Bukefalos 28 år!

Fann avlivade hästen vid liv

Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Men gud vad hemskt!! :eek::eek: Usch, man blir tårögd när man tänker på vad hästen måste genomlidit... :cry:
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Detta är ju bara för hemskt. Jag har blivit avrådd av flera veterinärer att använda "kemisk avlivning" inte för att de inte skulle dö av den utan för att vissa hästar (speciellt gamla med dålig cirkulation) kan "snetända" istället för att somna in och då få panikångerst och kramper som enl. uppgift kan pågå i flera minuter innan de dör.

Det låter brutalt med bulten, men känns betydligt säkrare
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Vad är det vet. ska kolla vid sprutavlivning för att kunna säkerställa att hästen verkligen är död? Och har det förekommit andra fall vid sprutavlivning där hästar "återuppstått" efter att ha konstaterats död?

Man kollar att hjärtverksamheten upphört, dvs att hjärtat inte slår mer. Samt att man kollar ögonreflexen så att den inte finns. Dvs lyssna på hjärtat med stetoskop, samt att man trycker på pupillen och ser så det inte finns någon reaktion, och att pupillen/ögat är stelt.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Varför ringde vet. och bad hästägaren om ursäkt om vet. inte gjort ett stort misstag?:confused:

För att det har gått fel, och oavsett om veterinären slarvat eller det klickat på annat sätt (dvs ingen kan lastas för det) så förstår ju de flesta, inkl veterinärer, att det är otroligt traumatiskt för djurägaren.

Opererande veterinär samt behandlande veterinär ursäktade attd e inte kunnat göra något åt min arabvalacks has. De gick in för att göra en diagnostisk artroskopi. Väl inne såg de vad som såg ut som ett löst fragment, och där trodde de att de skulle kunna göra något, och inte 'bara titta' som var anledningen till att de gick in. De försökte ta bort fragmentet, men det satt som berget. Så, de kunde inte göra något utan artroskopin blev rent diagnostisk, precis som sagts innan. De ursäktade flera gånger att de 'tyvärr inte kunnat göra något'. De hade inte gjort minsta fel, de bara beklagade att det inet fanns ngt att göra.

En annan gång reagerade en häst tyvärr allergiskt på en injektion i en senskida. Dvs behandlingen gjorde problemet VÄRRE. Det var inte veterinärernas fel, det var ingens fel. Ingen kunde veta hon skulle reagera allergiskt. De bad om ursäkt.

När det inte går som planerat/önskat så brukar veterinären tycka det är lika tråkigt som djurägaren, och beklaga det. Precis som jag antar att veterinären i det här fallet beklagade att det gått snett, och bad om ursäkt för det. Det är ju inte automatiskt någonting som betyder att veterinären gjort fel.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Varför skulle inte avblodning efter sprutavlivning vara tillåtet?
Visst går det att ge extra i hjärtat för säkerhets skull. Kruxet är dock att vi inte har ngt optimalt medel för sprutavlivning.
Det är därför jag föredrar bult, om skottet inte tar optimalt så märks det antingen direkt eller så gör det ingen skillnad efter en riktig avblodning.
PL

Sorry, jag tänkte tvärtom. Du har naturligtvis rätt i att det är tillåtet *trött i mössan*

Fungerar det inte att ge pento i hjärtat till stordjur på samma sätt som man ger tills mådjur? Eller det kanske blir för stora mängder man måste injicera, kom jag på, vet ju hur mycket vet fick ge katten..
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Jag har flera ggr hört att man om man väljer att avliva med spruta kan riskera att få en häst som kämpar och inte lägger sig ner. Alltså en obehaglig dödskamp med en förvirrad häst som reser sig, störtar, reser sig igen osv. Alltså att sprutavlivning bara är lämpligt om hästen redan ligger ner. Är det en skröna?
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Som jag förstått gäller det du beskriver på det gamla avlivningsmedlet (pento?) men om man använder den nya avlivningsvätskan Somulose så ska hästen ramla och dö i princip lika fort som vid bultning.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

För att det har gått fel, och oavsett om veterinären slarvat eller det klickat på annat sätt (dvs ingen kan lastas för det) så förstår ju de flesta, inkl veterinärer, att det är otroligt traumatiskt för djurägaren.

Och de flesta förstår att det är ÄNNU MER traumatiskt för hästen som blir utsatt för detta.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Jag har flera ggr hört att man om man väljer att avliva med spruta kan riskera att få en häst som kämpar och inte lägger sig ner. Alltså en obehaglig dödskamp med en förvirrad häst som reser sig, störtar, reser sig igen osv. Alltså att sprutavlivning bara är lämpligt om hästen redan ligger ner. Är det en skröna?

Delvis. 'Gamla' (det används ju fortfarande) medlet, pento, så kunde vissa hästar 'kämpa emot'. Det var dock individuellt, en del blev groggy, och la sig tämligen odramatiskt. Lägga sig alltså, inte 'störta' (vad jag sett/hört ang pento iaf, det BORDE dock kunna hända, kan ju hända med smådjur som står upp iaf, ffa om de är nedsatta i allmäntillståndet i övrigt. Min lillvovva verkligen stöp från stående på pento, men hon var riktigt dålig med). Dock så vissa hästar kunde 'kämpa emot tröttheten' mer än andra, gå ner på knä, kämpa sig upp, ragla, vackla etc innan de la sig.

Jag kan inte sia så mycket om hur hästen upplever det, rent spontant så VERKAR det i de fall jag sett ungefär som när mans jälv 'kämpar' sig ur en narkos. Dvs man VILL vakna, men det är svårt att stå emot sömnen, man vill lyfta huvudet men kroppen lyder inte riktigt. Det är en 'kamp' ja, men inte stressande (alltså som jag upplevt det efter narkos).

Det är dock risken för det som gör att jag inte vill använda 'gamla sprutan', JAG har otroligt svårt att se det där, även om det inte är lång tid (par minuter i de fall jag sett) och inte våldsamt så det är för mig snudd på outhärdligt att se.

Nya sprutan, dess fördel är ju att den verkar fortfarde och de inte (oftast iaf, kanske kan hända?) inte 'kämpar emot'. Utan i idealfallet så pang poff faller de som på bult. Enligt 'min' klinik så de flesta sätter/lägger sig ganska odramatiskt om de inte faller pang poff. MEN, de kan bli exalterade, dvs väldigt aktiva istället. Och stegra sig och liknande. Dvs motsatsen mot groggy och vingliga. Det är inte heller det roligaste att se, men jag har lättare för det om jag måste välja (helst ser jag ju pang poff modellen), och det är under kortare tid.

Vill man vara helt säker på att slippa annat än 'pang poff-fall' ska man bulta.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Och de flesta förstår att det är ÄNNU MER traumatiskt för hästen som blir utsatt för detta.

Jag undviker att sia om det, eftersom jag inte har tillräcklig kunskap om dels generellt hur hästen upplever det, och speciellt inte i det här fallet. Om hästen varit kliniskt död, och sedan 'återuppstått' eller vad man ska säga, borde den ha så omfattande hjärnskador att de borde ge en ganska stor påverkan. Och hästen mest troligt inte lider/uppfattar så mycket. MEN, om hästen inte varit kliniskt död, utan medvetslös 'bara', och återuppvaknar, och med ett brutet ben, ja då lär det definitivt vara extremt traumatiskt. Men eftersom jag inte vet vad som hände i det här specifika fallet så avstår jag från att uttala mig om graden av trauma för hästen. Alldeles oavsett vilket lär det dock knappast varit behagligt.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Tror du på fullaste allvar att hästen kan ha varit riktigt död och sedan återuppstått??? Du måste skämta hoppas jag för annars är det inte konstigt om du tror på troll också... För mig finns bara en riktig död, när hjärtat stannat=kliniskt död. Det kan denna häst m a o inte ha varit. Ingen har ju försökt återuppliva den heller.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Tror du på fullaste allvar att hästen kan ha varit riktigt död och sedan återuppstått??? Du måste skämta hoppas jag för annars är det inte konstigt om du tror på troll också... För mig finns bara en riktig död, när hjärtat stannat=kliniskt död. Det kan denna häst m a o inte ha varit. Ingen har ju försökt återuppliva den heller.

Innan vi hört veterinären och vet vad som hände kan ingen av oss uttala oss om hästen var kliniskt död eller ej. Jag vet inget hästfall, men däremot smådjurfall där hjärtslagen upphört, men djuret spontant (dvs utan återupplivning) återfått pulsen. Dock vet jag inte om pupillreflexen kollats då.

Men det jag menar är att utan att VETA om veterinären korrekt kollat hjärta, pupillreflex etc, så kan vi inte veta om veterinären slarvade, eller inte.

Hästen visade ju dessutom inte livstecken förrän åtskilliga timmar senare, det gör det ännu svårare att veta vad som hände. Jag är inte vetrinär så jag vet inte om det är möjligt att exvis missa väldigt svaga hjärtljud?

Och nej jag tror inte ett dött djur kan ha återuppstått, men den här hästen var uppenbarligen inte död. Frågan är om den uppvisat alla tecken på att vara kliniskt död utan att vara det, eller om veterinären slarvade.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Kl

Undrar hur många som använt sig av vätska som grävt ner sina hästar nästan direkt?
Undrar vad de tänker nu?
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Kl

Undrar hur många som använt sig av vätska som grävt ner sina hästar nästan direkt?
Undrar vad de tänker nu?

Fast jag vet inte om det är någon direkt skillnad jmf med de som destruerats? Är väl lika illa om de börjar röra sig i containern om det är så?
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Tror du på fullaste allvar att hästen kan ha varit riktigt död och sedan återuppstått??? Du måste skämta hoppas jag för annars är det inte konstigt om du tror på troll också... För mig finns bara en riktig död, när hjärtat stannat=kliniskt död. Det kan denna häst m a o inte ha varit. Ingen har ju försökt återuppliva den heller.

Jag tror nog att hästen kan ha varit "riktigt" död när veterinären kollade, för att sedan vakna och vara medvetslös och senare på kvällen vakna ur medvetslösheten. Skulle det vara såå omöjligt?
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Ja det är omöjligt menar jag. Helt uteslutet. Hästen kan ej
ha varit död. Långa andningsuppehåll, ja, men inte död. Dödsförklaringen måste ha gått för snabbt.:crazy:
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Kl

Undrar hur många som använt sig av vätska som grävt ner sina hästar nästan direkt?
Undrar vad de tänker nu?

Dom klarar sig. Det finns inget syre efter att man grävt ner en häst så hästen kan nog aldrig ens vakna ur sin eventuella koma/hjärdöd/medvetslöshet. Om så skulle ske så kvävs hästen omedelbart.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Fast jag vet inte om det är någon direkt skillnad jmf med de som destruerats? Är väl lika illa om de börjar röra sig i containern om det är så?

Det är betydligt värre för de hästar som läggs i bilen/containern. Där kan vi verkligen prata om djurplågeri för ingen kanske ser, hör eller märker att en häst bland alla inte är död, utan bara halvdöd. Den får ev. ligga och lida tills den dör, hemska tanke! I graven i jorden är det annorlunda, se mitt svar ovan.
 
Sv: Fann avlivade hästen vid liv

Det är betydligt värre för de hästar som läggs i bilen/containern. Där kan vi verkligen prata om djurplågeri för ingen kanske ser, hör eller märker att en häst bland alla inte är död, utan bara halvdöd. Den får ev. ligga och lida tills den dör, hemska tanke! I graven i jorden är det annorlunda, se mitt svar ovan.

Nu börjar det blir morbida funderingar här, men det borde då vara av betydelse var de ligger i containern, de nederst borde väl lida av hyfsad syrbrist och lungkompression.

Brr..

Nu utgår vi från, för allas skull, att de var döda, oåterkalligen döda, och definitivt döda. (men jag känner plötsligt ett visst lugn i att båda mina fick vänta i X timmar på hämtning, det ska erkännas..)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man är misstänkt för att ha släppt ut sin grannes hästar ur hagen, i samband med ett bråk. Hästarna försvann och hittades först dagen...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under gårdagen rapporterade vi om en häst som trillat omkull i hästtransporten efter en hård inbromsning. Nu kan Hippson bekräfta att...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man misstänks ha släppt ut sin grannes hästar och en av dem fick avlivas. Nu utreds händelsen av polis.
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen som upptäcktes död i skogen i Sarvlax i Lovisa var sjuk och avlivades lagenligt genom nödslakt. Det skriver tidningen Ilta-Sanomat.
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp