen blir hård om rumpe stumpen :) men vet inte om dte stämmer...
 
Sv: Fångsymptom

Min häst har fått fång första gången i år. Dum som jag var fattade jag inte det direkt men till nästa gång kommer jag vara super lyhörd.
Hon var inte varm eller hade puls utan det första var att hon gick imot liiite i ridningen, sedan drog hon ut i kanten någon gång. Ringde vet och fick tid 5 dagar efter och då hade hon lite puls men fortfarande inte så varm, doch halt mest höger fram. Vet trodde inte att det var fång utan fick annan diagnos. Det gick 4 dagar till sedan fick hon ett anfall och inte ville gå alls. Tog ut distriktaren direkt och hon fick smärtstillande, stackars liten...
Det kan verkligen vara klurigt med fång...
 
Sv: Fångsymptom

Min ena häst fick akut fång förra året. Han blev halt, hög puls båda fram och ville inte gärna röra sig.

Fång finns i fyra steg. Den lindrigaste kan vara lite stelhet och kanske att man inte ens märker att det är något knas alls.

Saker att hålla utkik efter är tex, konstig avföring, svullna ben, ökad värme i hovarna, ökad digital puls, ovilja eller stelhet när dom rör sig, höjd kropps temp, tråkig päls, öm vid visitering med tång.

Det spelar nog ngen roll vilken häst du tittar på så kan du nog se lite fång tendenser där... Så är det iallafall för mig numera - jag har fått fång nojja!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fångsymptom

Jag har med fång noja :angel: Skönt att höra att man inte är ensam !!
Tyckte att de resterande 3 hästarna här hemma var lite stelbenta när jag tog in dem nu ikväll.
Har en på boxvila pga fång.
Tror faktiskt att fång även drabbat maken här hemma han är med ömfotad :rofl: med puls.
 
Sv: Fångsymptom

Ja vem har inte fångnoja? Har 2 araber med fång eller rättare sagt de har haft fång tidigare men är bra just nu (första hade fång maj-04 med återfall sept-04, den andra fick fång jan -05 med två återfall i april-05). Dessa går inte på bete eller gräs över huvudtaget men nu inbillar jag mig att shettisarna oxå har fång var o varannan dag. Igår trodde jag tom att varmblodet hade fått en sväng.
 
Sv: Fångsymptom

Min valack blev stel, jag trodde det var för att han vilat en vecka. Han gick stelt med bakbenen, satte hovarna i marken långt framför sig, så långa stela steg med bakbenen.
Fram märkte jag inte så mycket, men det var väl för att hela han blev helt konstig. Han fick fång och hovbensrotation på alla hovar.
Varma hovar har han alltid, han är sån helt enkelt, så det kan inte jag känna efter om jag inte ridit (då blir de svala). Puls i kotorna är tecken på fång (tänk på att efter ridning kan man bli lurad av puls).
Kolla tandköttet varje dag, förändring i färgen (åt det märkare hållet) kan tyda på fång. Svullnader i bog/halsparti likaså.
 
Sv: Fångsymptom

Ja fy fan det är en grym sjukdom :( Jag red min häst två dagar i tron om att stelheten skulle lossna.. Men när jag sadlat och lett ut på stallplanen för att påbörja ett tredje pass såg han så olycklig ut så jag vände och gick in igen :crazy:
Att behandlingen sen dröjde ytterligare TVÅ veckor ( :eek: :cry: ) pga. veterinären är en annan historia.
 
Sv: Fångsymptom

Min tjej som fick fång för 3 veckor sedan rörde sig så konstigt i hagen, kunde ej vända utan hoppade när hon skulle runt, gick stappligt dom färsta stegen och sedan ganska bra men bara en liten sträcka, så var det tvärstopp och jag fick lirka med henne, så gick hon en bit tills vi komm till stallet.Verkade inte direkt halt-utan rörde sig konstigt.Men hade varma hovar. Tog in henne i stallet för natten (förstod innerst inne att hon fått fång..)Ringde vet. på morgonen som kom på en gång!Hon åt med god aptit..
Då var hon svullen i h.f ben.Stod inne i 10 dagar och sjukhage i 7 dagar, nu har jag börjat släppa ut henne i stora hagen en stund varje dag med munkorg på, visar ingen hälta i något ben och hon rör sig ganska friskt-har ju stått still länge.
Vad är fång nacke min tjej fick en bula/svullnad under halsen i samband med fång anfallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 370
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp