Fantasyböcker

Vira

Trådstartare
Vilka har ni läst? Vilka rekommenderar ni? Vilka bör undvikas? :)

Jag letar ständigt efter nya böcker, men det är så svårt att välja i djungeln och det skulle vara kul att höra vad bukefolket läser. Inga spoilers tack! Här är några som jag har läst:

*Brandon Sanderson - bland annat Mistbornserien och Stormlight Archive
Bästa fantasyförfattaren någonsin! Många andra författare tar en medeltida värld och stoppar dit några alver, några drakar och lite magi. Sanderson däremot börjar från andra änden och låter magin genomsyra hela världsbygget, från klimatet till karaktärernas känslor. Till det har han alltid en awesome story och karaktärer helt i min smak. Ett extra plus är att det finns lika många supercoola kvinnor som män i hans böcker.

*Patrick Rothfuss - The Kingkiller Chronicle
Riktigt bra! Möjligen något småseg och osannolik ibland, men med en för det mesta rolig och spännande story som kändes helt unik. Väntar på tredje boken - tyvärr hör Rothfuss till de långsammare författarna (till skillnad från Sanderson som kommer med två långa mästerverk per år :love:).

*Trudi Canavan - The Black Magician Trilogy
En av mina senaste upptäckter. Hyfsat spännande om än åt det långsammare hållet emellanåt och med ett lite fantasilöst magisystem. Den stora behållningen är hittills att flera av karaktärerna är ganska komplexa och inte helt svartvita. Får se om det håller i sig, jag har bara läst första boken (+prequelen) men har skyhöga förväntningar på fortsättningen efter att ha råkat läsa ett par spoilers.

*George RR Martin - Sagan om is och eld
Alltså, den är bra. Egentligen. Det hindrar inte att det är något av det långsammaste och tråkigaste jag har läst. Gav upp efter tre böcker.

*Joe Abercrombie - Best Served Cold
Ytterligare en bok som är bra egentligen, men som jag inte kan förmå mig att tycka om. En fantasy av det "skitiga" slaget som är så inne nu, och visst är det uppfriskande ett tag. Tyvärr känns det för mig som att det blir överdrifter åt andra hållet - jag orkar bara med sviniga människor, svinigt språk och sviniga miljöer till en viss gräns. Jag får också väldigt svårt att engagera mig i karaktärerna, men det kanske bara beror på att jag inte klickar med Abercrombie.
 
Du måste ju läsa "originalet" Lord of the rings! Annars kan jag rekommendera Terry Pratchett om du gillar humor, och jag gillade också Roger Zelasnys Chronicles of Amber.
 
Åh, nu fick jag med lite tips!
Måste spana in Brandon Sanderson, det lät som någonting jag skulle gilla :)
Jag älskar också Patrick Rothfuss och håller med om att han är segare än segast... kan dock rekommendera att gilla honom på facebook, han skriver ganska roliga inlägg emellanåt (men blir sur om någon frågar honom när nästa bok kommer).
Game of thrones blir sämre i takt med att Martin dödar alla karaktärer man gillar. Väntar ändå spänt på att nästa bok ska komma.
Jag har spanat in "the last unicorn" av Peter Beagle, men inte köpt den ännu. Enligt Rothfuss är det en bok man bara måste läsa. Den verkar litet barnslig och mysig, läste att den skulle vara i stil med the Hobbit.
@Kibani kanske har lite boktips?
 
Allt av Tolkien ska läsas. Övriga fantasyböcker är slöseri med dyrbar tid som hade kunnat spenderas på att läsa mer av Tolkien.

Undantag: His Dark Materials av Philip Pullman. Ursula LeGuin kan jag inte uttala mig om, då jag endast har läst hennes scifi.
 
Du vet att jag kan rattla av fantasy i typ ett halvår @Turali :p

Men iallafall, du har klassikerna av David och Leigh Eddings. Många något mer ungdomsböcker men fortfarande bra.

The Wheel of Time har du redan fått tips om, grymt bra om än så lång att jag aldrig lyckas läsa om mer än hälften = jag vet fortfarande inte hur den slutar!!!

Naomi Novik och hennes serie om Temeraire i en värld där drakar fanns under napoleonkrigen.

Raymond E Feist har ochså skrivit många bra böcker, minns dock inte om det var han eller nån annan som man så lätt blev lite förvirrad av eftersom det var reinkarnationer av karaktärer mellan böckerna typ

Men min absoluta favorit just nu är Kelley Armstrong. Hon skriver visserligen inte "hög fantasy" eller vad det kallas när man hittar på en helt ny värld etc utan hennes böcker är baserade i våran nutid. Men en nutid där det lever varulvar, häxor, trollkarlar, demoner och sånt mitt ibland alla människor. De allra flesta böcker berättas dessutom genom en kvinnlig vuxen (30ish) huvudperson vilket för mig var en skön omväxling + att hon har ett härligt sätt att skriva :heart
 
Allt av Tolkien ska läsas. Övriga fantasyböcker är slöseri med dyrbar tid som hade kunnat spenderas på att läsa mer av Tolkien.
Jag tycker Tolkien är en av de mest överskattade författarna någonsin. Herregud, hade jag hittat ett recept på kakor samt dagboksanteckningar inslängda någonstans i Sagan om de två tornen hade jag inte ens blivit förvånad, han verkar ha fått betalt per ord och gjort sitt yttersta för att bara snarkbabbla sig igenom hälften.

TS:

Jag gillar Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley :).
 
Jag tycker Tolkien är en av de mest överskattade författarna någonsin. [...] han verkar ha fått betalt per ord och gjort sitt yttersta för att bara snarkbabbla sig igenom hälften.
Håller med till fullo. Det finns några korta partier i böckerna som är riktigt bra men i övrigt ligger storheten endast i att han var först.
Det finns många bra författare och jag kan nog inte ens räkna upp hälften
Raymond E Feist har jag gillat länge, de senare böckerna är dock lite väl svarta för min smak.
Janny Wurst har skrivit till sammans med föregående men även eget. Endel av det hon skrivit själv är riktigt bra.
L.E Modesitt (stavning?) gillar jag.
Robin Hobb är också bra. Det gäller alla 3 trilogierna där "Narren" är med och trilogin även som börjar med Shaman's crossing.
Det finns massor av fler men det gäller att komma ihåg vad de heter också ;).
 
Naomi Novik och hennes serie om Temeraire i en värld där drakar fanns under napoleonkrigen.
Det som stör mig med de böckerna är att det bara är de 5 första som är översatta till svenska. Jag avskyr att byta språk mitt i en serie.

Raymond E Feist har ochså skrivit många bra böcker, minns dock inte om det var han eller nån annan som man så lätt blev lite förvirrad av eftersom det var reinkarnationer av karaktärer mellan böckerna typ
Nej det är inte Feist som har reinkarnationer till höger och vänster och som dessutom gärna byter tid flera gånger i varje bok. Den jag vet som gör det är Katherine Kerr. De böckerna är också bra men liksom böckerna om Temeraire så är inte alla översatta och där kan vi nog verkligen prata om förvirring om man byter språk mitt i.
 
Härligt med massa tips! Läser mest sci-fi, men fantasy bryter ibland av när det blir monotont med rymdskepp och laserpistoler.

Redan nämnda Jordan, Kerr, Pratchett, Zelasny och LeGuin är några av mina favoriter. Blev inte heller eld och lågor över Rothfuss, kanske för att han varit så hypad.

Ett par som inte nämnts är Justina Robson, hennes serie som börjar med "Keeping it real" blandar sci-fi och fantasy på ett underbart sätt tycker jag. Jag gillade också Sergei Lukyanenko's ryska urban fantasy, läste dem på engelska, kortare berättelser med samma karaktärer.

En av mina all time favourite books är "Den sista Enhörningen" av Beagle. Kanske beror det på att jag läste den som ung för den är barnslig på sitt sätt. Men jag läste om den som vuxen och tyckte den höll sig. Kan förvisso ha varit sentimentalitet också. Har insett på senare år att den blivit en klassiker vilket så klart är kul.
 
Två personer har nämnt Jordan. Är det någon somkan förklara det fina i den serien? Jag råkade av misstag läsa del 5 först och sen del 2. Det hade typ inte hänt något mellan böckerna. Jag läste sedan vidare men där kan vi verkligen tala om någon som måste fått betalt per bokstav.
Historien som sådan gillar jag men den är så långdraget zaggig.
 
Mellan tvåan och femman händer det ju jättemycket? Men dom är oläsliga på svenska.

Jag är på allra sista nu, håller med om att efter 7an så blir Jordan lite gaggig. Still worth it :-D.

Gaiman är grym! Tänkvärda böcker.
 
Neil Gaiman är riktigt bra!
Jonathan Strange & Mr Norell av Susanna Clarke är jag väldigt förtjust i men vet inte om den är tillräckligt mycket fantasy för att platsa in bland de andra förslagen du har fått. Otherland av Tad Williams gilalr jag också, men det är kanske inte helelr helt och hållet fantasy utan blandat med sci fi.
Wheel of Time gillade jag skarpt till en början, men när det hela introducerades nya karaktärer och alla fick för mycket utrymme så stod ju berättelsen i princip still. Lite redigering hade nog de böckerna mått bra av...

@niphredil Håller med om att den är bra, jag gillar hela serien :)
 
Wheel of Time alla gånger! Jag har inte kommit längre än till bok 11 på engelska så måste ta tag i det hela och börja om från början tror jag. :D (Läste böckerna för nästan 15 år sen. :angel: )

Sen så tycker jag faktiskt att C.S Lewis böcker om Narnia är värda att nämna! Min favorit är bok nr 3 "Hästen och hans pojke" :love:
 
En av mina all time favourite books är "Den sista Enhörningen" av Beagle. Kanske beror det på att jag läste den som ung för den är barnslig på sitt sätt. Men jag läste om den som vuxen och tyckte den höll sig. Kan förvisso ha varit sentimentalitet också. Har insett på senare år att den blivit en klassiker vilket så klart är kul.

Finns den som bok?! :eek: Jag har den som tecknad film på en urgammal VHS här hemma, älskar den!
 
Jag höll på att ge upp Jordan men höll ut och det blir så mycket bättre igen när Sanderson tar över :) Jordan fick ju väldigt mycket kritik för att inget hände men det är senare i serien.

Har inte så mycket mer tips än det som nämnts här men en författare som jag älskade när jag var yngre är Guy Gavriel Kay som skrivit Tigana och Fionavars vävnad. Vet inte vad jag skulle tycka om dem idag men för 15 år sedan var de fantastiska ;)
 
Om man är inne på enhörningar så finns ju även The Firebringer Trilogy av Meredith Anne Pierce. Anne McCaffreys Dragonriders of Pern är snudd på ett måste också. Hon skriver även bra SciFi.
 
Mmm, fantasy, det bästa som finns! :) Naturligtvis först och bäst är Tolkien, han skapade på många sätt hela genren och han är den första och den bästa world builder någonsin. Brukar läsa om hela LOTR några gånger varje år och hittar alltid någonting nytt. Andra favoriter är Lois MacMaster Bujold (en sf favorit, Vorkosigan!) som skrivit några riktigt bra fantasyböcker. Mercedes Lackey är lite upp och ner men okej. En riktigt välskriven klassiker (även om det formellt är YA) är Susan Coopers Dark Is Rising serien liksom Diana Wynne Jones (som jag personligen tycker är så mycket bättre än JK Rowling). Jag gillar också Katherine Kurtz Deryni serie. Neil Gaiman rules! Och Pratchett är fantastisk även om kvaliteten tyvärr blivit lite sämre de senaste böckerna och frågan är om han kommer skriva något mer pga hälsotillstånd (kan verkligen rekommendera Gaimans och Pratchetts bok, Good Omens, ärligt den roligaste boken om världens undergång någonsin). Och ja just det, om man gillar urban fantasy är de första Sookie Stackhouse böckerna (det som blev True Blood) kul. Liksom Laurell K. Hamilton även om det blivit lite för mycket att kvinnliga huvudpersonen räddar alla, slår ner alla skurkar och männen är där som inkompetenta ögongodis och bra att ha orgier och sex med ungefär.

Lite mer udda, kan rekommendera T.H White Once And Future King och Mary Stewarts Merlin series. LeGuins Övärlden håller fortfarande liksom hennes Left Hand of Darkness (som är mer SF men tja måste läsas för att det är en av de underligaste och samtidigt mest fascinerande böcker någonsin).
 
Jag tycker Tolkien är en av de mest överskattade författarna någonsin. Herregud, hade jag hittat ett recept på kakor samt dagboksanteckningar inslängda någonstans i Sagan om de två tornen hade jag inte ens blivit förvånad, han verkar ha fått betalt per ord och gjort sitt yttersta för att bara snarkbabbla sig igenom hälften.

TS:

Jag gillar Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley :).

Ha! Jag har för mig att Gimli under besöket i Lothorien faktiskt diskuterar recept på lembas med några alver och hela Röda Boken börjar som Bilbos dagboksanteckningar, Dit och Hem (lite fritt översatt). Han var också den första med fantasytrilogier eftersom hans förlag inte hade råd att ge ut hela boken som en bok pga papersrationering i England och de ville att han skulle korta ner den ordentligt men eftersom han skrivit på LOTR i tjugo år och inte var författare egentligen så vägrade han (jag, Tolkiennörd eller? :p)

Tolkien är fö först, störst och bäst :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp