Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 826
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Äter ;) Överlistat var kanske fel ordval så ensamt, men han har listat ut en ätteknik som är förbluffande, och lyckas tömma även trippla, småmaskiga hönät på förbluffande kort tid. Tragglade ju med det i samband med fånget, med både hö och silage i nätet. I början funkade det, sen tog det honom 20 min tömma det på 1 kg hö. Blandade i halm noga (iom han inte åt halm då blev han tvungen sortera ut). Funkade några dar, sen nere på samma tid. Satte ett till utanpå, funkade några dagar, sen ett tredje. Provade hänga lågt, högre, ut från vägg, mot vägg, över vägg, olika nät, när på varandra, 'trassla' nätet innerst lite, packa silage innerst och halm 'mellan' näten utanpå, vika snurra och dona med näten (det som tog mest tid var nog för matte få loss, upp och fylla på och sinnrikt surra igen nät och grejer, jag var sysselsatt hela semestern ;))

Sen byggde jag ju de där begränsade automaterna. För att förkorta och illustrera, så det första locket jag byggde fick han inte ut NÅGOT ur första natten. Efter 1 v åt han upp rubbet på extremtid, tror det diffade sådär 10 min mot inget alls (på 4kg, dvs 4 kg i 'automaten' gav 10 min mer ättid än 4 kg löst). Jag har en halvfärdig prototyp nummer 347 att prova, men jag kom liksom av mig när jag fick hitta på nytt varannan dag.

Han är lika med 'allt' sånt. I början med munkorg fick han inte i sig knappt något, sen kom han på tricket och förfinar det. I höstasså 'sög'/slurpade han in stora tussar silage genom det femkronestora hålet i munkorgen efter ett par dagar. I början fick han knappt i sig alls, sen fick han i sig liite och med besvär. Perfekt tänkte jag och tänkte prova och se om man måhända kunde tänkas ha fritt silage om han hade munkorg (jag hade ju fbl då med).
Hästen som dan innan fått i sig strå för strå, lyckades med 'slurptekniken' sätta i sig, med väldigt liten hjälp av fullblodet, 10 kg på en förmiddag.

Det var därnågonstans jag lämnade walkover helt och inte orkade räkna ut nya sätt att försvåra, utan gladde mig åt att det gick med halm nattetid.

Han må vara 'trög' första tiden, med nät och munkorg och sånt, typ stå på morgonen och ynka och inte fått i sig mer än nåt hekto. 2 dygn senare har han räknat ut bästa sättet att få ut/i sig maten, och det går med blixtens hastighet igen.

I mer dystra stunder är jag övertygad om att han skulle lära sig äta halm med sugrör om så vore :crazy:

Hela syftet med att banta går i stöpet om man nu hela tiden anser sig behöva öka fodret istället för att ge hästen den stimulans den behöver- läs motion.
Det är knappast ngn nyhet att hästar blir allt piggare efter hur kallt det är.

Att ge en IR-häst mer mat för att få ner insulinet går emot allt vedertaget.

En del hittar ALLTID på nya ursäkter till att slippa göra något*suckar*

Man får ta sig i kragen- för hästens skull.

Jag menade att om man motionerar tillräckligt mycket kan man behöva höja fodret men träna/banta samtidigt.

KL
Måste berätta om det senaste med Blunder fångisen. Har haft kall svettningar sen i söndags.. Han blev skodd i för en vecka sen. Det var en ny hovis eftersom jag inte har varit nöjd med den förra (lyssnade inte på mej, stor i käften, klagade hela tiden osv:mad:). Den hovisen var jag inte heller nöjd med. Han verkade inte B.'s hovar alls, bara filade lite och smällde på skon med gummi innanför. Då jag sa att "har han inte lite väl långa tår??" svarade han "nääe int har hans hovar växt nåt".

I söndags blev hans ena framhov varm. Ingen puls, inget haltande med varm t.om fast det varit kallt ute. Mina igångsättningsplaner for i stöpet och jag såg framför mig fångmedicin och boxvila igen typ. :crazy: Ringde igår till ännu en ny hovis (fick tvinga mig att prata finska, vilket jag suger på). Han kom ut idag och drog av dojan, verkar bort och konstaterar "jaa.. nån har nog filat lite för mycket här". Sömmarna var alltså satta innanför den vita randen mot strålen. Detta pga av att hovisen har filat på utsidan så kanten där sömmen skulle ligga var typ nån mm. En söm på ena vä framhov var så nära att han nog får en hovböld på köpet. Han reagerade där då han tryckte med visitertång. Jag har nämligen sett då jag köpte B att han har haft bra hovar, men inte har jag ju stått och kollat på då hovis 1 har varit. En miss tydligen.

Så nu lämnade B utan skor. Hans hovar måste växa ut eftersom det inte finns nånstans att sätta in nya sömmar. TUR att det inte var fång,men samtidigt frusterande då inte hovslagare är att lita på heller tydligen. Den 2:a som var förra veckan verkade ju inte nåt så han såg ju inte att sömmarna satt för nära, utan spikade bara snabbt in i gamla hålen:crazy:

Jag har nu efter många om och men hittat en BRA hovslagare som är kunnig och lyssnar på vad man säger. Trevlig dessutom. Hoppas bara att B. inte får nån stor hovböld nu. Kanske kanske jag kan sätta igång B. nästa vecka om inget dramatiskt händer. Vi har ju massor med snö här och ingen is så underlaget är perfekt:)

Usch, håller tummarna att det inte blir 'mer' och att han snart är bättre igen. Behåller du den 'finska' hovisen nu?

Vilken otur!
Men tur att du har hittat en hovis som verkar bra.
Nu blandar jag lätt ihop alla fånghästarna i fångtrådarna men jag antar att du redan har väntat ett tag på att kunna rida din. Det viktigaste är ju att den mår bra sedan spelar kanske inte ett par veckor extra så stor roll egentligen? Men jag vet hur det känns till sist när man tycker att man har väntat en evighet och så blir det äntligen dags och så kommer det något emellan så man får vänta lite till. :crazy:

Hoppas att det ordnar sig med hovarna!

Din stackare :(! Hemskt att man inte ska kunna lite på att professionella yrkesmänniskor (för jag antar att hovslagarna var utbildade?) kan sitt jobb :mad:!

Skulle behöva lite mer snö, och lite mjukare mark, innan jag känner mig riktigt bekväm... Kallt har det varit länge, men det ligger ju bara kanske 15 cm snö och alla vägar är isiga och stenhårda. Har inte tillgång till skogsstigar precis utanför knuten heller...:(

Jag har bestämt mig för att vänta ett tag med igångsättningen. Vi har lite snö men det är isigt, halt och på sina ställen mer snö. Hon tycker att det är lite jobbigt att gå på detta och jag vågar faktiskt inte öka belastningen under de förutsättningarna. Vi fortsätter våra promenader när vi har möjlighet till det.
Jag inbillar mig att henens hovar är lite känsligare än på en helt frisk häst dvs en häst som aldrig har haft fång dessutom skulle jag sätta igång henne men lite försiktigt enligt veterinären. Men sedan kom snön och isen.

Jag har väntat ett helt år på att kunna rida igen och red ju lite små korta sträckor i skritt i höstas. Men jag kan vänta ett tag till. Jag har hellre en ponny med hela hovar.

Jag är också inne på att avbryta igångsättningen, men det är synd för HON tyckte att det var så kul. Nu får hon ju varken äta eller "leka" ;)! Men jag märkte också sist vi var ute (i helgen) att hon inte verkade gilla underlaget, så det får vara...

jag ska sätta igång nu, på fredag kommer hovis och då blir det skor med brod och sula! :banana:

(men jag har ju massor av snö också.. får gå några 100 meter på snötäckt asfalt, men det är inte så farligt)

Ja, lite mer snö hade varit underbart:)! Då hade vi kunnat hålla igång, tror jag.

Har ni förresten sett att "Årets hovslagare" ska koras (står på SHFs hemsida)? Tänkte att det kanske är något för oss här som är väldigt nöjda med våra hovslagare:)! För jag antar att tanken är att kunder ska nominera sina favorithovslagare...?

Har ni förresten sett att "Årets hovslagare" ska koras (står på SHFs hemsida)? Tänkte att det kanske är något för oss här som är väldigt nöjda med våra hovslagare:)! För jag antar att tanken är att kunder ska nominera sina favorithovslagare...?

Tyvärr inte..

Ur reglerna:

2. Röstning får enbart ske av medlemmar.

3. En hovslagare=En röst!

Dvs det är SHF:s medlemmar (dvs hovslagare) som ska rösta på varandra. Vi kunder är inte iblandade.

Min granne har en fjording med fång, han har gjort en jordhage åt henne inuti den andra. han har sett till noga så att hon inte får i sig gräs eller sånt, Men på hösten och våren släpper han ut henne i en jätte hage med gräs, det kan väl inte vara rätt?
/olivia

Forrest a, bettysmatte: Jo de var utbildade. Men det betyder tydligen inte att man gör rätt. Jag behåller den finska nu, inte en chans att jag byter. Min hästmassör har honom också och hon är jätte noga med hovar (kan mycket själv om hovar) så han är nog ok då.

Jo, nog har jag ju väntat en tid med igångsättningen men inte chansar man ju bara för att man själv vill börja på. Om inget händer nu över helgen startar jag på måndag, så blir det bara en veckas förskjutning. Hovisen sa att jag nog fick börja fast idag men det är enklast att starta på en måndag tycker jag..

Olivia: Inte skulle jag släppa min fjording på gräs som haft fång, endast några timmar kommer han att få gå - då troligen med betesbegränsare. Men det är svårt att säga så där eftersom man inte vet om han vänjer in hästen, hur lång är gräset, vad för sorts gräs, hur länge går den på gräs, varför fick den fång osv.

Har någon någon bild på en fångrad, har aldrig sett någon sån??

Här ser du en fångrand. Det är väldigt, väldigt tydligt hur långt den nya hovens utväxt har kommit...

P7070003-1.jpg

Det här var min hästs hov för 6 månader sedan.

Oj, då hade Zorba fång i bakhovarna med :S
Så hon har haft ont i alla fossingar eller vad? Trodde inte man kunde få bak.. hmm intressant!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 934
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden