Bukefalos 28 år!

Fann avlivade hästen vid liv

Sv: Fann avlivade hästen vid liv

hemskt!
därför valde jag bult när min foderhäst skulle avlivas, för att undvika problem med injektionen. det är läskigt med sprutor tycker jag. har hört så många historier liknande den.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Stackars häst och stackars ägare, vilken mardröm.
Just för att sånt här kan hända så har jag bestämt mig för att aldrig avliva min vän med spruta.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Usch och fy! :cry::cry:
Riktigt dåligt av vet. självklart kollar man hästen till 100% att hjärtat slutat slå och den är avlivad korrekt!?!?:eek::mad:
Stackars stackars ägaren.. måste vart en oerhörd tragedi och för att inte skänka en tanke till den lidande hästen.:(
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

vad är det med veterinärer och för lite sömnmedel som avlivningsmetod? :mad:

vet själv en häst som skulle avlivas med sömnmedelÖD som stod upp när allt gått in (vetten hade inte ens mer med :eek: ) men eftersom det var akut och vetten är ganska luttrad blev det avblodning medans hästen var vid medvetande (annars hade den ändå dött av blodförlust då det mesta forsade ut genom ett totalkrossat framben)


det får mig att alltid vilja ha en bultpistol i stallet iallafall..
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Självklart fruktansvärt för både ägare och häst,men detta visar bara vad jag redan visste,att avliva häst med spruta är vanskligt.
Jag skulle själv ALDRIG välja detta till mina hästar.
Där finns bara ett alternativ och det är bult.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Hua.

Fast jag har avlivat med både spruta och bult, och har inga problem med någon av sätten (nya sprutan ska tilläggas).

Men jag är kvar vid sprutavlivning tills jag sett att hästen är borta, hjärtat inte slår, all andning etc har upphört. Iofs litar jag så mycket på 'min' klinik att jag skulle kunna låta bli det, men jag vill det, för min skull (nte för att 'kontrollera'). Jag har heller aldrig hört om någon häst som vaknat, förutom den här, men risken finns givetvis alltid om veterinären inte verkligen säkerställer att hästen ÄR död.

Jag lider något fruktansvärt med djurägaren dock, ofattbart hemsk situation.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Själv lider jag mest med hästen som fick utstå all denna smärta, plåga och lidande. Vilken dödsångest och känsla av svek av ägaren!

Naturligvis är det jättetragiskt för ägaren och ett oerhört lidande för henne med. Hur kan vet. bete sig så?
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Vilka fruktansvärda scenarion, både det du beskriver och artikeln. :cry: Har inte veterinären med sig både bultpistol och spruta? Dessutom tillräckligt för en hel dags arbete? Om de ska åka och avliva, då måste de ju veta att de har med sig tillräckligt med medel åtminstone.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Ja så kan man ju alltid resonera. Jmf med mördaren som inte alls hade något uppsåt, det bara blev så att han/hon sköt ihjäl en person. Det var inte dens mening så det är väl synd om mördaren då?

Jag menar att man har ett större ansvar än så!
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Ja så kan man ju alltid resonera. Jmf med mördaren som inte alls hade något uppsåt, det bara blev så att han/hon sköt ihjäl en person. Det var inte dens mening så det är väl synd om mördaren då?

Jag menar att man har ett större ansvar än så!

Nu jämför du äpplen och päron.

Veterinären gjorde ett misstag inom sin yrkesutövning. Ett otroligt tragiskt och beklagligt misstag som 'egentligen inte borde få hända'. Men misstag händer tyvärr, alla yrkeskategorier gör misstag. För vissa yrkesgrupper blir dock misstag mer ödesdigra än andra.

Veterinären mår säkerligen pest av det inträffade, och lär kolla, dubbelkolla och trippelkolla - om han övht sprutavlivar med.

En mördare har alltid uppsåt, det krävs uppsåt för att dömas för mord. Men om vi bortser från de juridiska hårklyvningarna, så att jämföra en person som dödar en annan människa 'med vilje', med intentionen att döda, oavsett skäl, med någon som begår ett misstag i sin yrkesutövning, det är horribelt.

Veterinären gör tyvärr misstag, och de kan få ödesdigra konskevenser. Och det borde göras allt som går för att eliminera dem, vilket säkerligen görs med. Men att tycka 'hur kan veterinären BETE SIG SÅ' för att densamma gjort ett misstag.

Det hela kommer säkerligen hamna hos ansvarsnämnden, och då kommer nog mer svar. Kanske var veterinären nonchalant, kanske brast h*n kraftigt i arbetet. Eller så var/är det helt enkelt ett av de där misstagen som är svåra att komma undan. Om det är så kommer det säkerligen leda till att tidsperioden mellan injicering och dödförklaring kommer att förlängas. I dagsläget har man ansett att upphörd hjärtfunktion, ingen pupillreflex etc etc efter X minuter är 'tillräckligt'. Skulel det visa sig att hästen trots att den uppfyllde kriterierna för det ovanstående, då kommer säkerligen Y minuter sättas istället.

Visar det sig att veterinären inte kollade ordentligt, eller för kort tid efteråt eller något, så kommer säkerligen rutinerna skärpas. Och ja då bär veterinären ett ansvar. Men det vet vi övht INTE nu, och veterinären gjorde det knappast med vilja. (och ser nu enligt annan artikel att veterinären mår mycket dålig av det).

Veterinären är inte utsända av djävulen, de skiter inte i hästarna etc. Men de gör misstag, de också. Och de behöver inte nödvändigtvis bli hängda utan att ha all information iaf!
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

i den andra tråden om är det en som verkar ha mer info som säger att det var Somulose som användes.. dock står inte jag för den infon, jag läste bara det i den andra tråden..

fast jag förstår inte varför man inte ska kunna avbloda en sprutat häst, då VET man ju att hästen är död.. :(
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Vilka fruktansvärda scenarion, både det du beskriver och artikeln. :cry: Har inte veterinären med sig både bultpistol och spruta? Dessutom tillräckligt för en hel dags arbete? Om de ska åka och avliva, då måste de ju veta att de har med sig tillräckligt med medel åtminstone.
vet. visste att det var avlivning som var enda utvägen, vet ej varför vetten inte tog med rikitigt avlivningsmedel eller har bultpistol med sig.. jag var inte där (som tur var) fick höra allt i efterhand.. hade egentligen velat va med om det hade gått 100% rätt till, dvs bult, avblodning, bara för att jag själv ska slippa att "första gången" blir med ett helt eget älskat djur, men när jag fick höra.. :cry:
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

i den andra tråden om är det en som verkar ha mer info som säger att det var Somulose som användes.. dock står inte jag för den infon, jag läste bara det i den andra tråden..

fast jag förstår inte varför man inte ska kunna avbloda en sprutat häst, då VET man ju att hästen är död.. :(

Det låter som somulose av det som skrivs (tycker inte det spelar någon roll eg, teoretiskt iaf borde det kunnat hända både med pento och somulose). Men ska ju gå att veta att de är döda där med, dock så endera slarvades det i det här fallet, eller så finns nu ett fall som visar att rutinerna för dödförklaring (upphörd hjärtversamhet och cirkulation, pupillreflex borta, pupillen stel osv osv) måste göras om, te x utöka tiden som ska ha förflutit innan man dödförklarar.

Läskigt är det hursom, speciellt eftersom om man ska tro artikeln i expressen så har hästen inte börjat röra sig förrän först flera timmar efteråt. Stod ju i expressenartikeln att på 'kvällen' när stalläg gick förbi låg hästen kvar under presenningen, och att den sedan vid 21-tiden hade 'krälat' sig 20 meter och lyfte huvudet när folk kom. Och det blir ju lite knas OM nu allt gått korrekt till, man ska vänta i X timmar innan man säkert kan dödförklara..

Avblodning efter sprutavlivning är ju inte tillåtet, kanske borde bli. Dock skulle jag hellre se ett annat sätt, då det för mig är att slippa avblodning som är poängen med sprutan.

P_L eller någon annan veterinär kanske vet om det inte är möjligt och isf varför, att injicera direkt i hjärtat på häst, såsom det görs på smådjur (iaf om man ska ta med dem hem). Dvs de får lugnande, kanyl och hela kittet. Men sen när de är 'borta' så injiceras det direkt i hjärtat med.

Vid somulose ska man ju dock ha annan avlivningsmetod (ie bult) tillgänglig med då det kan klicka. Dock hade ju bult inte hjälpt i det här fallet som artikeln handlar om.
 
Senast ändrad:
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Varför skulle inte avblodning efter sprutavlivning vara tillåtet?
Visst går det att ge extra i hjärtat för säkerhets skull. Kruxet är dock att vi inte har ngt optimalt medel för sprutavlivning.
Det är därför jag föredrar bult, om skottet inte tar optimalt så märks det antingen direkt eller så gör det ingen skillnad efter en riktig avblodning.
PL
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Varför ringde vet. och bad hästägaren om ursäkt om vet. inte gjort ett stort misstag?:confused:
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Att en vet tar åt sig av händelsen o beklagar vad som hänt behöver inte innebära att h*n gjort fel.
visst kan vet ha slarvat men det behöver inte vara så.
PL
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Vad är det vet. ska kolla vid sprutavlivning för att kunna säkerställa att hästen verkligen är död? Och har det förekommit andra fall vid sprutavlivning där hästar "återuppstått" efter att ha konstaterats död?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man är misstänkt för att ha släppt ut sin grannes hästar ur hagen, i samband med ett bråk. Hästarna försvann och hittades först dagen...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under gårdagen rapporterade vi om en häst som trillat omkull i hästtransporten efter en hård inbromsning. Nu kan Hippson bekräfta att...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man misstänks ha släppt ut sin grannes hästar och en av dem fick avlivas. Nu utreds händelsen av polis.
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som upptäcktes död i skogen i Sarvlax i Lovisa var sjuk och avlivades lagenligt genom nödslakt. Det skriver tidningen Ilta-Sanomat.
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp